Wpis z mikrobloga

J. S. Bach - Muzyczna ofiara (Musikalisches Opfer)

Niewątpliwym sukcesem okazała się Sztuka fugi Bacha, którą wrzuciłem tu dwa tygodnie temu - aż 13 plusów, co jest powalającą liczbą jak na nasz klasyczny zakątek. :)

Postanowiłem więc podzielić się utworem nieco podobnym w założeniach, ale mniej znanym, bo z jednej strony pozbawionym mistycyzmu ostatniej, niedokończonej kompozycji (choć jest to przedostatni utwór Bacha...), a z drugiej nie tak charakterystycznym i ortodoksyjnym w leżącej za nim idei jak Sztuka fugi.

Muzyczna ofiara składa się z dwóch ricerarów (czyli, bez wchodzenia w szczegóły, fug), dziesięciu kanonów oraz czteroczęściowej sonaty. Wszystkie utwory są oparte o ten sam temat - stąd wspomniane przeze mnie podobieństwo do Szuki fugi.

Kolejne podobieństwo to brak pewności co do instrumentu, na jaki Muzyczna ofiara jest przeznaczona. Znamy tylko skład dla sonaty: flet, skrzypce i basso continuo. Jeśli chodzi o ricerary i kanony, to istnieją wykonania na fortepian/klawesyn solo, są też wykorzystujące jakiś zespół. Tak jest w przypadku załączonego filmiku: skład jest taki sam jak dla sonaty, czyli klawesyn, skrzypce i flet.

Pierwszą kwestią, na którą zwrócicie uwagę, jest nieco dziwny temat: mocno chromatyczny i taki trochę... koślawy. Po prostu dziwny. Ale żeby nie było - to nie Bach jest jego autorem. Historia stojąca za Muzyczną ofiarą jest następująca: syn Bacha był nadwornym muzykiem króla Prus Fryderyka Wielkiego. Fryderyk był zapalonym flecistą, ale nie podobał mu się tradycyjny, skomplikowany barokowy sposób komponowania, wolał styl gallant. Kiedy syn Bacha zaprosił ojca na dwór, Fryderyk chciał mu utrzeć nosa i kazał zaimprowizować fugę 6-głosową na podany przez siebie temat, właśnie ten. Bach stwierdził, że nie jest w stanie, ale po powrocie do domu napisał cały zestaw utworów opartych o ten temat.

A efektu macie właśnie szansę posłuchać. Stąd też nazwa: ten utwór to ofiara dla Fryderyka. Niektórzy twierdzą, że nieco złośliwa, bo intensywnie wykorzystuje flet (a jak wspomniałem, Fryderyk uwielbiał na nim grać), ale jego partia stoi na takim poziomie, że król raczej nie miał szans jej wykonać. Ponadto Bach nie bardzo przejął się królewskimi upodobaniami i napisał utwór tak barokowy w stylu, jak to tylko możliwe. :)

#muzykabarokowa #muzykapowazna #poznajklasyke #muzykaklasyczna
alkan - J. S. Bach - Muzyczna ofiara (Musikalisches Opfer)



Niewątpliwym sukcesem o...
  • Odpowiedz