Wpis z mikrobloga

#elektronika

Cześć Mirki.

Pracuje nad konstrukcją silnika Stirlinga, który docelowo ma zamieniać ciepło spalin na prąd elektryczny.

Zbudowaliśmy prototyp który działa w sensie, że umieszczony w kanale z gorącymi spalinami zaczyna się kręcić, a więc generuje prace mechaniczną. Kręci się mniej więcej z częstotliwością 10 Hz.

Potrzebuje teraz dobudować do tego układu jakiś generator prądu. Tak aby prace mechaniczną zamieniać na prąd elektryczny.

Perfekcyjny byłby układ w którym byłby zestaw np 20 żarówek i silnik zapalałby ich odpowiednią ilość w zależności od wygenerowanej mocy.

Co do samego silnika to generowana przez niego moc mechaniczna waha się w przedziale 100 - 500W. Czy byłby ktoś tak miły i ukierunkował mnie gdzie powinienem zacząć szukać rozwiązania mojego problemu?
  • 14
@loook: Jeśli po taniości to proponuje alternator samochodowy + falownik 200W - lub mniejszy ąby nie stawiał wielkiego oporu. Do tego pomyśl o czymś w rodzaju zazębnika ( chodzi o małe sprzęgiełko elektromagnetyczne )

to co w schemacie jest nad samym rozrusznikiem http://obrazki.elektroda.pl/2971462300_1365347522.jpg

Pozwoli ci to odłączać alternator na czas startu silnika kiedy obroty są zbyt małe.

10Hz to około 600 obr/min - potrzeba by około 1000 aby uzyskać pełną sprawność
@loook: sory, ale twój post jest klasy "zbudowałem formułę 1, poradźcie tylko z czego by zrobić opony". Czegoś nie rozumiem - budujesz 0.5kW stirlinga, a masz problem z zastosowaniem/doborem zwykłej prądnicy/alternatora ? To się coś kupy nie trzyma.
@hrumque: no tak sie sklada że nie znam sie na prądach ;p

Jestem mechanikiem ze specjalizacja "wymiana ciepła". Dla naszej grupy sam fakt że silnik się kręci jest satysfakcjonujący. Niestety inni woleliby zobaczyć 'efekt elektryczny', dalatego też postanowiłem poszperać za ewentualnymi rozwiazaniami...
@loook: no to masz kółko pasowe, nie wiem jaka to średnica - ale wygląda na sporą. Tak ze 2x większą niż w samochodzie typowe koło pasowe napędzające alternator.

pisząc 10Hz = 10 obr na sekundę tego koła ? To masz 600 rpm, czyli tyle co silnik samochodowy na wolnych obrotach. Skoro masz 2x większe koło, to tak jakbyś miał 1200rpm w silniku samochodowym. Sytuacja więc całkiem dobra.

Alternator samochodowy "wprost" ci
@loook: No i nie muszę ci już chyba tłumaczyć, że jeśli oczekujesz 500W przy 600rpm, to będziesz przenosić moment 7,95 Nm i do tego tą przekładnię pasową musisz mieć pomyślaną (raczej pasek zębaty). a 8 Nm to całkiem spory moment...
@gromwell: Ogólnie nastawiamy się na gorące gazy. Chociaż pojawił się teraz pomysł aby kolejną konstrukcje zrobić tak aby zasilana była olejem termalnym. A w przypadku źródeł gazowych należałoby wstawiać wymienniki pośrednie gaz-olej.