Wpis z mikrobloga

Jestem zawiedziony poziomem debaty która odbyła się wczoraj w #kanalzero

Dyskusja nie powinna się koncentrować na tym CZY budować tylko JAK budować. Lotnisko musi powstać, bo ryzyko że zainwestujemy miliardy w Chopina i inne mniejsze lotniska, a przepustowość i tak będzie zbyt niska i w efekcie tak czy siak trzeba będzie budować CPK jest zbyt duże.

Ale co do debaty: Weźmy taki przykład, jakim jest lotniskowy węzeł kolejowy. Stacja kolejowa pod lotniskiem - no super wygodne rozwiązanie, podoba mi się. Tylko jest też najdroższym możliwym pomysłem. Sam fakt że to jest pod lotniskiem zwiększa mocno koszty. A tam będzie tych peronów aż 7 - kosmos. Bo CPK w swoich planach zakłada, że nasza sieć kolei dalekobieżnych będzie najbardziej rozwinięta w europie, więc i stacja musi być na bogato. Brakuje tu możliwości jakiegoś etapowania, takiego zdrowego rozsądku.

Ta część projektu CPK(stacja + węzeł) to 10 miliardów złotych. A może można zrobić za 2 miliardy, zamiast lecieć wszędzie na maksa? I jak słyszę argumenty "no może nie jest idealnie, ale jak jest dobrze w 90% to budujmy". A gdy dobrze jest tylko w 20%? Może można wydać ułamek ceny, by osiągnąć 90% rozwiązania które jest 5x droższe? A co jest w tym najgorsze? Że na tym etapie projektu być może niewiele da się już zmienić bez opóźnienia inwestycji o lata.

Albo jeden z tych ekspertów tam powiedział, że tunel w Łodzi to jest najważniejsza rzecz w tym całym projekcie, bo da największe skrócenie czasu przejazdu. Nikt z nich temu nie zaprzeczył. Problem w tym że tunel kolejowy w Łodzi już się buduje, a to co CPK zaczyna budować to drugi tunel - dla KDP - ponieważ uważają że tamten będzie mieć zbyt małą przepustowość. Tunel KDP skróci czas przejazdu, ale już tylko o pojedyncze minuty względem będącego już w budowie tunelu średnicowego. Moim zdaniem, rozsądnie jest zaczekać jak rzeczywiście będzie działać KDP, jak dużo w praktyce będzie zamawiać województwo łódzkie pociągów i ewentualnie wtedy podjąć decyzje o budowie - a to jest jedna z najdroższych części tego projektu. Bo podobnie, jak to że w Krakowie i Szczecinie jest lotnisko nie spowodowało automatycznie że wiele samolotów między tymi miastami codziennie lata - bo prawie nikt nie lata - tak też KDP nie musi spowodować, że będzie bardzo duży popyt na dość drogie usługi dużych prędkości.

Inna rzecz - terminy - nie pamiętam dokładnie na ile to zostało poruszone w tej debacie, ale często widzę argumenty "a bo tu zbudowali szybko, tam też się dało" itp. Oczywiście. Nam tez wiele, wielomiliardowych inwestycji w terminie, a nawet przed terminem. Problem w tym, że nigdy nie zrealizowaliśmy ciągu inwestycji wartych kilkadziesiąt miliardów w terminie. Cały ciąg wielu mniejszych i większych kontraktów zrealizowany w terminie - NIGDY się to nie udało. Lotnisko nie ruszy bez kolei, kolej nie ruszy bez systemu sterowania, systemu sterowania nie ruszy bez torów, torów nie zbudujemy, jeżeli wykonawca robót ziemnych da dupy i będzie się tłumaczył żabkami pod ochroną i innymi zwierzątkami. Mieliśmy w kraju przykłady, gdy np 40km autostrady stało puste przez 2 lata, bo wykonawca węzła obok wpadł w problemy finansowe i przez to nie dało się na nią wjechać.

Czeka nas tu z kilkadziesiąt przetargów w ramach CPK. Już na tym etapie wiele inwestycji w kraju łapie spore opóźnienia. Ogłaszają przetarg, wybierają firmę która złożyła najlepszą ofertę i... inne firmy zaskarżają ten wybór, bo np uważają że w ofercie wybranej firmy są błędy, albo że cena jest rażąco niska. No to wtedy zgodnie z prawem leci sprawa do KIO, jak nie do KIO to to innego sądu. I lecą miesiące na kłótni jednego z drugim. My jako kraj nie mamy też dużego doświadczenia z taką formułą realizacji inwestycji - większość dużych inwestycji to jest tylko wybór jednego dużego konsorcjum firm, które realizuje inwestycje od fundamentów pod klucz, a nie jak planuje CPK - dużo małych zamówień na poszczególne prace.

Co ja poleciałem od razu z wyborem wykonawcy. Zapomniałem, że sama procedura przetargowa potrafi się ciągnąć i data na złożenie ofert bywa przekładana z miesiąca na miesiąc, bo firmy zainteresowane pozyskaniem kontraktu zadają mnóstwo pytań by móc wycenić prace. Pytań, na które organizator przetargu nie jest w stanie odpowiedzieć w dwa dni. Mamy w kraju przetargi, w trakcie których Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia potrafi być zmieniana wielokrotnie, a pytań od firm jest kilkaset.

A później, jak już wykonawca wybrany to następuje proces budowy. Tu będzie pracować wiele firm, niektóre z nich bedą nierzetelne, będą miały problemy finansowe, będzie trzeba ogłaszać kolejne przetargi. To będą lata opóźnień, bo pojedyczne problemy będą spowalniać wszystkich innych. Tak jak pisałem - wykonawca sieci trakcyjnej - nawet jak będzie to najbardziej rzetelna firma świata - nie wejdzie na budowę, jeżeli nie będzie wykonanych robót ziemnych. A nawet te największe firmy potrafią dać ciała niemiłosiernie - np Nokia tak zawaliła budowę ETCS na naszej sieci kolejowej - firma zafundowała nam minimum 5 lat opóźnienia tylko na systemie sterowania ruchem kolejowym.
#cpk #sejm #lotnictwo #kolej
  • 4
  • Odpowiedz
@lmateusz: no właśnie nikt nie mówi o tym jakie problemy mogą być napotkane, a przy takich dużych budowach jest to normalne. Linia kolejowa Łódź - Warszawa miała opóźnienie w remoncie ok. 3 lata. Dworzec Łódź Fabryczna prawie 2 lata.
No i jeszcze najlepszy kwiatek: remont linii Poznań - Warszawa za 2,5 mld opóźniony o 4 lata, który nie przyspieszył czasu podróży. To pokazuje o ile może przedłużyć się budowa portu, nie
  • Odpowiedz