Wpis z mikrobloga

Dzisiaj o marketingu! Lubicie klikać "zgadzam się" bez sensu? My nie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zadecyduje o przyszłości reklamy w sieci.

Dzisiaj (21/09) w siedzibie TSUE w Luksemburgu odbędzie się rozprawa. Trybunał wysłucha argumentów organizacji broniących prawa do prywatności w sieci, w tym Fundacji Panoptykon, oraz IAB Europe (Związku Pracodawców Branży Internetowej).
--
Przypomnijmy naszą sagę reklamową:

2019r. Składamy skargi na wyłudzanie zgód

W 2019 r. międzynarodowa koalicja organizacji pod wodzą Irish Council for Civil Liberties, do której należy Panoptykon, zapoczątkowała postępowanie przed organami ochrony danych w 20 krajach Unii Europejskiej.
Poskarżyliśmy się na niezgodne z prawem działanie systemu Transparency & Consent Framework (TCF).

Co to jest TCF?
To narzędzie stworzone przez IAB Europe narzędzie pozwala na wymianę informacji o preferencjach użytkowników i użytkowniczek co do profilowania reklam.

Dla użytkowników to po prostu kolejny pop-up do odklikania na stronie. Klikając wyrażasz zgodę na to, że system wymieni się informacjami o tobie pomiędzy kilkomaset "zaufanymi partnerami". Z TCF korzysta 80% stron internetowych, w tym TVP (żeby być uczciwym, korzysta z niego też TVN, tylko tam nie ma naszych podatków).

Zdaniem składających skargę – TCF jest niezgodne z RODO.

2022 r. - pierwsza (mała) wygrana!

Nasze stanowisko potwierdził zajmujący się sprawą belgijski organ ochrony danych, który nałożył na IAB Europe karę w wysokości 250 tys. euro za niezgodne z prawem pozyskiwanie zgód marketingowych i niespełnianie obowiązków administratora danych.

Organ zobowiązał IAB do przygotowania i wdrożenia planu naprawczego w ciągu 4 miesięcy od jego zatwierdzenia. Decyzja dotyczyła też bezpośrednio współpracujących z IAB Europe partnerów, którzy mieli usunąć dane zebrane przy użyciu TCF.

2023 - wielka niewiadoma

Za kilka miesięcy TSUE wyda wyrok*, który będzie miał kluczowe znaczenie. Po wyroku sprawa wróci do sądu w Belgii, który – biorąc pod uwagę stanowisko TSUE – zadecyduje, czy odwołanie IAB Europe od druzgocącej dla niego decyzji belgijskiego organu ochrony danych osobowych było zasadne, czy nie.

Grafika: oś czasu sprawy.
---
#marketing #korposwiat #socialmedia #digitalmarketing #prawo
--
Wołam użytkowników, którzy zaplusowali wpis z wołaniem. Jeśli chcesz widzieć, co wrzucamy, zaobserwuj profil:

panoptykon - Dzisiaj o marketingu! Lubicie klikać "zgadzam się" bez sensu? My nie ( ͡...

źródło: os-czasu-iab-europe

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Wszyscy chyba widzimy, że to co się dzieje reklam i marketingu we wszelkiej postaci idzie w złym kierunku, dlatego takie inicjatywy są faktycznie bardzo ważne. Co do tego:

Dla użytkowników to po prostu kolejny pop-up do odklikania na stronie. Klikając wyrażasz zgodę na to, że system wymieni się informacjami o tobie pomiędzy kilkomaset "zaufanymi partnerami". Z TCF korzysta 80% stron internetowych, w tym TVP (żeby być uczciwym, korzysta z niego też TVN,
  • Odpowiedz