Wpis z mikrobloga

#pcmasterrace #laptopy #windows

Posiadam laptopa Asus TUF Gaming. Kilka tygodni po zakupie zaczął mi w losowych momentach wyskakiwać bluescreen. Przywracanie systemu nic nie dało. Lapek był nawet w serwisie w związku z inną usterką, ale w serwisie w ogóle nie odnieśli się do części zgłoszenia związanej z bluescreenem. Przeinstalowałem więc system (win 11) od zera z usunięciem wszystkich asusowych partycji przywracania itd., no i pomogło. Przez pół roku było ok, aż do ostatniego wtorku kiedy znowu zaczęło sypać BSOD. Niczego nie instalowałem, nic nie zmieniałem.
Dzisiaj miałem chwilę czasu, więc znów postawiłem system od nowa. Niestety tuż po instalacji znowu zaczęły się bluescreeny. Wszystkie sterowniki aktualne, wszelkie narzędzia diagnostyczne mówią, że wszystko gra i buczy. Jedyne czego nie robiłem to update BIOSu. Ściągnąłem więc BIOS update for Windows ze strony Asusa i faktycznie mam wersję 311, a dostępna jest wersja 313. Problem w tym, że instalator ukończył instalowanie, kazał ponownie uruchomić komputer, ale wersja BIOS nadal jest 311 z sierpnia ubiegłego roku.
Wobec czego mam trzy pytania: Czy ktoś wie czemu BIOS nie chce się zaktualizować? Czy problem z BSOD może wynikać z nieaktualnego BIOSu? Czy ewentualna ręczna aktualizacja BIOS z flasha jest bezpieczna (znam dokładny model lapka, mogę pobrać BIOS ze strony Asusa)?
  • 13
@Fido2801: Jaki to BSOD?
Bo może masz coś zwalonego w hardware a nie software.
Błąd w temperaturach czy złych kościach, które sypią się po pewnym czasie

Najlepiej w takim przypadku walić zdjęcie, bo wiele to pomaga
  • 0
@ciemny_kolor: @MePix Z tego co pamiętam wtedy jak sprawdzałem kod to było niby coś ze sterownikami od karty sieciowej, ale przeinstalowywanie sterów nic nie dawało i jak pisałem - reinstalacja systemu i pozwolenie windowsowi na instalację sterowników rozwiązało problem. Teraz jest inaczej bo BSOD wyskakuje na sekundę - dwie i od razu jest restart więc nawet nie jestem w stanie zrobić zdjęcia. Lapka testowałem na benchmarkach, temperatury w porządku, chłodzenie działa,
@Fido2801: Testy syntetyczne mogą nie wskazać błędów (te robione w Aida64 czy innych programach) bo nie obciążają systemu tak jak granie na przykład, więc nie są zbyt precyzyjne

Kolega wyżej polecał WhoCrashed, pobrałbym i poużywał.

Skoro miałeś BSOD od kostki WiFi do wypiąłbym ją, w laptopach (nie podałeś dokłądnego modelu) są nie raz nie dwa, kości typu dysku M.2 jako karty sieciowe WiFi, możliwe, że kabelek jej lata, może jest uszkodzona.
@Fido2801: jak nie jestes wstanie zrobic zdjecia to moze nagraj filmik i go zapauzuj przy kodzie bledu. Jak nie chce sie Tobie wifi wypinac to moze masz w biosie opcje wylaczenia wifi. A z glupich rzeczy data i czas prawidlowe? Probowales odpalic l jakiegos iveusb i jego pouzywac - moze byc problem z dyskiem , plyta, windowsem...

Ten BIOS bezpiecznie aktualizować, czy nie

Nie wiemy gdzie masz problem wiec jak dodatkowo
  • 0
@gl4ss: @MePix

Model lapka to Asus TUF Gaming FX506HE.

Ściągnąłem sobie program do zbierania logów z BSOD (screenshot w załączniku). Generalnie wszystkie związane z "ntoskrnl.exe". Po wklepaniu tego w google wszystkie oficjalne tematy z supportu MS oraz te nieoficjalne na różnych forach, mówią że może to być kwestia albo sterowników, albo pamięci, albo dysku, albo błędów integralności plików systemu, lub parę jeszcze innych rzeczy. Reasumując: super wskazówka - to może być
Fido2801 - @gl4ss: @MePix 

Model lapka to Asus TUF Gaming FX506HE.

Ściągnąłem sobie...

źródło: bsod

Pobierz
@Fido2801: ciekawe. Pare opcji: live z linuksem (polecam knoppixa) , odpalenia windy w trybie awaryjnym (f8?), instalacja windy z nowego nosnika i z wylaczonym netem, przywrocenie biosu do domyslnych ustawien. A wpierw sprobowac odinstalowac ostatnia aktualizacje windy jesli tryb awaryjny pojdzie. Moze byc niepowiazane https://support.microsoft.com/en-us/topic/april-25-2023-kb5025298-os-build-22000-1880-preview-db479cb8-14cd-4c86-8700-699f25d67087 wypuszczone w ostatni wtorek. Jeszcze masz przynamniej pare miesiecy gwarancji lub rekojmi wiec moze zamiast robic za detektywa to rozwazyc skorzystanie ze swoich praw?
  • 0
@gl4ss: Najchętniej wysłałbym właśnie lapka do serwisu. Boję się tylko, że będzie tak jak ostatnim razem. W ogóle nie odnieśli się do problemu BSOD. Oni tam zapuszczają jakiś syntetyczny test i jak nic się nie wysypie, to znaczy że działa. Jeśli akurat przez ten krótki czas BSOD się nie pojawi, to po tygodniu zwrócą mi laptop z adnotacją "nie stwierdzono wady". Nawet jeśli się pojawi, to słyszałem że w autoryzowanych serwisach
@Fido2801: co dalej wiesz ze sterowniki lub aktualizacja windy wiec czekasz dopoki m$ lub asus nie rozwiaze sprawy. Moze metoda prob i bledow ustalisz co to. Poza tym stany sa poza eu wiec jesli nie jestes w usa to co pisza na reddicie dotyczace suportu niewiele Ciebie obchodzi (w stanach rok gwarancji w eu 2 lata, nie wspominajac ze w kazdym stanie moga byc przepisy inne). Jak masz kase to wysylaj
  • 1
@gl4ss: @MePix

Wybaczcie, że wołam, bo może już "hashtag nikogo", ale mała aktualizacja:
Po przetrzepaniu dziesiątek wątków na różnych forach, sprawdzeniu dziesiątek potencjalnych rozwiązań na własną rękę, trafiłem na informację, że komuś pomogło ograniczenie maksymalnego zasilania procesora w planie zasilania poniżej 100%. Ustawiłem sobie 95% i problem najwyraźniej zniknął. Od 3 dni testuję i na ok. 10 godzin używania lapka jeszcze ani razu się nie wysypał, a wcześniej najdłuższa przerwa pomiędzy
@Fido2801: daj znac co z gwarancji, rekojmi Tobie napisza chyba ze uznajesz ze laptop sie sam po okresie gwarancji rekojmi naprawi. Tylko pamietaj ze problem wystapil tydzien gora dwa przed tym jak oddany zostal do serwisu - chyba ze prawo w tej kwesti sie zmienilo.