Wpis z mikrobloga

25. W kwestii o inspirujących nauczycieli.

Tak wiele jest pochwał dla nauczycieli, którzy starają się zainteresować uczniów swoją dyscypliną. Chciałbym wylać zimną wodę na taki entuzjazm społeczeństwa dla tych nauczycieli-innowatorów.

Szkoła musi być nudna. To nie park rozrywek. Tylko skrajna nuda podczas dnia szkolnego może skłonić ucznia do otwarcia podręcznika chemii.

Nauczyciel nie powinien czynić swojej lekcji angażującą dla klasy. Jego pierwszym zadaniem jest utrzymanie cichej i tłumiącej obecności w klasie, gdzie wszyscy uczniowie siedzą spokojnie i nie wytwarzają nadmiernego dystraktu dla siebie nawzajem.

Tylko w tej ponurej atmosferze może być skutecznie realizowana podstawowa metoda nauczania szkolnego, a wręcz jedynie możliwa i najbardziej produktywna. Ta podstawowa metoda to ciągłe bez końcu, bez litości powtarzanie elementarnych reguł, faktów, ćwiczeń z poszczególnych dziedzin wiedzy podstawowej.

Jest to jedyny sposób, dzięki któremu szkoła masowa może istnieć i przynosić akceptowalne wyniki nauczania dla zwykłych dzieci. Tradycyjna lekcja szkolna z dyscyplinującą postacią nauczyciela polegająca na powtarzaniu w kółko standardowego programu z jakiegoś przedmiotu.

A teraz wyobraźcie sobie, że macie nauczyciela chemii, który stara się zainteresować uczniów swoją szkolną dyscypliną, który wymyśla autorską metodę nauczania tego przedmiotu i sprawia, że każda szkolna lekcja jest niepowtarzalnym przeżyciem. A tak się składa, że akurat wy nienawidzicie chemii z całą pasją swojej duszy.

Albo wyobraźcie sobie, że w waszej szkole jest nie jeden, ale dziesięciu nauczycieli-pasjonatów. A wszystkie wasze szkolne lekcje okazują się być wciągającymi przedsięwzięciami chcącymi uchwycić i rozwinąć wasz unikalny potencjał twórczy jako ucznia. Brzmi piekielnie.

Odsetek dzieci uzdolnionych, które mogą naprawdę zainteresować się chemią i osiągnąć pewne nie banalne wyniki dzięki zaangażowaniu w specjalne procedury nauczania, wydaje się być stały. Nie można go zwiększyć poprzez zastosowanie innowacyjnych metod.

Wskazówka dla rodziców, bez względu na to, jak bardzo rozsądne jest to wszystko powiedziane powyżej, szkoła profilowana zawsze będzie lepsza od szkoły normalnej, bez względu nawet co do dziedziny specjalizacji, w wynikach nauczania dla pojedynczego ucznia, waszego dziecka. Przynajmniej z tego powodu, że rodzice, którzy starają się o przyjęcie swoich dzieci do szkoły profilowanej, są również z reguły zainteresowani wynikami nauczania, co zmniejsza szansę na zetknięcie się z otwartą patologią w klasie.

#szkola
mobutu2 - 25. W kwestii o inspirujących nauczycieli.

Tak wiele jest pochwał dla nauc...

źródło: ksiazka3

Pobierz
  • Odpowiedz