Wpis z mikrobloga

Znajdzie się jakiś Mirek, który interesuje się lotnictwem i poradziłby gdzie mogę znaleźć informacje o materiałach stosowanych na poszycia myśliwców? Muszę zrobić prezentację właśnie o materiałach zastosowanych w produkcji poszyć myśliwców na studia i szukam dobrych źródeł informacji. Ogólnie w prezentacji planuję omówić jak zmieniała się konstrukcja od pierwszych, jeszcze dwupłatowych myśliwców z napędem śmigłowym do najnowszych nowinek takich jak Mig-35 czy najnowsze amerykańskie F-y, także te w technologii Stealth.

#samoloty #lotnictwo #lotnictwowojskowe #materialy
  • 10
  • Odpowiedz
@razov: według powszechnej plotki, radzieckie/ rosyjskie samoloty to tylko karton i sklejka także szukałbym raczej gości zajmujących się wykańczaniem wnętrz.:) A na poważnie, to jak głęboko chcesz się zagłębiać w temat?
  • Odpowiedz
@Mekki: nie ma to być specjalistyczna prezentacja, raczej taka dość ogólna. Chciałbym poruszyć temat materiałów w nowoczesnych myśliwcach, gdzie takie poszycie musi wytrzymać prędkości > 1 macha, ew. czy poszycie jest jakoś wzmacniane, przeciw pociskom, czy raczej z założenia taki myśliwiec nie ma być trafiony :d Raczej ogóły niż szczegóły.
  • Odpowiedz
Mig-35


@razov: Mig-29

"Konstrukcja samolotu jest metalowa z niewielkim udziałem materiałów kompozytowych. Zastosowane materiały konstrukcyjne to stopy aluminium (durale i litale) i magnezu, stale stopowe i tytan oraz kompozyty zbrojone włóknami szklanymi i węglowymi. Podstawowa struktura płatowca wykonana jest w układzie półskorupowym. W elementach sterowych powierzchni aerodynamicznych zastosowano płyty klejone z wypełniaczem ulowym.

Kadłub samolotu ma konstrukcję półskorupową o zmiennym przekroju i składa się z 10 wręg, pokrycia i podłużnic usztywniających.
  • Odpowiedz
@razov: Trudny temat sobie wybrałeś. To nie jest takie proste sklejka->stal->.duraluminium->kompozyty. Pierwsze samoloty stealth były robione z przezroczystego materiału (emalit?) Horten z IIwś to sklejka+trociny+węgiel drzewny. Northop pracował nad guma z dodatkiem aluminium. Od końca IIwś robi się już niezły bigos. Łączenie wytrzymałości ze zdolnościami stealth to pianki poliuretanowe, emulsje, guma, jakieś węglowe cusie, stopy tytanu...to już alchemia prawie:) Im dalej w las tym ciemniej:w SR-71 stosowano w poszyciu "pułapki energetyczne"
  • Odpowiedz
@biczplis: dzięki, jakie źródło? Może tam więcej info jest jeszcze

@stahs: Znasz może jakieś źródła, z których można czerpać wiedzę na ten temat? Z których sam czerpałeś?
  • Odpowiedz
@stahs:@razov: Amen. Piąta generacja to jeszcze większy #!$%@? niż Blackbird i Nighthawk. Jakieś kompozytowe przekładki, węgle, aramidy, itp. Ale jedno wiem na pewno. MiG-25 był prosty jak konstrukcja cepa. Latał szybciej niż chciał konstruktor, co może z pewnością potwierdzić obsługa radaru dalekiego zasięgu w Izraelu którym się wyświetliło ponad Ma-3 jak kufajmańska załoga dała w palnik zaraz po starcie w Egipcie swoim nówka sztuka nieśmiganym 25RB. A Poszycie toto miało ze
  • Odpowiedz
@razov: Nie pamiętam, trafiałem parę razy na takie rzeczy, ale to zbyt zagmatwane. Kiedyś jak robiłem wykop o SR-71 to trafiłem na opis konstrukcji poszycia...ale to było tak skomplikowane, że uznałem że wystarczy jak napisze że z tytanu:) Pobaw się z google, o starszych samolotach powinno być sporo ciekawostek. Sklejkowy Mosquito, płuciany Wellington, wspomniany Horten - ostatnio zrobili jego replikę. Nawet o F-22 można coś znaleźć - głównie pierdoły o farbie
  • Odpowiedz