Wpis z mikrobloga

Dobrze to policzyłem?

Elektrownia PKP

19 503 km - tyle jest czynnych linii kolejowych w Polsce. Wg danych na koniec 2019 r.

W Polsce szerokość ta, mierzona 14 mm poniżej górnej powierzchni szyn, wynosi na liniach normalnotorowych 1435 mm

co daje 27.98 km2

Około 6,5-8 m2 da 1 kilowat szczytowej mocy nominalnej typowych modułów fotowoltaicznych.

27986805m2 / 6m2 = 4664467 kW = 4.66 GW

#pkp #energetyka #zielonaenergia #fotowoltaika
  • 19
no chyba że z kibla w pociągu wypada na moduł i traci swoją wydajność


@Ratriczek: można by w końcu ucywilizować PKP i zrobić zbiorniki, opróżniane na stacjach, do oczyszczalni ścieków.
Oczywiście drzewa przeszkadzały by elektrowni.


@jaba_wykop: oczywiście, są jeszcze tunele, stacje, rozjazdy itp, ale trzeba wziąć pod uwagę że: Obecnie łączna moc osiągalna Elektrowni Bełchatów wynosi 5102 MW
fajnie a co z położeniem paneli? PV w przecince w lesie nie da ci nawet 10% deklarowanej mocy¯_(ツ)_/¯


@Bad_Wolf: nawet jak wykorzysta się połowę długości torowisk, to i tak moc generowana będzie ogromna, czyż nie?
Jak nie rozkradną paneli i kabelków... U mnie obok postawili farmę to jest ogrodzone i okamerowane.


@7502-6038: panele można zamówić ze specjalnym logo PKP, które w razie kradzieży będzie widoczne z daleka na dachu złodzieja, ewentualnie pokryte farbą czy czymś UV ¯\_(ツ)_/¯
to i tak moc generowana będzie ogromna, czyż nie?


@sid127: nie( ͡° ͜ʖ ͡°)

Bo będzie punktowa w południe. Przez pozostałą cześć dnia jej nie będzie.

Nie ważne są GW mocy, ważne są kWh jakie one są w stanie wygenerować. Im równiej rozłożona jest ta generacja tym lepiej.
Co ci po mocy szczytowej w okolicy 11-13 jak pozostała część dnia gówno z tego masz. A dzieje się
Bo będzie punktowa w południe. Przez pozostałą cześć dnia jej nie będzie.


Nie ważne są GW mocy, ważne są kWh jakie one są w stanie wygenerować. Im równiej rozłożona jest ta generacja tym lepiej.

Co ci po mocy szczytowej w okolicy 11-13 jak pozostała część dnia gówno z tego masz. A dzieje się tak przez poziome ułożenie paneli w przesmykach w lasach, blokach itp.

A co zimą? Instalacja PV w dobrym ułożeniu
@sid127: panele w domu nie są w tunelu z budynków czy drzew gdzie słońce świeci na nie tylko w zenicie jak na większość torów.
Panel w domu latem generują prąd od okolic 6 do okolic 19 i robią to płynnie i ciągle.

Zimą z PV nie zasilasz domu tylko z wirtualnego akumulatora albo z kasy na wirtualnym koncie.
Zimą z PV nie zasilasz domu tylko z wirtualnego akumulatora albo z kasy na wirtualnym koncie.


@Bad_Wolf: tutaj, tak samo.

panele w domu nie są w tunelu z budynków czy drzew gdzie słońce świeci na nie tylko w zenicie jak na większość torów.

Panel w domu latem generują prąd od okolic 6 do okolic 19 i robią to płynnie i ciągle.


uwierz mi, że linie kolejowe w Polsce istnieją również poza
@sid127: to nie chodzi o kąt względem równika a kąt względem horyzontu.
Panel do optymalnej pracy musi być ustawiony w odpowiednim kierunku względem stron świata i poziomu.
Kąt 0st względem poziomu z automatu ubija ok 70% wydajności paneli.
Czyli z twoich 4.66 GW wychodzi na dzień dobry tylko 1,4GW przy tych samych kosztach.
Nie uwzględniając strat wynikłych z "tuneli".

Lepiej już po dachach w blokowiskach montować te panele. Lepszy rezultat będzie.
to nie chodzi o kąt względem równika a kąt względem horyzontu.

Panel do optymalnej pracy musi być ustawiony w odpowiednim kierunku względem stron świata i poziomu.

Kąt 0st względem poziomu z automatu ubija ok 70% wydajności paneli.

Czyli z twoich 4.66 GW wychodzi na dzień dobry tylko 1,4GW przy tych samych kosztach.

Nie uwzględniając strat wynikłych z "tuneli".


@Bad_Wolf: Same lasy i budynki Najdłuższa trasa kolejowa w Polsce, po przybliżeniu można
nie opłaca się


@sid127: bo się nie opłaca

co daje 27.98 km2


Warszawa ma ok 500km2, policz jaki to procent linii kolejowych według twoich wyliczeń. Tak jak pisałem, umieszczenie PV na blokach w samej Warszawie da więcej niż twoje cudowanie z panelami za torach.

Do tego nie trzeba niczego specjalnego budować, łatwiej zabezpieczyć.

Gdzie widzisz wartość dodaną swojego pomysłu? Co jest jego atutem bo ja wad widzę kilka a zalet wcale.
Warszawa ma ok 500km2, policz jaki to procent linii kolejowych według twoich wyliczeń. Tak jak pisałem, umieszczenie PV na blokach w samej Warszawie da więcej niż twoje cudowanie z panelami za torach.


@Bad_Wolf: to nie jest 500km2 dachu,

Do tego nie trzeba niczego specjalnego budować


@Bad_Wolf: tak samo jak i tu, mocowane do istniejącej struktury, tak jak instaluje się na płaskich dachach, tylko skala inna.

Gdzie widzisz wartość dodaną swojego
bliskie położenie sieci trakcyjnej


@sid127: a co to ma do rzeczy?

Poza tym zauważ że wiele rzeczy po prostu się nie robi bo ktoś już to policzył (jak koledzy wyżej) i po prostu się nie opłaca.

A dodatkowo, jeśli panel po podróży pociągiem ma mikropęknięcia to leżąc na torach byłby zniszczony po roku.

Sprawdź kruchość wafla PV i jego grubość
a co to ma do rzeczy?


@Mateos2: minimalizowanie strat przesyłowych

A dodatkowo, jeśli panel po podróży pociągiem ma mikropęknięcia to leżąc na torach byłby zniszczony po roku.


@Mateos2: panele montowane są np. na kamperach i działają, szyny kolejowe są obecnie bezstykowe więc wibracje są minimalne.

bo ktoś już to policzył


@Mateos2: a może właśnie tego nikt nie liczył?
Robili np. testowe drogi pokryte PV i tam pomysł padł, głownie