Wpis z mikrobloga

Jest pewien mit w historii Poloneza, który pomimo, że został już dawno temu obalony i to niejednokrotnie, to wciąż żyje i ma się dobrze zarówno wśród laików, jak i bardziej doświadczonych znawców polskiej motoryzacji - chodzi tutaj o nazwę "Polski", którą rzekomo miały nosić najstarsze egzemplarze tego modelu, bo nazwa "Polonez" została wyłoniona dopiero później w plebiscycie "Życia Warszawy". Nie jest to do końca prawda, mówi się, że wszystkie seryjnie produkowane egzemplarze nosiły taką nazwę, wynika to z faktu istnienia zdjęć przedprodukcyjnego egzemplarza w wersji "Coupé" oraz zachowanego do dziś modelu 3-drzwiowego - na obu widnieje emblemat "Polski", z tym że, no właśnie, to są egzemplarze przedprodukcyjne. Znane są zdjęcia innego modelu przedprodukcyjnego w wersji 5-drzwiowej, który nie tylko posiadał już emblemat "Polonez", ale także miał założone imitacje tablic rejestracyjnych z takim napisem, z którymi pozował w sesji zdjęciowej promującej nowy model, a która nastąpiła najpóźniej w 1977 roku. Skąd wiadomo o takiej dacie? Dzięki albumowi wydanemu mniej więcej w okresie premiery Poloneza, a który został złożony do druku jeszcze właśnie w roku 1977. Na jego okładce widniała fotografia z owej sesji - napis na tablicy został wprawdzie "rozmazany", ale na pierwszych stronach można już przeczytać o rozpoczęciu produkcji Poloneza.
Co do seryjnie produkowanych samochodów z logiem "Polski" to są to wersje eksportowe na Francję i one szły równolegle ze zwykłymi "Polonezami" przez lata. W jednym z najstarszych odcinków "Legend PRL-u" pokazany jest Polski, rocznik 1980, a nawet w chwili obecnej na Giełdzie Klasyków wystawiony jest egzemplarz Polskiego z rocznika 1983. Zresztą inna sprawa, że wyżej wspomniany odcinek jest niezłą kopalnią mitów, jak na przykład że pierwotnie zakładano sprzedaż Polonezów wyłącznie na rynku krajowym, czy FSO produkująca Poloneza przez ponad 24 lata pobiła wszelkie rekordy długości produkcji samochodu, co przy 58 latach produkcji VW Garbusa czy 41 latach angielskiego Mini, nie jest aż tak dramatycznym wynikiem, ba, niecałe 400 kilometrów na południe od FSO pewna fabryka produkowała pewien mały samochodzik o trzy lata dłużej od Poloneza( ͡° ͜ʖ ͡°).
W ramach puenty w tym temacie przypomnę artykuł Wojciecha Jureckiego o kulisach rozpoczęcia produkcji Poloneza, gdzie wspominał, że projekt emblematu "Polonez" był gotowy już w sierpniu 1977 roku, a sam artykuł gorąco polecam każdemu! https://spidersweb.pl/autoblog/40-lat-poloneza-niewygodna-prawda/
#polonez #fso #ciekawostki #motoryzacja #samochody
fajnyprojekt - Jest pewien mit w historii Poloneza, który pomimo, że został już dawno...

źródło: comment_1653939913GkZC7CPV3jd8U29r6nfkRV.jpg

Pobierz
  • 17
  • Odpowiedz
@fajnyprojekt: ten artykuł to jest nieironicznie całkiem rzetelna wiedza, chociaż autorowi też się udało walnąć babola ( ͡° ͜ʖ ͡°) ale to nie jest niestety nieuniknione przy pornolezie


Są też znawcy, którzy nazywają ten złom: "wrzód na dupie motoryzacji' i to lepiej oddaje istotę tego ulepa.


@adamec: i takim twierdzeniem dyskwalifikują się pośród bardziej obeznanych w temacie osób wykazując brak wiedzy albo znajomości
SonyKrokiet - @fajnyprojekt: ten artykuł to jest nieironicznie całkiem rzetelna wiedz...

źródło: comment_1653940481MeUDi9Z2JK74xfET4vayc1.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz