Wpis z mikrobloga

Mam taką zagwozdkę, przygotowałem rysunek poglądowy. Rondo w stosunkowo małym mieście i dużo osób jeździ na tzw pamięć.

Jak widać na każdym wlocie do wjazdu są dwa pasy w tym jeden prawy oznaczony znakami i strzałkami do jazdy tylko w prawo (czyli o ile dobrze rozumiem do pierwszego zjazdu). Drugi pas nie ma oznaczeń. Rondo nie ma wyznaczonych pasów ale mieszczą się dwa samochody obok siebie na nim.

I teraz tak teoretycznie należy zjeżdżać z ronda prawym pasem. Jednak jak zaznaczyłem na czerwono, ludzie zamiast stawać przed rondem często mocno wystają (czerwone samochody) bo są nauczeni, że każdy jedzie blisko środka (żółta linia).

I teraz moje pytanie, załóżmy, że żółty jedzie bliżej środka tak jak żółta linia i chcę zjechać, więc zmienia pas ale w tym samym momencie na prawy wjeżdza samochód z poza ronda bo teoretycznie jego pas był wolny w momencie wjeżdżania. I kto będzie winny w razie kolizji? Żółty bo zmienił pas czy czerwony bo powinien ustąpić wszystkim na rondzie?

Dodaję prowizoryczny rysunek mojego ronda i filmik ze stopham z nieco podobną sytuacją tylko, że u mnie nie ma na rondzie linii i zjad jest tylko na jeden pas.

Przykładowy film sytuacja z 0:48

#przepisydrogowe #przepisy #prawojazdy #prawojazdy
Pobierz Medonix - Mam taką zagwozdkę, przygotowałem rysunek poglądowy. Rondo w stosunkowo mał...
źródło: comment_1642327137cUDNZwYJt3CiK1Gc7ynmmB.jpg
  • 16
I kto będzie winny w razie kolizji?


@Medonix: Nikt, prawo nie penalizuje czegoś takiego (nie ma w definicjach).
A wypadku zawsze jest winny ten, kto go spowodował - czynem lub powstrzymanie się od czynu.
Narysowałeś rzadki przypadek z pierwszeństwem dla pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie.
Rozwiń rondo do prostej drogi, bo to nic innego jak droga główna z podporządkowanymi. Każdy wjeżdżający ma ustąpic pierwszeństwo na głównej i nie zachodzi tu prawo mówiące o ruchu prawostronnym i że ten z prawej jak zmienia pas ma pierwszeństwo
@Medonix: to co wstawiłeś to jest jakieś #!$%@? rondo i współczuję ci że po takim musisz się poruszać. Ludzie w czerwonych autach nie powinni wjeżdżać na rondo, do momentu aż upewnią się, że mogą to zrobić, czyli do momentu, gdy ZARÓWNO na wewnętrznym, jak i zewnętrznym pasie nie ma żadnego pojazdu.

Ja wiem, że mnóstwo ludzi pakuje się na zewnętrzny pas ronda, gdy jest wolny, a jednocześnie ktoś jedzie wewnętrznym. Wszystko
@Medonix: jeżeli przed wjazdem na rondo jest znak ustąp pierwszeństwa, a na 99% jest, to winę poniesie czerwony samochód. Znak ustąp pierwszeństwa oznacza, że obowiązkowe jest ustąpienie pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu znajdującym się na drodze z pierwszeństwem, a więc i tym znajdującym się na lewym pasie.
@Tropical9: #!$%@? wiem, dlatego pytam, bo kogo nie zapytam w okolicy to ma inną teorię a ruch na tym rondzie jest spory.

Próbowałem jeździć tak jak teraz narysuje ale zaś jak zmieniam pas na wysokości pierwszego zjazdu to ci na drugim myślą że chcę zjechać na drugim (zielona strzałka) no bo zmieniłem pas wcześniej i jeszcze przez chwilę miałem kierunek żeby to zrobić. No bo jak kierunek dam za wcześnie to
Pobierz Medonix - @Tropical9: #!$%@? wiem, dlatego pytam, bo kogo nie zapytam w okolicy to ma...
źródło: comment_1642329862rdTC5Q8DVzEqt80DkZGGvp.jpg
@Medonix: Wina czerwonego (zakładając rondo ze znakami "ustąp pierwszeństwa"). Ma ustąpić pierwszeństwo wszystkim pojazdom, a na rondzie można zmieniać pasy (ba, nawet trzeba - nie wolno zjeżdżać z ronda klasycznego z pasa innego niż skrajnie zewnętrzny [o czym wielu ludzi zapomina]). Film to zły przykład, bo tam masz rondo turbinowe. To jest rondo klasyczne z odrobiną inspiracji organizatora ruchu (która nic nie zmienia, jeżeli nie ma znaków pionowych i poprowadzonych linii
@Medonix: Drugi rysunek - Jak czerwony już jest na rondzie, to żółty musi mu ustąpić. Nie może zjechać ze środkowego pasa. Inna sprawa, że jeżeli żółty jedzie i ma wcześniej włączony kierunkowskaz, to czerowny nie powinien wjechać. Dlatego na rondzie klasycznym dobrze jest zmieniać pas na skrajny zawsze na wysokości zjazdu poprzedzającego ten, na którym chcesz zjechać - aby Ci wjeżdżający musieli Ci ustąpić.
Dlatego na rondzie klasycznym dobrze jest zmieniać pas na skrajny zawsze na wysokości zjazdu poprzedzającego ten, na którym chcesz zjechać - aby Ci wjeżdżający musieli Ci ustąpić.


@MalowanyPtak: no to w sumie właśnie tak staram się robić tylko jak tak robię to mam więcej sytuacji kolizyjnych (teoretycznie kolizyjnych bo wypadku nigdy nie miałem) niż jak jadę tak jak na pierwszym rysunku. Wtedy ludzie na tym prawym (czerwoni) w 95% przypadków się
@Medonix: czerwony musi ustąpić żółtemu zawsze, niezależnie od tego czy ten jedzie po pasie wewn czy zewn, bo pojazd wjeżdżający na rondo ustępuje pierwszeństwa wszystkim poruszającym się dookoła wyspy środkowej (wg mnie nawet jadącym pod prąd).
Gdy dojdzie do kolizji w sytuacji wjazdu czerwonego na rondo to jest winny zarówno nieustępienia jak i kolizji
Jak dojdzie do niej w momencie z drugiego rysunku, to czerwony jest winien nieustąpienia, a kolizji to
@Medonix: Powiem tak: "To ich problem, nie Twój". Chociaż rozumiem, że szczególnie w mniejszym mieście możesz mieć z tym problem. Pamiętam jak jeszcze 2-3 lata temu dosłownie każdy wymuszał na mnie w ten sposób pierwszeństwo, ale teraz coraz częściej ludzie znają przepisy i ustępują - ale to dalej rzadkość.
@ConanLibrarian: no też widzę, typowy użytkownik wykopu który wchodzi żeby się #!$%@?ć koniecznie do czegoś.

Dobrze wiem jak wygląda rondo klasyczne i do czego chciałeś się przywalić ale nie chciało mi się ręcznie rzeźbić w paincie znaków jak 99% rond ma takie oznaczenie i 99% normalnych osób zrozumie o co mi chodzi i jak widać, zrozumiało i pomogło.

Przynajmniej napisałeś śmieszny komentarz który będę używał jako anegdotę.

Pomoc na wykopie:
Pytający: