Wpis z mikrobloga

@oszolomswi: Mało kto o tym wie, że w Polsce w XVIII wieku istniał mechanizm, który gwarantował każdemu obywatelowi prawo uczestniczenia w wyborach. To się wtedy źle skończyło, skończyło się anarchizacją, państwo było za słabe. Mało kto o tym wie, że w Polsce wszyscy wybierali króla. Mało kto o tym wie, że polskie sejmy czy polski parlament działa na zasadzie obowiązkowej zgody wszystkich, to było słynne liberum veto. Myśmy w XVIII wieku to praktykowali, co nie zawsze wychodziło na zdrowie. Ale dzisiaj patrzymy na Unię Europejską i patrzymy, Panie Boże, przecież tam jest liberum veto! Obowiązkowa zgoda wszystkich z wszystkimi, żeby było jasne, ja tutaj rozmawiałem z Panią, ja jestem z wykształcenia historykiem, więc na wszelki wypadek powiem jak to naprawdę, w praktyce wyglądało: Były w Polskim sejmie III fazy, dochodzenia do decyzji politycznych:
I faza - to była faza uć-, zgłaszania poglądów, każdy mógł se zgłosić jaki chcieł, chciał
II faza - to była faza ucierania poglądów, nie wiem jak to Pani tłumaczka przetłumaczy na angielski, ale ucieranie to jest coś jak w wielkim tyglu. Jeżeli trze się, aż się zrobi jednolita masa, ucierano poglądy przez długotrwałą dyskusję, ale jeśli to nie pomogło i nie.. Choćby jedna osoba niezdecydowana, abo przeciwna, to mogła wstać na sali parlamentu Polskiego, krzyknąć liberum veto i czym prędzej uciec. Zrywała w ten sposób sejm, więc polska szlachta wymyśliła trzecią fazę, działania to była faza bigoso-wania. Jak Pani tłumaczka to przetłumaczy? Nie wiem. Bigos to szczególnie-specyficzne polskie danie, kapusta siekana i siekane mięso, dugotrwale gotowane.
Y III faza sie- siekanie, bigo- bigosowanie polegało na to, że krewka szl y szlachta chwytała za szablę i takiego który psuł ustrój państwa, który psuł prawo, po prostu brała na szable, nim zdążył uciec, wszysko działało do roku 1562 kiedy pierwszemu posłowi polskiemu udało się tyko krzyknąć liberum veto,