Wpis z mikrobloga

Tak mnie zaczął pewien temat zastanawiać. Jaki długoterminowy wpływ ma GPU na sprzedaż gier, które w GPU się nie znajdują?
Żeby nakreślić kontekst, zaczęło się od tego, że wstawiłem sobie okazję na Peppera:
https://www.pepper.pl/promocje/little-nightmares-2-ps4-xbox-za-99-zl-w-rtv-euro-agd-384968
Już na start widać, że Euro w cenie promocyjnej wystawiło 50 sztuk na PS4 i 20 sztuk na Xboxa.
Szukałem na szybko jakichś danych jak wyglądała sprzedaż PS4/PS5 do sprzedaży Xboxa One/Series w Polsce, ale nie potrafię się do tych danych (przynajmniej na szybko) dokopać.

Więc Euro wystawiło 2,5x więcej gier na PS4 jak na Xboxa, przypuszczam że oni z grubsza wiedzą jak gry się sprzedają i ile konsol danego typu jest w Polsce, więc można wnioskować że proporcja konsol jest dość podobna albo przynajmniej zbliżona do tego. Oczywiście może być to wniosek całkowicie błędny i jak ktoś posiada dane na temat sprzedaży konsol w Polsce to chętnie się z nimi zapoznam.

Mamy teraz godzinę prawie 15, w momencie pisania wpisu na PS4 zeszło 17 sztuk tej gry, a na Xboxie zeszły zaledwie 4, więc dysproporcja jest zdecydowanie większa, na PSa poszło 4 razy więcej gier. Jasne, jest to mała próba i na pojedynczym przykładzie, nie można tego przekładać na ogólną sprzedaż gier, ale zacząłem się zastanawiać czy nie jest tak, że osoby posiadające Xboxa nie są za bardzo skłonne do kupowania gier?

Na Xboxie mają przecież Game Passa do którego co miesiąc wpada kilka pozycji, nowszych, starszych, ale jednak mogą uznać, że po co kupować, skoro cały czas mają w co grać? Tymczasem gracze Playstation są przyzwyczajeni, że gry muszą kupić, bo jasne, jest PS+, ale jednak liczba gier, które się tam pojawiają jest zdecydowanie mniejsza i często mogą to być gry, które już ograli (jak Days Gone w tym miesiącu), albo takie które ich nie interesują.

Więc tak patrząc długoterminowo, jeśli gracze z Xboxa nie będą kupować gier to dla wydawców jedynym wyjściem będzie uderzanie do MSu żeby ich gra trafiła do GPU jeśli będą chcieli zarobić z wydawania jej na platformie MSu.

Patrząc na taki Metacritic:
https://www.metacritic.com/game/playstation-4/little-nightmares-ii
https://www.metacritic.com/game/xbox-one/little-nightmares-ii
To gra na PS4 ma ocen 172, na Xboxa 36, też widać dużą dysproporcję. W poprzedniej generacji sprzedało się 110 milionów PS4 i jakieś 60 milionów Xboxów. Jasne, mogło być po prostu tak, że gracze z Xboxa rzadziej gry oceniają, ale jest to dla mnie trochę dziwne, że ta różnica jest aż tak duża.

Co o tym uważacie? Jest coś na rzeczy, że gracze posiadający Xboxa nie chcą gier kupować i czekają co trafi do GPU czy to raczej jakiś pojedynczy przykład z dupy?
Jak oceniacie to zjawisko? Z jednej strony jest to zrozumiałe, że ludzie chcą wydać jak najmniej i po co wydawać niepotrzebnie pieniądze skoro jest w co grać, ale patrząc z punktu widzenia wydawców jest to może być to mocno negatywne zjawisko, że przez MS ludzie ograniczają zakupy nowych gier.

#ps5 #ps4 #xbox #xboxone
  • 53
  • Odpowiedz
@Cinkito: U mnie zdecydowanie jest to obecne, na PS5 kupuje jedynie exclusive'y, ewentualnie dodatki do gier, ktore dostalem w PS+. Multiplatformowe kupuje na XSX, albo czekam az beda na GP. Kupowanie gier na PS5 ma ten plus, ze latwiej je sprzedac (wiekszy rynek), ale to jedyny plus jak dla mnie.
  • Odpowiedz
@Cinkito: dane sprzedażowe to nie wiem czy najlepszy pomysł na porównywanie, xboxów jest w Polsce o wiele mniej a jak już ktoś go kupił po raz pierwszy w tej generacji to pewnie tylko dla gamepassa a nie koniecznie dla nowych gier, trzeba by było sprawdzać rynek amerykański.

Jednak na zdrowy rozsądek, tak większość w tym ja czeka na gry w usłudze i raczej nie zamierzam dodatkowo inwestować chyba, że w
  • Odpowiedz
kto normalny kupuje pudełko na xboxa jak zmienia kraj na Brazylie i kupuje 10x taniej?


@ZmiksowanaFretka: jeżeli chcesz iść drogą oszczędności to kupowanie z Brazylii akurat nie jest dobrym przykładem, bo taniej jest kupić pudełko, przejsc i sprzedać, jak kupić w Brazylii. LN2 w Brazylii (bez promocji) kosztuje 120 zł.

@Gandalf_Rudy: no to przynajmniej teraz wiemy o
  • Odpowiedz
@Medonix: no dane sprzedażowe to nie jest dobry pomysł, sam nie twierdzę, że jest inaczej :D Szczególnie jak mówimy o sprzedaży kilkunastu sztuk. Co do "pewnych gier" to tutaj trochę bym polemizował, bo jasne, LN2 to nie jest gra AAA, jest to gra krótka przede wszystkim (howlongtobeat mówi o 6 godzinach na przejście), ale jest LN1 było sporym sukcesem i gra jest całkiem znana. Gracze z PSa jednak grę w
  • Odpowiedz
@Cinkito: Znaczy no mogę przyznać rację w tym, że na pewno wpływ jakiś będzie. Jednak nie będę komentował tych danych "że gracze ps kupują" bo sam przyznałeś, że nie wiadomo jak to się rozkłada ogólnie. Gry które są w gamepass na steamie potrafią być też kupowane także ciężko stwierdzić jak się to rozkłada.
  • Odpowiedz
konto usunięte via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Cinkito: ogólnie w LN nie grałem, ale podejrzewam, że jakby mnie jedynka zassała to dwójki bym szukał cyfrowo. Nawet nie wiedziałem, że wydali ją fizycznie.
  • Odpowiedz
@Medonix: no tylko w kwestii Steama to warto byłoby sprawdzić ilu graczy korzystających ze Steama jednocześnie korzysta z GPU. Ale takich danych też oczywiście nie mamy :D W tym wpisie nie chodziło mi o jakieś dokładne analizy, tylko raczej o przemyślenia czy uwagi, szczególnie właśnie osób, które posiadają Xboxy, bo te osoby najlepiej wiedzą jakie mają podejście do kupowania gier.
  • Odpowiedz
@Cinkito No rynek gier AA jest bardzo w dupę przez GPU. Sprzedaż poleciała na łeb na szyję. Taki Bloober specjalnie idzie w deale z MS bo i tak by nie sprzedali za dobrze swoich gier. Tytuły AAA nie mają tych problemów, indie też nie są aż tak w dupę jeszcze bo w gruncie rzeczy są tanie. Ale AA? Za drogie dla wielu graczy względem tego co oferują więc wszyscy czekali dotąd
  • Odpowiedz
@cincin27: cóż, nie do końca. Przede wszystkim wpis jest zaproszeniem do dyskusji nad przyszłością rynku gier. Nie chodzi o analizę, nie chodzi o dokładne dane, tylko o przemyślenia czy przypuszczenia na temat wpływu GPU na rynek gier, szczególnie gier nie-AAA.
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Cinkito:

1) Jak masz Game Passa to zwyczajnie nie muszą interesować Cię nowe premiery bo masz jeszcze przynajmniej kilkanaście albo kilkadziesiąt gier w backlogu.
2) Brazylia
3) Microsoft mówił, że użytkownicy GP wydają o 20% więcej na gry i dlc.
  • Odpowiedz
@Beeercik: 1) O tym sam napisałem w poście
2) 20% więcej niż wydawali przed wprowadzeniem GPU czy wydają 20% od użytkowników nie posiadających GPU?
3) Żaden argument akurat moim zdaniem w kontekście tego wpisu. Brazylia to jest temat dystrybucji cyfrowej vs dystrybucji pudełkowej. Ta gra w Brazylii (bez promocji) kosztuje około 120 zł, więc jest droższa niż pudełko, które można sprzedać i odzyskać pieniądze. Choć rynek Xboxa jest trudniejszy ze
  • Odpowiedz