Wpis z mikrobloga

Wypowiedź Sośnierza jest debilna ale w założeniu ma rację, zwierzęta w teorii odczuwają ból ale w praktyce są tak "głupie", że ich mózgi nie potrafią go zidentyfikować, można to porównać do np. pobicia niemowlaka, on odczuje ból ale jego umysł nie będzie go w stanie zarejestrować #konfederacja #sosnierz #neuropa #4konserwy #polityka
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@rafxyz44: skąd wiesz? Jak zbadałeś układ neurologiczny u zwierząt? Niektórym małpkom różne organizacje próbują wywalczyć prawa człowieka, bo są tak inteligentne.

Zwierzęta muszą odczuwać ból, bo to jest konieczne do przetrwania. Chyba nigdy nie widziałeś zwierzęcia, które odczuwa ból.
  • Odpowiedz
ale w założeniu ma rację, zwierzęta w teorii odczuwają ból ale w praktyce są tak "głupie", że ich mózgi nie potrafią go zidentyfikować, można to porównać do np. pobicia niemowlaka


@rafxyz44: Sorry, ale czy właśnie napisałeś że niemowlaki odczuwają ból tylko w teorii?
  • Odpowiedz
@NeuropeOrder: generalnie rzecz biorąc tak. A przynajmniej jest to zgodne z utylitarystyczną etyką.
Jeżeli coś nie jest w stanie odczuwać dystresu (uogólnienie bólu), to nie da się temu czemuś zaszkodzić.
Taka forma etyki jest powszechnie stosowane ale wybiórczo, bo spotyka się ze sprzecznością z tym co ludziom się wydaje za stosowne(czyli w zasadzie bezpodstawne normy).
Ot chociażby od człowieka którego mózg umarł, ale jest utrzymywany przy życiu aparaturą, wycinane są
  • Odpowiedz
zy powinniśmy bardziej ufać intuicji czy ewaluacji aksjomatów co do których mamy największą pewność?


@Emerkaes: Nwm czy znajdziesz jakiegoś akademickiego etyka, który uważa że intuicje nie grają roli w etyce
  • Odpowiedz
@Croce: dlatego pozostawiłem pytanie otwarte.
Jako osobie która ceni epistemologię, mogę intuicję uznawać jedynie za formę heurystyki.

Nie mam co do tego pewności, ale Peter Singer raczej nie jest za pan brat z intuicją.
  • Odpowiedz
@Emerkaes: Prawda, Singer rzeczywiście jest zwolennikiem eliminowania intuicji tam, gdzie to możliwe, ale z drugiej strony też nie ma problemu z nazywaniem „intuicjami” tego, co Ty określasz jako „aksjomaty”:

Whenever it is suggested that normative ethics should disregard our common moral intuitions, the objection is made that without intuitions, we can go nowhere. There have been many attempts, over the centuries, to find proofs of first principles in ethics, but
  • Odpowiedz
@Croce: w zasadzie każda forma dedukcji musi się opierać na pewnych założeniach, które nie wynikają metodą dedukcji z innych twierdzeń.
Nawet matematyka opiera się na pewnym niewielkim gronie ogólnych, abstrakcyjnych założeń. A w zasadzie teorie matematyczne, bo są nawet takie które zajmując się tym samym przyjmują inne aksjomaty(np. teorie mnogości).
  • Odpowiedz