Wpis z mikrobloga

Cześć,
sprawa to jakiegoś elektronika (prosty temat).
Chcę mieć możliwość sterowania obrotami silniczka.
Powiedzmy że mam taki silniczek 3V. Muszę dokupić do niego, potencjometr, tranzystro i coś jeszcze? Zasilać chciałbym 2 bateriami, 1,5V.

Jakieś złote rady na co zwrócić uwagę przy doborze tranzystora/potencjometru czy czegoś tam? A może coś pominąłem?
Jestem totalnie zielony w temacie, więc prosze o poprawke jeśli coś jest nie tak, zależy mi na tym żeby to było jak najtańsze :)

#elektronika #elektryka
  • 10
  • Odpowiedz
@GoldMember: przez mikrokontroler czy bez? bo jak bez, to będziesz musiał użyć jakiegoś układu typu 555, bo tranzystory nie pozwolą ci liniowo sterować napięciem (no jakoś się da, ale więcej się narobisz niż pwm a efekt i tak będzie gorszy)
  • Odpowiedz
  • 0
@kalectwo na początku nie musi być sterowanie liniowe. Nie potrzebuję dużej dokładności. Chce zrobić prosty prototypik czegoś. Bez mikrokontrolera, jak najtaniej i mało miejsca ;)
  • Odpowiedz
@GoldMember: musisz mieć źródło sygnału prostokątnego bo jak potencjometrem sam tranzystor zaczniesz sterować to będzie się grzać i stracisz napięcie i silnik ledwo co będzie się kręcił.

Najlepiej to zrobić generator PWM na NE555 jak @kalectwo powiedział, gdzie potencjometrem regulujesz wypełnienie sygnału PWM - najlepiej ustaw częstotliwość PWM na 1 do 10kHz

Mosfet typu N wybierz. Ważny parametr to RDSon - musi być w miarę mały żeby nie powodował spadku napięcia.
  • Odpowiedz
@GoldMember: no to od biedy możesz podłączyć potencjometr pod jakiś bipolarny tranzystor (npn), i powiiiiiinno to coś robić. ale będziesz miał problem dobrać wartości oporu - zdecydowanie polecałbym zrobić jakiś prosty generator sygnału pwm (to tylko czip i jakieś dwa kondensatory o ile pamiętam), i do tego jakiś mosfet zamiast bipolara. Ofc te rzeczy się nie wykluczają, dwa dodatkowe komponenty do koszyka cię drogo nie wyjdą
  • Odpowiedz
  • 0