Wpis z mikrobloga

Cześć Mircy i Mirabelcy spod tagów #budownictwo #bhp #ewakuacjaboners #ppoz #strazpozarna, mam do Was pytanie.
W sumie to zanim zadam pytanie, to opiszę pokrótce sytuację, która ma miejsce.

Mieszkam w niskim bloku, już w nowym budownictwie. Blok składa się z pięciu klatek. W każdej klatce są 2/3 mieszkania (niektóre są dwupoziomowe). W mojej klatce są akurat dwa mieszkania - dwupoziomowe (parter + I piętro) i moje (II piętro). Poniżej poziomu parteru są jeszcze zamykane na klucz (którego nie mam) drzwi (wzmacniane, nie znam się, ale to chyba jakieś ppoż.) do garażu/piwnic. Dostęp do klatki zapewniają więc jedynie drzwi zabezpieczone sprawnym domofonem - działa elektrozaczep.

I właśnie tu pojawia się problem, ponieważ sąsiedzi z dołu za każdym razem jak wchodzą/wychodzą do/z klatki zamykają drzwi wejściowe na klucz, to znaczy, że otworzyć da się je tylko kluczem. Jest to o tyle irytujące, że często przychodzą do mnie ludzie, dzwonią domofonem, ja myślę że otwieram drzwi, a tu taki choooy. Za każdym razem muszę biec dwa piętra w dół żeby otworzyć. Inna kwestia, to że w przypadku jakiegoś (odpukać!) pożaru mam odciętą drogę ucieczki. Skok z drugiego piętra na beton nie jest wizją optymistyczną. Dodam, że na klatkach nie ma ani oświetlenia awaryjnego, ani oznaczeń PPOŻ./BHP.

Próbowałem grzecznie rozmawiać z sąsiadami, no bo po co sobie życie utrudniać, ale tłumaczą się tym że kiedyś dawno temu okradli im piwnicę i od tego czasu zamykają na klucz. I że EWENTUALNIE MOGĄ nie zamykać, ale jak coś zginie to na moją odpowiedzialność xD przystałem na to, ale i tak zamykają... ()

I tu moje pytanie: czy można jakoś wyegzekwować niezamykanie tych drzwi powołując się na jakieś przepisy ppoż. i/lub związane z utrudnianiem ewakuacji? Bo przyznam szczerze, że jedyne co ich może zmotywować to wizja jakiegoś mandatu od Straży Pożarnej /; w ogóle gdzie można zgłaszać przypadki takich naruszeń?

Z góry dzięki za podpowiedzi
  • 17