Wpis z mikrobloga

Stworzyłem sobie własny, prywatny dyndns :D #chwalesie

O co chodzi?
Mam sobie domenę, którą trzymam na MyDevil i chciałbym kilka subdomen przekierować na swoje Raspberry Pi, które stoi u mnie w domu. Problem: moje IP jest zmienne (zmienia się rzadko, ale jednak). Mógłbym je aktualizować ręcznie przy zmianach... no ale jestem programistą, więc automatyzujemy ;)

Na hostingu postawiłem appkę w #python #flask. Appka ma za zadanie zaktualizować IP przypisane do domeny, kiedy dostanie odpowiednie zapytanie. Jest jeden haczyk: nie chcę, żeby każda losowa osoba z netu mogła mi zaktualizować adres. Potrzeba trochę kryptografii.

Rozwiązanie jest takie: na RPi mam parę kluczy RSA. Klucz publiczny jest skopiowany na hosting i ma do niego dostęp również appka, w której jest przypisany do mojej domeny.

Na RPi stoi zadanie, które co pół godziny wysyła do appki HTTP GET. Appka zwraca losowe 32 bajty zakodowane base64. Zadanie konstruuje wiadomość, złożoną z głównej domeny, subdomen do aktualizacji i tego losowego ciągu, i podpisuje ją kluczem prywatnym. Wiadomość i podpis trafiają do appki przez HTTP POST. Appka weryfikuje podpis kluczem publicznym przypisanym do domeny i jeśli jest ok, aktualizuje DNSy na adres, z którego przychodziły zapytania (oczywiście do weryfikacji używa wygenerowanego wcześniej, zapamiętanego losowego ciągu).

Mała rzecz, a cieszy, aż musiałem się pochwalić ( ͡ ͜ʖ ͡)

Jak ktoś ma hosting na MyDevil i chce zrobić coś podobnego, albo przerobić na jakiś inny hosting, albo cokolwiek... to kod appki jest tutaj: https://gitea.ebvalaim.pl/ebvalaim/devil-dyndns (nawiasem mówiąc, to jedna z tych aktualizowanych subdomen :P)

#programowanie
  • 10