Wpis z mikrobloga

@powsinogaszszlaja: Takie moje przemyślenia dotyczące ostatnich sytuacji na Wykopie dotyczących działań moderacji i użytkowników serwisu Wykop.

Czy wiesz, że zakładając konto na Wykopie, zawierasz z Wykopem umowę?
Jest to umowa o świadczenie usług drogą elektroniczną. Na jej podstawie, Wykop zapewnia ci dostęp do konta, pozwala publikować i udostępniać treści, komentować.

Wszystkie funkcje Wykopu to usługi świadczone drogą elektroniczną. Wykop jest usługodawcą, a ty Mirabelko i Mirku -
usługobiorcą.

Art. 2 UŚUDE
Określenia użyte w ustawie oznaczają:
[…]
4) świadczenie usługi drogą elektroniczną – wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne;
[…]
Usługa świadczona drogą elektroniczną zawsze jest zautomatyzowana.
Świadczenie usługi drogą elektroniczną odbywa się zawsze na odległość.
Usługa drogą elektroniczną świadczona jest na indywidualne żądanie usługobiorcy. Oznacza to tyle, że użytkownik sam może zadecydować, czy i kiedy skorzysta z usługi.
Świadczenie usługi drogą elektroniczną odbywa się przez sieć telekomunikacyjną,
Krótko mówiąc, wszystkie funkcje oferowane przez najróżniejsze serwisy internetowego to usługi świadczone drogą elektroniczną. Nawet wyszukiwarka Google to nic innego jak usługa polegająca na możliwości przeszukiwania zasobów Internetu.
Definicja i cechy usługi świadczonej drogą elektroniczną. Poniżej konkretne przykłady usług:
- obsługa newsletteru (Freshmail, MaliChimp, MailerLite, GetResponse),
- zarządzanie pracą i zespołem, CRM (Livespace, MiniCRM, PipeDrive),
- monitorowanie sieci (Brand24, SentiOne, Monitori),
- księgowość, fakturowanie on-line (Fakturownia, InFakt, wFirma),
- hosting (Zenbox, OVH, TheCamels),
- poczta e-mail (Gmail),
- wszystkie pozostałe usługi Google,
- portale społecznościowe (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIN).
- Wykop

Każdy, kto świadczy usługi drogą elektroniczną, ma obowiązek udostępniać użytkownikom regulamin. Użytkownik musi mieć możliwość zapoznać się z regulaminem przed podjęciem decyzji o zawarciu umowy, czyli najczęściej przed założeniem konta w serwisie. Wynika to z art. 8 UŚUDE.

Art. 8 UŚUDE.
1. Usługodawca:
1) określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, zwany dalej “regulaminem”,
2) nieodpłatnie udostępnia usługobiorcy regulamin przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także – na jego żądanie – w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.
2. Usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
Udostępnienie użytkownikowi regulaminu odbywa się najczęściej na etapie zakładania konta. Użytkownik musi zaakceptować regulamin, zaznaczając stosowny checkbox.
To ważne że względu na przywołany powyżej art. 8 ust. 2 UŚUDE.
Brak akceptacji regulaminu dawałby użytkownikowi możliwość utrzymywania, że żaden regulamin nie został mu udostępniony, a w konsekwencji nie jest on związany zasadami ustalonymi przez administratora.
To, że użytkownik akceptuje regulamin w trakcie rejestracji, to jeszcze nie znaczy, że w tym regulaminie można zawrzeć wszystko. Tutaj pojawia się wątek - czyli klauzule niedozwolone.
Chodzi o to, by nie można było narzucać użytkownikowi postanowień dla niego niekorzystnych.
Jeśli chodzi o treść regulaminu, ponownie zaglądamy do art. 8 UŚUDE.

Art. 8 UŚUDE
[…]
3. Regulamin określa w szczególności:
1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
a) wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
b) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,
3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,
4) tryb postępowania reklamacyjnego.

Najważniejsze jest wskazanie funkcji serwisu oraz zasad.

Wykop opiera się na treściach udostępnianych przez użytkowników. W tym zakresie koniecznie trzeba pamiętać o prawach autorskich.
Regulamin musi przewidywać zasady związane z dodawaniem własnych treści, zawierać stosowne oświadczenia użytkownika oraz licencje udzielane przez użytkownika administratorowi.

Jeśli portal zawiera treści udostępnianie przez użytkowników, warto również wprowadzić procedurę zgłaszania naruszeń. Najczęściej sprowadza się ona do stworzenia formularza, za pośrednictwem którego możliwe jest zgłaszanie administratorowi naruszeń praw autorskich, dóbr osobistych oraz innych praw przez treści dostępne w serwisie. Wdrożenie takiej procedury jest wyrazem dbałości o to, by portal działał zgodnie z prawem.

Administratorzy serwisów często sprowadzają kwestie prawne związane z ich serwisem do samego regulaminu.

**Tymczasem, regulamin to nie wszystko.!!!tekst pochylony

Istotne są również kwestie związane z treściami w serwisie,
komunikacją z użytkownikiem, procedurą reklamacyjną, prawami autorskimi, czy w końcu danymi osobowymi

Niemal każdy serwis internetowy świadczy usługi drogą elektroniczną. Jako użytkownik internetu
jesteś stroną niezliczonej ilości umów o świadczenie usług drogą elektroniczną.

Reasumując.
Wszyscy mamy swoje prawa i obowiązki.

Nie zapominajmy o tym: @wszyscy użytkownicy @Moderacja @a__s @m__b .

Niech słowa;
Wykop jest miejscem, gdzie gromadzimy najciekawsze informacje z Sieci: newsy, artykuły, linki. O treści serwisu decydują tylko i wyłącznie nasi użytkownicy, dodając newsy, komentując i głosując na nie. staną się faktem, a nie pustosłowiem.

Zadbajmy o to wszyscy.!!!**

#wykop #afera
  • 2