Wpis z mikrobloga

@MrocznaKapibara:

Problem w tym, że na dokładnie te cztery rzeczy powołują się zarówno hinduiści, muzułmanie, sikhowie jak i chrześcijanie i prowadzi ich to do sprzecznych wniosków.


To prawda, że w szczegółach te religie mogą się różnić, ale co do najważniejszego, istoty Boga, są całkiem zgodne. Największe odłamy hinduizmu mówią o "jedynym Bogu, który jest niestworzony" który jest panem innych bogów, tak jak w chrześcijaństwie Bóg jest stwórcą aniołów. Pierwsza Księga sikhów
  • Odpowiedz
Największe odłamy hinduizmu mówią o "jedynym Bogu, który jest niestworzony" który jest panem innych bogów, tak jak w chrześcijaństwie Bóg jest stwórcą aniołów.


@Vivec: No niezupełnie ;) Między Bogiem chrześcijan a hinduską koncepcją Brahmana i Atmana i wynikającym z tego obrazem świata, jest zasadnicza różnica. W hinduizmie nie ma stworzenia świata w chrześcijańskim rozumieniu. Tam bóg i świat, czyli także my, i nasze życia, to jedno i to samo. Nie ma
  • Odpowiedz
@kubako:

Tam bóg i świat, czyli także my, i nasze życia, to jedno i to samo. Nie ma rozróżnienia między stwórcą i stworzeniem.


Hinduskim teologiem nie jestem więc więc mogę się mylić, ale taka wikipedia mówi co innego:

Brahman is the ultimate "eternally, constant" reality, while the observed universe is a different kind of reality but one which is "temporary, changing" Maya in various orthodox Hindu schools.


Albo:

primordial reality that
  • Odpowiedz
@Vivec: Hmm Ja też nie jestem hinduskim teologiem, a tematem interesuję się od dość niedawna. Przeczytałem angielski artykuł na wiki, i widzę, że obaj mamy po części rację :)
Hinduizm ma to do siebie, że nie jest zwartym systemem religijnym, tylko wieloma czasem dość różnymi od siebie systemami wywodzącymi się z jednego źródła. Dlatego i postrzeganie brahmana i całej rzeczywistości jest zróżnicowane.

Są zatem szkoły czy systemy, które postrzegają brahmana jako
  • Odpowiedz