Aktywne Wpisy
rudyba +149
Dziewczyna straciła wzrok po wytatuowaniu sobie galek ocznych. Jedno oko usunięte, drugie reaguje tylko na światło. Artykuł o tym, ze tatuażysta zapłaci jej 150 tysięcy odszkodowania. Jest tam tez opisane dlaczego: użył złego tuszu, nie specjalnego do wykonywania tego zabiegu tylko zwykłego, a kiedy dziewczyna zgłaszała, ze przestaje widzieć to olał sprawę i stwierdził, ze to normalne.
A w komentarzach jest jazda bez trzymanki, bo praktycznie wszyscy uważają, ze tatuażysta jest bez
A w komentarzach jest jazda bez trzymanki, bo praktycznie wszyscy uważają, ze tatuażysta jest bez
Pawci0o +17
Mireczki wytłumaczcie mi, dlaczego w 2023 roku konsola xbox series x sprzedaje się znacznie gorzej, czyli jest zauważalnie mniej popularna od konkurencji w postaci sony playstation 5?
Przecież xbox jest tańszy od konsoli sony, jest moim zdaniem ładniejszy, nie przypomina statku tak jak sony, do tego ma porównywalną wydajność, oraz bardziej kompaktową obudowę, która nie zajmuje tak dużo miejsca, jak sony.
Co najważniejsze abonament Game Pass w korzystnym wariancie, który jest zauważalnie
Przecież xbox jest tańszy od konsoli sony, jest moim zdaniem ładniejszy, nie przypomina statku tak jak sony, do tego ma porównywalną wydajność, oraz bardziej kompaktową obudowę, która nie zajmuje tak dużo miejsca, jak sony.
Co najważniejsze abonament Game Pass w korzystnym wariancie, który jest zauważalnie
W 1963 roku wyprodukowano prototypowy wagon typu 15N. Był on testowany w Warszawie, po czym resztę swojego życia spędził w Katowicach. To właśnie on był podstawą wagonów 102N.
Prototypowy wagon 102N powstał w 1967 roku, jednak seryjnie zaczęto je produkować w 1969. Miały charakterystyczną przednią szybę pochyloną w drugą stronę niż standardowo. Sprawiało to, że światła uliczne oślepiały motorniczego, a z drugiej strony odbijały każde światło co powodowało problemy kierowcom.
To doprowadziło do wprowadzenia zmian i ostatecznie rozpoczęcia produkcji wagonów 102Na.
Pomimo wzorowania się na wagonie 13N zmieniono sposób prowadzenia tramwaju. W „trzynastkach” jazda odbywała się z pomocą trzech pedałów nożnych – czuwaka (musiał być stale wciśnięty), hamulca i nastawnika (który regulował ilość mocy płynącą przez silniki trakcyjne, a więc w skrócie – prędkość). W 102N/a zastosowano tylko czuwak, a jazda i hamowanie odbywały się za pomocą korby, która jest widoczna na tym zdjęciu po lewej stronie. Było to spowodowane innym typem rozrusznika. Znając zawodność tego elementu w 13N konstruktorzy postanowili zastosować starszy, stycznikowy, rozrusznik który wymagał zastosowania korby.
Ten typ posiadał wiele odmian oraz przeszedł wiele przeróbek w różnych przedsiębiorstwach. Przykładowo wersja 102Nb nie posiadała gniazd sterowania ukrotnionego, czyli nie można było spiąć ze sobą dwóch takich wagonów do jazdy liniowej. Wrocławska wersja, 102Nd, charakteryzowała się zmianami w silnikach trakcyjnych oraz trójpłatowymi drzwiami (zmieniono tylko drugie i trzecie). We Wrocławiu też przebudowano kilka tramwajów na wagony dwukierunkowe. Z kolei w Krakowie przebudowano pięć stodwójek na 102NaD – doczepy czynne.
Aktualnie w kraju pozostało kilka zachowanych zabytkowych wagonów tego typu. M.in. Warszawie poznańska piątka która trafiła tutaj w ramach wymiany (za 13N) wagonów zabytkowych, albo krakowski kanciak.
Niestety nie wszystko co planowano udało się udać. We Wrocławiu na Kwiskiej, wraz z wieloma innymi, wciąż „gnije” wagon 2099 który jest wpisany do rejestru zabytków... jednak nikt z tym nic nie robi, nawet nie stara się o fundusze.
Jak wspomniałem – historia tego wagonu jest mniej burzliwa od 13N, ale wciąż bogata w ciekawostki! Zachęcam po raz kolejny (już jako pomarańczowy) do obserwowania tagu #komunikacyjneciekawostki i podrzucania ciekawych tematów ;)
#tramwaje #gruparatowaniapoziomu #komunikacjamiejska #zabytki #kumunikacyjneciekawostki