Wpis z mikrobloga

Zgodnie z obietnicą - dziś część druga, kontynuacja wpisu o wagonach 13N. Wagony 102N/a mają znacznie krótszą i mniej burzliwą historię. Wersja 102N i 802N były produkowane tylko w latach 1967-1970. Później do 1973 produkowano wersję rozwojową, czyli 102Na oraz 803N.

W 1963 roku wyprodukowano prototypowy wagon typu 15N. Był on testowany w Warszawie, po czym resztę swojego życia spędził w Katowicach. To właśnie on był podstawą wagonów 102N.

Prototypowy wagon 102N powstał w 1967 roku, jednak seryjnie zaczęto je produkować w 1969. Miały charakterystyczną przednią szybę pochyloną w drugą stronę niż standardowo. Sprawiało to, że światła uliczne oślepiały motorniczego, a z drugiej strony odbijały każde światło co powodowało problemy kierowcom.
To doprowadziło do wprowadzenia zmian i ostatecznie rozpoczęcia produkcji wagonów 102Na.

Pomimo wzorowania się na wagonie 13N zmieniono sposób prowadzenia tramwaju. W „trzynastkach” jazda odbywała się z pomocą trzech pedałów nożnych – czuwaka (musiał być stale wciśnięty), hamulca i nastawnika (który regulował ilość mocy płynącą przez silniki trakcyjne, a więc w skrócie – prędkość). W 102N/a zastosowano tylko czuwak, a jazda i hamowanie odbywały się za pomocą korby, która jest widoczna na tym zdjęciu po lewej stronie. Było to spowodowane innym typem rozrusznika. Znając zawodność tego elementu w 13N konstruktorzy postanowili zastosować starszy, stycznikowy, rozrusznik który wymagał zastosowania korby.

Ten typ posiadał wiele odmian oraz przeszedł wiele przeróbek w różnych przedsiębiorstwach. Przykładowo wersja 102Nb nie posiadała gniazd sterowania ukrotnionego, czyli nie można było spiąć ze sobą dwóch takich wagonów do jazdy liniowej. Wrocławska wersja, 102Nd, charakteryzowała się zmianami w silnikach trakcyjnych oraz trójpłatowymi drzwiami (zmieniono tylko drugie i trzecie). We Wrocławiu też przebudowano kilka tramwajów na wagony dwukierunkowe. Z kolei w Krakowie przebudowano pięć stodwójek na 102NaD – doczepy czynne.

Aktualnie w kraju pozostało kilka zachowanych zabytkowych wagonów tego typu. M.in. Warszawie poznańska piątka która trafiła tutaj w ramach wymiany (za 13N) wagonów zabytkowych, albo krakowski kanciak.

Niestety nie wszystko co planowano udało się udać. We Wrocławiu na Kwiskiej, wraz z wieloma innymi, wciąż „gnije” wagon 2099 który jest wpisany do rejestru zabytków... jednak nikt z tym nic nie robi, nawet nie stara się o fundusze.

Jak wspomniałem – historia tego wagonu jest mniej burzliwa od 13N, ale wciąż bogata w ciekawostki! Zachęcam po raz kolejny (już jako pomarańczowy) do obserwowania tagu #komunikacyjneciekawostki i podrzucania ciekawych tematów ;)

#tramwaje #gruparatowaniapoziomu #komunikacjamiejska #zabytki #kumunikacyjneciekawostki
Pobierz
źródło: comment_tJurlCpqAZRsjCUqpGarDSbpoo8LQSEa.jpg
  • 2