Wpis z mikrobloga

TL;DR
OP ma problem z elektryką w aucie. Tłumaczy coś niezrozumiale. Jeśli ktoś podejmie ten bełkot, to ma #!$%@?, bo OP zapewne pociągnie temat dalej jeszcze głupszymi pytaniami. xD

#kiciochpyta #elektryka #elektroda #pytanie #pytaniedoeksperta #elektrycznosc

Siema, Elektryczne Świry! ( ͡º ͜ʖ͡º)

Bałem się na ELEKTRODZIE pytać i postanowiłem jednakowoż pomęczyć SWOICH. :D

Buduję sobie takiego nibykamperka i mam do ogarnięcia następujący zestaw urządzeń:

- ładowarka akumulatora pokładowego (230V => 12V)

- akumulator pokładowy (12V)

- przetwornica (12V => 230V)

- odbiorniki 230V

- odbiorniki 12V

Istnieją trzy tryby zasilania:

0. Kamper stoi w garażu. (Dałem temu punktu zero, żeby się zgadzało z numerkami na urządzeniu.)

1. Kamper podłączony do sieci zewnętrznej 230V.

2. Kamper w dziczy hula na swoim zasilaniu z akumulatora pokładowego 12V.

Na obrazku naszkicowałem sytuacje 1 i 2.

1. Zasilanie z zewnątrz leci do ładowarki, która ładuje akumulator. Z akumulatora czerpią odbiorniki 12V. Jednocześnie przetwornica 230=>12 nie bangla teraz, wszak jest zbędna. Odbiorniki 230V są zasilane bezpośrednio z tego zewnętrznego ujęcia prądowego.

2. Jesteśmy w lesie. Z akumulatora pokładowego zasilamy odbiorniki 12V oraz przetwornicę 12=>230, która zasila odbiorniki 230V.

I teraz pytania do wypokowych ekspertów od amperów:

Pytanie pierwsze:
Chciałbym rozegrać główny podział prądu ręcznym wyłącznikiem typu ŁĄCZNIK KRZYWKOWY
Jego stany (1-0-2) odpowiadałyby opisanym powyżej sytuacjom. Czy to dobry pomysł?
Widziałbym to następująco:
W pozycji JEDEN łącznik łączyłby zewnętrzne zasilanie 230V i dwa elementy: ładowarkę 230=>12 oraz odbiorniki 230V. (Brak połączenia między akumulatorem a przetwornicą 12=>230.)
W pozycji DWA łącznik łączyłby akumulator i dwa elementy: odbiorniki 12V oraz przetwornicę 12=>230. (Brak połączenia między zewnętrznym zasilaniem, a ładowarką, ale to chyba bez znaczenia, skoro i tak prądu z zewnątrz nie będzie w lesie.)

Pytanie drugie:
Jeśli zagadnienia z pytania pierwszego mają sens, to czy mają znaczenie następujące fakty:
- w pozycji JEDEN łącznik rozłącza akumulator i przetwornicę. Czy połączenie między przetwornicą a odbiornikami 230V może sobie zostać? Czy fakt, że te odbiorniki mają zasilanie z zewnętrznej sieci nie wpłynie jakoś na przetwornicę? Pewnie nie, bo przetwornica działa w jedną stronę raczej, ale... ( ͡º ͜ʖ͡º)
- w pozycji DWA łącznik łączy akumulator z przetwornicą. Czy połączenie między ładowarką 230=>12 a akumulatorem może zostać? Czy akumulator wpływa jakoś na ładowarkę? Pewnie tak samo jak w poprzednim pytaniu, ale lepiej dopytać FACHOWCÓW. :D
ZajobZeNieMaKiedyTaczkiZaladowac - TL;DR
OP ma problem z elektryką w aucie. Tłumaczy...

źródło: comment_jEprNsoeSsq9J2JnrD9etUEcr8OBBfqg.jpg

Pobierz
  • 11
@Zajob_Ze_NieMaKiedy_TaczkiZaladowac: ok, to podobnie jak na jachtach. W takim razie napiszę jak tam wyglądają instalacje.

230 V z zewnątrz idzie wprost na gniazdka 230. Jest też na stałe wpięty prostownik, który ładuje akumulatory (notabene, tak to może być na stałe; częściej jest na stałe niż nie jest - każdy UPS na przykład tak ma). Do akumulatorów podpięte są odbiorniki 12 V. Dzięki temu nie wymaga przełącznika w ogóle.

Działanie w trybie
@wonsz_smieszek: Dzięki serdeczne! Przetrawiam właśnie, co napisałeś. :)

Jest też na stałe wpięty prostownik


Tutaj wybieram ładowarkę. Jakoś ostatnio mam większe do nich przekonanie. Ale to kwestia gustu. :)

zabudowuje się ją podłączając do instalacji 12 V na stałe i wyprowadza osobne gniazdko/gniazdka 230 V (innego koloru) zasilane z przetwornicy.


Ta koncepcja bardzo mi się widzi. Osobne gniazdko dla przetwornicy, osobne dla prądu z zewnątrz.

albo ktoś głupio obsłuży przełącznik


Kurczę,
Tutaj wybieram ładowarkę. Jakoś ostatnio mam większe do nich przekonanie.


@Zajob_Ze_NieMaKiedy_TaczkiZaladowac: a czym się różni ładowarka od prostownika? :)

Kurczę, akurat tutaj to liczyłem na to, że przełącznik, który pokazałem, nie zrobi głupoty. Specjalnie wybrałem taki trzypozycyjny, żeby zerowa pozycja była pomiędzy tymi opisanymi stanami.


To prawda, ten akurat tego nie powinien zrobić. W ogóle propsuję, że wybrałeś porządny, a nie chińczyka. To ważne, bo przez taki wyłącznik idą przecież wszystkie
Dopóki jest 230 V z zewnątrz to z niego zasila wszystko, a jak ono zginie to wykorzystuje napięcie z przetwornicy.


@ShortyLookMean: to jest niebezpieczne w tych zastosowaniach, bo:

a) jak na moment mignie zasilanie z sieci (zabezpieczenie wyskoczy, ktoś wtyczkę wyciągnie na moment żeby kabel przełożyć, przełącznik jakiś przekręci) to przetwornicę obciąży cokolwiek tam było wpięte do obwodu i prawdopodobnie wywali w niej zabezpieczenie i wyłączy permanentnie. W gorszej wersji coś
A jeżeli 230 jest wykorzystywane rzadko, to sytuacja, że akurat będzie wykorzystywane prądożerne urządzenie i zaniknie zasilanie jest mało prawdopodobna.


@ShortyLookMean: Dokładnie! To będzie sporadyczność. I tutaj jestem wręcz za pomysłem ręcznego odpalania przetwornicy, która zasila gniazdko innego koloru, jak sugerował @wonsz_smieszek

a czym się różni ładowarka od prostownika? :)


@wonsz_smieszek: Na Elektrodzie jakiś mądry pan pisał, że prostownik ma w sobie tylko transformator i prostownik, a ładowarka (zasilacz) to
@wonsz_smieszek: @ShortyLookMean:

Ziomy, odgrzewam kotleta!

Właśnie przyszła lodówka na gaz i to był ten moment, kiedy stwierdziłem, że jednakowoż nie chcę lodówki na gaz. Odsyłam to ustrojstwo i pozostaję przy prądzie. Kumpel ma VW T4 Westfalię i tam zamontował solara tak ok. 150W, który generuje akurat tyle prądu, żeby lodówka (ok. 80W) ciągnęła bez problemu bez sieci zewnętrznej. Podoba mi się takie rozwiązanie. Ale jest pytanie:

Jak to rozegrać elektrycznie?