Wpis z mikrobloga

Kompendium wiedzy o quizach IRC-owych: Quiz, premiera quizowa

Quizy są jedną z popularnych form rozrywki intelektualnej i zabawy, w której uczestniczą przynajmniej dwie osoby: jedna zadająca pytanie i gracz (lub gracze) odgadujący odpowiedzi. Im więcej osób próbuje odgadnąć rozwiązanie, tym silniejszy duch rywalizacji. Quizy są więc rodzajem konkursu opartego o wiedzę, spostrzegawczość lub refleks. Samo pochodzenie słowa „quiz”, w znaczeniu zadawania pytań, sięga roku 1843, gdy po raz pierwszy odnotowano jego użycie w przykładowej frazie w oksfordzkim słowniku języka angielskiego. Natomiast pierwsze użycie w znaczeniu test pojawiło się prawdopodobnie ok. 1867 roku w USA.

Tekstowy, interaktywny i dynamiczny charakter IRC-a sprzyjał przeprowadzaniu quizów, w których może brać udział jednocześnie większe grono ludzi, już od początków jego istnienia. Najpierw były to zwykłe pytania wymyślane na poczekaniu i zadawane na kanałach, wkrótce jednak osoby znające się na programowaniu zaczęły pisać specjalne skrypty quizowe ułatwiające prowadzenie rozgrywki i umożliwiające nagradzanie graczy punktami, a finalnie zaprezentowanie rankingu zwycięzców. Z uwagi na swoją popularność i sprzyjający temu język skryptowy praktycznie wszystkie skrypty quizowe powstawały dla programu mIRC. Później skrypty zyskały tzw. tryb „autoquizu”, czyli możliwość zadawania pytań z przygotowanego wcześniej pliku z zestawem pytań, dzięki czemu stały się mniej chaotyczne.

Do rodziny skryptów quizowych należy jeden z najstarszych skryptów — „RedHead” (powstał w 1999 roku), jego powszechnie znany polski odpowiednik — „Dizzy” oraz liczne ich przeróbki (głównie polegające na wstawieniu nazwy własnego kanału lub zmianie kolorów) i skrypty na nich wzorowane np. „Kapibara”. Obok nich są także „Mieszacz”, „AntyGoogler” czy „iQuiz”. Powstało również wiele skryptów wyłącznie rozrywkowych oraz skrypty mogące oferować zabawę w dowolnej chwili — tzw. quizboty. Czasem autorzy skryptów inspirowali się teleturniejami telewizyjnymi, dzięki którym zaistnieli m.in. „Milionerzy”, „Familiada” i „Koło Fortuny”, wprowadzając urozmaicenie w grach. Pomimo iż tekstowa natura IRC-a nie nadaje się do prezentowania treści multimedialnych, to przygotowywano także quizy obrazkowe i dźwiękowe, zawierające odnośniki do zdjęć i fragmentów utworów zamieszczonych w internecie. Pojawiły się też skrypty przeznaczone dla irssi takie jak wspomniany „iQuiz” czy konwersja skryptu „Milionerzy”.

Quizy IRC-owe trwają przeciętnie 15-30 minut, choć zdarzają się trudniejsze lub dłuższe, trwające nawet godzinę. Mogą być z wiedzy ogólnej lub tematyczne. Formuła quizu jest zwykle typowa: prezentowane jest pytanie, a następnie grający mają czas na udzielenie odpowiedzi. Za poprawne odpowiedzi przyznawane są punkty, za błędne czasem są one odejmowane. Punkty zaś tworzą ranking uczestników quizu. Premiery quizowe są podstawowym źródłem pytań zasilającym bazy quizbotów.

Wraz z upowszechnianiem się rozgrywek quizowych ludzie zaczęli zbierać się i tworzyć dedykowane kanały quizowe, zaczęto przykładać coraz większą uwagę do jakości pytań, pisać poradniki dla ich autorów, przestrzegać zasad fair play, wedle których np. niemile widziane lub naganne są zachowania typu podkradanie odpowiedzi czy googlowanie. Pojawił się w tym czasie termin „premiera quizowa” i choć geneza jego powstania nie jest jednoznaczna, to za autora uważa się gracz o nicku Andrrew. Określeniem tym nazywa się nowe zestawy pytań, które nie były dotąd nigdzie (lub przynajmniej nie na danym kanale) prezentowane — tym samym nie były znane uczestnikom, a które puszczane są w ogłoszonym wcześniej terminie, zaś wyniki zawodników zwykle wędrują na strony kanałowe zostając utrwalonymi w historycznych rankingach.

Jeśli chcesz zobaczyć jak wyglądają premiery quizowe — zajrzyj (ʘʘ) do nas na #quizpl w sieci IRCnet! Co weekend odbywają się premiery quizowe ogólne lub tematyczne. :)

www.quizpl.net/kompendium

#kompendium #quiz #quizy #irc #ircnet
  • Odpowiedz