Wpis z mikrobloga

Wielu się nie zdaje sprawy że rozdzielenie tak zwartego organizmu jak GOP po Plebiscycie i powstaniach na Polskę i Niemcy namnożył wiele innych problemów.

Jednym z nich była komunikacja tramwajowa a właściwie jej podział pomiędzy dwa kraje. Natworzyło to wiele problemów i zmuszało do posiadania przez pasażerów nie tylko biletów ale także paszportów czy tzw kart cyrkulacyjnych (odpowiedniki Małego Ruchu Granicznego) a także baczniejszego pilnowania oznaczeń na tramwajach szczególnie tych granicznych

Tutaj zaznaczyłem tak mniej więcej gdzie znajdowały się tramwajowe granice (ale wiem że nie wszystkie)

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?hl=pl∣=16lbX22lThcvWfKicS_QiOgP0bTs

Tutaj zaś można zobaczyć jak wyglądały przykładowe tramwajowe przejścia graniczne:

Granica Bytom (DE) - Łagiewnik(PL)i

Granica Bytom (DE) - Szarlej/Piekary(PL)

Granica Bytom Szombierki(DE) - Ruda Śląska(PL)

Co ciekawe istniały linie tranzytowe które przebiegały przez dane miasto na terenie innego państwa ale nie zatrzymywały się w nim tu można powiedzieć o co najmniej 2 przypadkach:

1. Linia Huta Królewska (Chorzów) - Piekary przebiegała przez terytorium niemieckiego Bytomia (ul Katowicką później Witczaka)
2. Linia Bytom - Zabrze - przejeżdżając przez ul Sobieskiego przez Kuźnicę Rudzka będąca w Polsce. Później Niemcy zbudowali obejście aby nie przekraczać polskiej granicy dwa razy (dzisiejsza trasa do Zabrza z Bytomia na tym odcinku

Inne linie międzypaństwowe na granicach zmieniały oznaczenia na te należące do danego kraju na którym aktualnie będą jechać.

Tutaj więcej informacji:

http://old.wpk.katowice.pl/pkt00/historia/dwa-zarzady-1922-1939.htm
http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/3629700,tramwajem-przez-granice-nie-tylko-z-katowic-do-sosnowca-historia-tramwajow-na-slasku,id,t.html
http://grenze.oberschlesien-im-unterricht.net/index.php/pl/zycie-na-granicy/dziwna-granica
http://www.bytom.webd.pl/index.php?menu=tramwaje&podstrona=tramwaje1936

Zdjęcie użyte we wpisie przedstawia polsko-niemiecką granicę na Łagiewnikach przy ul Chorzowskiej pochodzi z

http://bytom.fotopolska.eu/Bytom/b34592,Bytom_-_polsko-niemieckie_przejscie_graniczne_na_ulicy_Lagiewnickiej_.html?f=130983-foto

#tramwaje #tramwajeslaskie #tramwajowewiescigop #slask #historia #bytom #zabrze #rudaslaska #piekaryslaskie #chorzow
sylwke3100 - Wielu się nie zdaje sprawy że rozdzielenie tak zwartego organizmu jak GO...

źródło: comment_jKmBZ6X2XonK3CdjAP7LRzfextmelBnO.jpg

Pobierz
  • 24
  • Odpowiedz
@sylwke3100: No nie do końca, była Międzynarodowa Komisja Międzysojusznicza złożona z przedstawicieli Francji, Anglii, Włoch i USA, bo tam w końcu też miał być plebiscyt. Śląsk Cieszyński miał być obsadzony wojskami Ententy, ale generalnie nie potrafiono się dogadać, co nie znaczy, że obcokrajowcy się tam nie panoszyli ; D
  • Odpowiedz
@sylwke3100: Jasne, że burdel był, tylko, że teraz Katowice i okolice mają tramwaje, a w Cieszynie od dobrych kilku lat się zastanawiają czy przywrócić "historyczną" linie i zrobić połączenie tramwajowe do Czech ; D
  • Odpowiedz
@sylwke3100: Czesi od dawna chcą zrobić połączenie z Bielskiem, ale po naszej stronie są uszkodzone tory ; )
E: zresztą zdaje się, że KŚ od pewnego czasu można dojechać do Frydka.
  • Odpowiedz
@Balcar: Bezpośrednio do Bohumina 2 parami pociągów zaś Czesi do Polskiego Cieszyna chyba 4 parami pociągów na mocy tej umowy ale na dziennym bilecie można po całym kraju śląsko morawskim jeździć
  • Odpowiedz