Wpis z mikrobloga

#tedkaczynskinadzis
148. Inne techniki uderzają głębiej niż wyżej wymienione. Edukacja nie jest już po prostu
ganieniem dziecka, gdy się nie uczy i głaskaniem go po główce, gdy się uczy. Staje się naukową
techniką kontrolowania rozwoju dziecka. Centrum Nauczania Sylvan, na przykład, odnosi wielkie
sukcesy w motywowaniu dzieci do nauki, a techniki psychologiczne są używane z większym lub
mniejszym powodzeniem w wielu konwencjonalnych szkołach. Techniki “rodzicielskie” wpajane
rodzicom, są tak zaprojektowane, by dzieci akceptowały fundamentalne wartości systemu i
zachowywały się w sposób, jaki system uważa za pożądany. Programy “zdrowia psychicznego”,
techniki “interwencyjne”, psychoterapia i tak dalej mają pozornie służyć jednostkom, lecz w
praktyce są zazwyczaj metodami nakłaniania jednostek do myślenia i zachowywania się zgodnie z
wymaganiami systemu. (Nie ma w tym żadnej sprzeczności; jednostka, której nastawienie bądź
zachowanie stawia ją w konflikcie z systemem, znajduje się w obliczu siły zbyt potężnej dla niej, by
mogła z nią walczyć lub od niej uciec, stąd też prawdopodobnie będzie cierpieć z powodu stresu,
frustracji, porażki. Jej ścieżka będzie o wiele prostsza jeżeli będzie myśleć i zachowywać się tak jak
wymaga tego system. W tym sensie system działa na korzyść jednostki, gdy poddaje ją praniu
mózgu i zawraca na drogę konformizmu). Nadużycia wobec dzieci w swych najbardziej
oczywistych i ordynarnych formach spotykają się z dezaprobatą w większości, jeżeli nie we
wszystkich kulturach. Molestowanie dziecka z błahego powodu lub bez powodu jest czymś co
przeraża niemal każdego. Jednak wielu psychologów interpretuje koncepcję nadużycia szerzej. Czy
danie dziecku klapsa, użyte jako część racjonalnego i konsekwentnego systemu dyscypliny, jest
formą nadużycia? Kwestia ta zostanie ostatecznie przesądzona na podstawie tego, czy klaps dąży do
uzyskania zachowania dostosowującego osobę do istniejącego systemu społecznego. W praktyce,
słowo “nadużycie” będzie interpretowane tak, by włączyć w to wszelkie metody wychowywania
dzieci uzyskujące zachowanie niewygodne dla systemu. Tak więc, gdy wyjdą poza zapobieganie
oczywistego, bezsensownego okrucieństwa, programy zapobiegania “nadużyciom wobec dzieci”
mają służyć kontroli ludzkiego zachowania przez system.