Aktywne Wpisy
![mirko_anonim](https://wykop.pl/cdn/c0834752/321ea7dc2985c2bfbf21a6b5598af7c3220625c6954fbbc0a440b525befed626,q60.png)
mirko_anonim +10
✨️ Obserwuj #mirkoanonim
Tt;dr dziewczyna z roboty, w której się zakochałem na zabój poszła w tango (potajemnie) z innym ziomkiem z pracy i wszystkiego się wypiera, nadal powtarza w kółko że nikogo nie szuka a z ziomkiem się spotyka po robocie na ruchanie.
Full:
Dwa miesiące temu zatrudniła się nowa dziewczyna, szkolę ją obecnie na stanowisko więc spędzamy ze sobą całe 8h dziennie. Przepiękne dziewcze, super szczupła, wysoka, przepiękny uśmiech - no
Tt;dr dziewczyna z roboty, w której się zakochałem na zabój poszła w tango (potajemnie) z innym ziomkiem z pracy i wszystkiego się wypiera, nadal powtarza w kółko że nikogo nie szuka a z ziomkiem się spotyka po robocie na ruchanie.
Full:
Dwa miesiące temu zatrudniła się nowa dziewczyna, szkolę ją obecnie na stanowisko więc spędzamy ze sobą całe 8h dziennie. Przepiękne dziewcze, super szczupła, wysoka, przepiękny uśmiech - no
![djtartini1](https://wykop.pl/cdn/c3397992/djtartini1_Vztzav83mg,q60.jpg)
djtartini1 +236
Pytanie do osób wiedzących coś na temat teorii muzyki. Czy tonacja muzyczna utworu ma duży wpływ na jego odbiór? Nie chodzi mi tu o różnice między gamą molową a durową, bo tu różnica jest jasna, tylko na przykład o to czy są istotne różnice między dwoma różnymi gamami molowymi, a jak tak to skąd się biorą.
Z jeden strony wydaje się że nie, bo można zawsze przetransponować otrzymując tę samą melodię w innej tonacji, ale jak swego czasu uczyłem się grać na pianinie, biorąc utwory które najbardziej mi się podobały, to w większości okazywało się że są one w tej samej tonacji. Jak mi się coś spodobało, to ściągałem nuty i w 70% przypadków był to utwór w g-moll, w 25% d-moll, pozostały epsilon w jakiś innych. Tak się zawsze zastanawiałem czy jest coś takiego w tych tonacjach co sprawiało że utwory w nich napisane jakoś bardziej mi się podobały, a może to po prostu kwestia tego że z jakichś powodów te tonacje są częściej wykorzystywane przez kompozytorów (znajomość, przyzwyczajenie), czy może jeszcze jakiś inny powód.
W strojach naturalnych tak nie jest (jak Cię to interesuje, to polecam poczytać o systemie równomiernie temperowanym, nietemperowanych, komacie pitagorejskim itp).
Utwory dawne, historyczne, były tworzone na historycznych instrumentach. Te utwory były pisane w pierwszych kilku tonacjach koła kwintowego
• dostępne dźwięki (szczególnie w przypadku utworów na wiele instrumentów),
• liczba znaków przykluczowych (np. wspomniane przez Ciebie tonacje g-moll i d-moll są na początku koła kwintowego, więc mają ich mało ergo są na ogół łatwiejsze do odczytania przez człowieka),
• układanie się utworu pod ręką (ze względu na
Ciężko mi powiedzieć na ile to jest umowne, a na ile stwierdzone, ale większość osłuchanych zgodnie stwierdza, że jakaś tonacja jest "cieplejsza", a jakaś "chłodniejsza", czy "ostrzejsza".
Spotkałam się też kiedyś z teorią, że wszystko
a ten okrąg z A i As to koło kwintowe. trzy krzyżyki i cztery bemole nje mogą leżeć koło siebie ;)
Jeśli chodzi o smyczki, głos, itp, enharmoniczna zmiana tonacji też zmienia barwę.
a w baroku istniały nawet organy o dwóch sekcjach strojonych inaczej - do gry solo i akompaniamentu (akompaniament to zupełnie osobny świat zresztą)
zmierzał do tego, że tu jest niesamowicie wiele czynników.
@Pasztetowa:
@laoong:
@alkan:
@kkol:
@sorek:
Komentarz usunięty przez autora
Do przyczyn przestrajania instrumentów można zaliczyć względy historyczne - konstrukcja niektórych instrumentów historycznych może być taka, że optymalnie "pracują" dla innego a (np lutnia barokowa zwykle ma a4 = 415 albo nawet 392 Hz dla większych egzemplarzy).
Komentarz usunięty przez autora