Wpis z mikrobloga

Jak zacząć grę na tej mapie? Wylosowałem Majów. Założyłem miasto w 1 turze i poszedłem w górnictwo i murarstwo która dała mi kamieniołom. Grać na produkcję tym miastem czy na żywność? Jakieś protipy na początek gry? Nie koniecznie do tej mapy ale uniwersalne. Grałem kilka gier na wolność ale nie potrafiłem sobie odpowiednio zsynchronizować momentu pojawienia się robotnika i osadnika z ustroju. Zacząłem więc tradycją. Na początku budowanie - zwiadowca -> worker -> pomnik. Jakąś inną kolejność stosować?

#civilization5
Pobierz
źródło: comment_pHXLc4hwTKBT1FGk6wS1ZYbjd4zLe1jj.jpg
  • 25
@sunny-d: Start masz tak dobry i nacje tak silną, że ciężko to będzie przegrać. Tradycja jest generalnie lepsza i łatwiejsza niż wolność, więc powinieneś częściej ją wybierać. Kolejność budowania to zwykle scout - scout (na małych mapach można sobie darować drugiego scouta) - monument (też można sobie darować jeśli idziemy w tradycję, bo dostaniemy za darmo) - shrine - worker - settler (jeśli masz 4 pop w stolicy, jeśli nie to
@Supaplex: Wrzucam save http://wyslijto.pl/files/download/rtfwce6xb2

@readyfreddie: Granie na 3 osadników?! Co wtedy z zadowoleniem? Przecież będzie grubo na minusie. Robię bibliotekę ze względu na naukę tak? I dlaczego świątynia, która daje wiarę? Mógłbyś coś więcej napisać o tej taktyce? I co z bronieniem mojego pierwszego miasta? Po kilkunastu turach wyskakują barbarzyńcy których ciężko ubić skautami, zresztą są oni gdzieś w innym miejscu mapy bo ją eksplorują i co wtedy?

I jeszcze
@sunny-d: Tego czwartego osadnika możesz przesunąć na później i kupić bibliotekę w czwartym mieście za 400 golda. Generalnie zasada jest taka, żeby przy 4 miastach do max. 110 tury wybudować National College (a do tego potrzebujesz biblioteki w każdym mieście) - stąd ten szybki spam settlerami. Shrine to nie świątynia, a kaplica (+1 wiary) i pozwala Ci ona na względnie szybki wybór panteonu, który jest bardzo istotny - dlatego w 90%
@sunny-d: Sunny, nie odpisałem Ci w innym "wątku", bo zadajesz zbyt szczegółowe pytania. Mam wrażenie, że chcesz wiedzieć zbyt dużo na raz i poszukujesz "strategii idealnej". Otóż nie ma takiej. Są rozwiązania lepsze czy gorsze, ale nie pytaj na siłę o wszystko tylko graj. Nie będziesz dobrym piłkarzem od siedzenia przed telewizorem i oglądania godzinami Messiego.
Tym bardziej, że ilu ludzi tyle opinii. Ja np. nie zgodzę się z niektórymi poradami
@Supaplex: @Freekson: Wybaczcie ale dziwnym trafem nie mam tego savea. One się jakoś kasują? Bo teoretycznie powinienem mieć a nie ma.

Freekson -> Zacząłem grać a nie marudzić :-) Ale nadal mam kilka pytań ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Czy połączenie miast drogami daje jakiś bonus i czy chodzi o połączeniu drogowym dosłownie z miasta do miasta?
Mam 3 złoża jedwabiu. Przy handlu nimi dostaję zadowolenie. Dlaczego
Szkoda, że save nie ma.

Połączenie miast - czy to drogą lądową czy morską daje Ci kasę. Im większe miasta tym więcej kasy. Różnica pomiędzy połączeniem morskim, a lądowym jest taka, że do lądowego potrzebujesz dróg, które kosztują utrzymanie (za każde 1 pole z drogą płacisz). Przy połączeniu morskim potrzebujesz odpowiednich budynków w stolicy i mieście "satelickim".

Surowce luksusowe, takie jak jedwab, są Ci potrzebne do podnoszenia zadowolenia w imperium. Upraszczając: każdy
@Freekson: Tak. saves -> single -> auto/quick. I są zapisy z wczoraj ale z godziny 22. A post pisałem dużo wcześniej...

A teraz mam pytanie jeszcze jedno. Przychodzi AI do mnie i chce handlować i chce ode mnie surowiec luksusowy. W jaki sposób sprawdzić ile mam jeszcze na stanie? To jest cyfra w nawiasie obok surowca?
@sunny-d: Tak, to jest ta cyfra w nawiasie, tyle że jest to trochę zbugowane i nie zawsze pokazuje prawidłowo. Lepiej poczekać do swojej tury, sprawdzić ile ma się danego surowca i dopiero handlować z AI.

@Freekson: Zajmowanie CSów zwykle totalnie się nie opłaca, bo dostaję się łatkę "warmongera" i AI z automatu jest do nas negatywnie nastawione.

A ręczne przydzielanie obywateli do pól w mieście to KLUCZOWY element gry i
@readyfreddie: Chyba jakiś bug zadziałał w mojej grze. Zawarłem pokój z pewnym państwem, które mi dało miasto w prezencie. No i mi wyskoczyło co chcę budować w nim. Uczyniłem je jako do wyburzenia i w tej samej turze sprzedałem innej nacji. I został przycisk "wybór budowli" czy jakoś tak, i nic już nie mogłem zrobić ( ͡° ʖ̯ ͡°)
@krasnoludkolo: Zwłaszcza w początkowych etapach gry, gdy zależy nam na jak najszybszym przyroście populacji. To nie jest tak, że jak ustawimy przydział obywateli na automatyczny, to miasta nie będą się rozwijać i już przegraliśmy. Po prostu człowiek zawsze rozsądniej rozdzieli mieszkańców niż AI. Na poziomach 1-5 to jeszcze nie ma wielkiego znaczenia, bo wygramy i tak bez bawienia się w ręczny przydział, ale jak ktoś chce wejść poziom wyżej, to musi
@krasnoludkolo: Lepiej dać produkcję, a samemu ręcznie poblokować pola z najwyższą ilością żywności. Wynika to z kolejności w jakiej gra przelicza żywność/produkcję pod kliknięciu w next turn (żywność ---> przyrost populacji ---> produkcja). Tzn. jeśli narodzi nam się nowy obywatel, to przy automatycznym przydzieleniu przez AI do pola np. z dwoma młotkami produkcja ta zostanie wliczona jeszcze w danej turze. Gdyby przydzielony on był do pola z żywnością, to tracimy tę
@readyfreddie: @krasnoludkolo: Ja tam żadnym zaawansowanym graczem nie jestem, pomykam sobie od lat w okolicach emperora (immortala nigdy nie pokonałem). O ile się zgadzam, że zarządzanie specjalizacją miasta jest kluczowe, to uważam, że dla kolegi @sunny-d na początek lepiej tego aspektu nie ruszać. Łatwiej będzie wdrożyć się w pozostałe rzeczy, a potem dopiero bawić się w mikro.

Ja nie zawsze cisnę na populację, przy takim starcie jak powyżej to wręcz