W tym tygodniu trochę się leniłem i zrobiłem tylko 4 tematy zamiast obiecanych 6. Temat 2: "Szereg alikwotów dźwięku". Opisano tam sporo teorii:
drgania złożone- wykonywanie przez strunę wielu ruchów drgających, niezależnych od siebie, w tym samym czasie;
alikwoty- uporządkowane tony podstawowe dźwięku, oprócz podstawowego, zwanego tonem podstawowoym) jak znajdować alikwoty-przy pomocy zjawiska rezonansu na pianinie
szmer- dźwięk, którego wysokość jest bardzo trudna, a wręcz nie możliwa do określenia
Temat 3: Cechy dźwięku Są 4 cechy dzwięku:
wysokość - zależy od ilości drgań na sekundę, interwały powstają dzięki określonemu stosunkowi częstotliwości np. 2:1 to oktawa, a 3:2 to kwinta. itp.
głośność - zależy od amplitudy (najbardziej oddalony punkt od stanu równowagi, wynosi 1/2 drgania)
czas trwiania - zależy od czasu drgania ciała,
barwa - jest to najtrudniejsza cecha dźwięku do opisania, po prostu pewna cecha, której pozwala z łatwościa rozróżnić jeden instrument od drugiego, zależy od ilości oraz natężenia alikwotów
Temat 4: Oktawa, nazwy dźwięków Dla mnie ten temat nie wprowadził nic szczególnego (poza może dozą historii), ponieważ jestem dość zaznajomiony z dźwiękami w muzyce oraz klawiaturą fortepianu. Pokrótce streszczono tutaj historię powstania dzisiejszego zapisu, od liter w starożytnej Grecjii przez neumy w średniowieczu, aż do dzisiejszego, powstałego w XVIII w. zapisu na pięciolinii. Opisano zapis literowy oraz sylabowy dźwięków czyli jak dla mnie nic nowego.
Temat 5: Klucze| Jak sama nazwa wskazuje w tym temacie opisano klucze (o istnieniu klucza C sam nie wiedziałem). Kolejna rzecz, o której nie wiedziałem to np. fakt, iż klucz możemy zacząć pisać od dowolnej lini albo miejsca między nimi aby zmienić położenie dźwięków. Powiedziano tutaj o rodzajach kluczy oraz ich zastosowaniu, m.in klucz wiolinowy dla głosów żeńskich, klucz altowy dla altówek, klucz basowy dla basu i kontrabasu itp.
@StefanBetoniarz: Rzuciłem okiem na książkę - podyskutowałbym jak dojdziesz do synkopy na stronie 60. Nie ogarniam tego trochę :P
W sumie tak patrzę dalej na tą książkę, zadanka są - może sam też bym przerobił sobie tą książkę ;) Teraz powoli przerabiam Berklee Method i chciałem po tym brać "Jazz Theory" Levine'a bo zajebiście pokazuje na prawdziwych przykładach. Ale ta książka byłaby w sumie dobrym uzupełnieniem myślę :)
To jakbyś mógł to ja bym prosił w sumie :) BTW zaintrygowały mnie synkopy kiedy usłyszałem, że ta jedna jedyna i zapętlona ścieżka perkusyjna z drum&bassów jest zwana synkopą.
@dyeprogr: Postaram się wyjaśnić tak ja sam rozumiem. W taktach akcent (jeżeli nie jest dodany znakiem) jest na jego pierwszą miarę, a synkopy przenoszą go na środek taktu (czyli najsłabszą jego część), objawia się to mocniejszym uderzeniem, a także przedłużeniem dźwięku. Zresztą wołam @NeXIcE (przepraszam, że tak często, ale jesteś moim senpajem teorii muzyki)
@dyeprogr: @StefanBetoniarz: Synkopa to jest po prostu przeniesienie akcentów z mocniejszych części taktu na słabsze, czyli np w 4/4 gdzie indziej niż na typowe 1, 2, 3 i 4. Jedno z tych zagadnień które naturalnie stosują chyba wszyscy nawet o tym nie myśląc na codzień, szczególnie gitarzyści w solówkach akcentując różne miejsca. W dnb taki amen break jest dobrym przykładem synkopy. ;)
@StefanBetoniarz: @NeXIcE: Dzięki, niby pojmuję - Wasze krótkie treściwe wyjaśnienia dość bardzo mi rozjaśniły o co biega - jednak musiałbym to przerobić w praktyce, żeby zrozumieć - przerobię sobie choć ten jeden dział w Wesołowskim później ;)
@NeXIcE: Oprócz Wesołowskiego poleciłbyś jeszcze jakieś źródła/materiały? Angielskie też mogą być. Chodzi mi o to - co na przykład po Wesołowskim? Z czego Ty się uczyłeś oprócz tego? :)
@dyeprogr: Podstawy przekazał mi kiedyś nauczyciel przez 6 lat nauki gry na fortepianie, potem wszystko rozszerzałem sobie sam. Wszystko na zasadzie, że kiedy pojawia się problem to i ciekawość jego rozwiązania, niezależnie od tego czy podczas grania coverów, komponowania czy produkcji. Źródła były różne, przerobiłem parę książek od PWM, ale znaczną większość informacji wyszukałem w internecie, głównie w języku angielskim. Problem polega na tym, że ciężko mi podać jakieś konkretne materiały,
Kontynuuję moją naukę #teoriamuzyki pod tagiem #musictheorychallange.
W tym tygodniu trochę się leniłem i zrobiłem tylko 4 tematy zamiast obiecanych 6.
Temat 2: "Szereg alikwotów dźwięku".
Opisano tam sporo teorii:
drgania złożone- wykonywanie przez strunę wielu ruchów drgających, niezależnych od siebie, w tym samym czasie;
alikwoty- uporządkowane tony podstawowe dźwięku, oprócz podstawowego, zwanego tonem podstawowoym) jak znajdować alikwoty-przy pomocy zjawiska rezonansu na pianinie
szmer- dźwięk, którego wysokość jest bardzo trudna, a wręcz nie możliwa do określenia
Temat 3: Cechy dźwięku
Są 4 cechy dzwięku:
wysokość - zależy od ilości drgań na sekundę, interwały powstają dzięki określonemu stosunkowi częstotliwości np. 2:1 to oktawa, a 3:2 to kwinta. itp.
głośność - zależy od amplitudy (najbardziej oddalony punkt od stanu równowagi, wynosi 1/2 drgania)
czas trwiania - zależy od czasu drgania ciała,
barwa - jest to najtrudniejsza cecha dźwięku do opisania, po prostu pewna cecha, której pozwala z łatwościa rozróżnić jeden instrument od drugiego, zależy od ilości oraz natężenia alikwotów
Temat 4: Oktawa, nazwy dźwięków
Dla mnie ten temat nie wprowadził nic szczególnego (poza może dozą historii), ponieważ jestem dość zaznajomiony z dźwiękami w muzyce oraz klawiaturą fortepianu. Pokrótce streszczono tutaj historię powstania dzisiejszego zapisu, od liter w starożytnej Grecjii przez neumy w średniowieczu, aż do dzisiejszego, powstałego w XVIII w. zapisu na pięciolinii. Opisano zapis literowy oraz sylabowy dźwięków czyli jak dla mnie nic nowego.
Temat 5: Klucze|
Jak sama nazwa wskazuje w tym temacie opisano klucze (o istnieniu klucza C sam nie wiedziałem). Kolejna rzecz, o której nie wiedziałem to np. fakt, iż klucz możemy zacząć pisać od dowolnej lini albo miejsca między nimi aby zmienić położenie dźwięków. Powiedziano tutaj o rodzajach kluczy oraz ich zastosowaniu, m.in klucz wiolinowy dla głosów żeńskich, klucz altowy dla altówek, klucz basowy dla basu i kontrabasu itp.
Dorzucę #gitara dla większego rozgłosu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
W sumie tak patrzę dalej na tą książkę, zadanka są - może sam też bym przerobił sobie tą książkę ;)
Teraz powoli przerabiam Berklee Method i chciałem po tym brać "Jazz Theory" Levine'a bo zajebiście pokazuje na prawdziwych przykładach. Ale ta książka byłaby w sumie dobrym uzupełnieniem myślę :)
BTW Jak u
To jakbyś mógł to ja bym prosił w sumie :) BTW zaintrygowały mnie synkopy kiedy usłyszałem, że ta jedna jedyna i zapętlona ścieżka perkusyjna z drum&bassów jest zwana synkopą.
@StefanBetoniarz: Synkopa to jest po prostu przeniesienie akcentów z mocniejszych części taktu na słabsze, czyli np w 4/4 gdzie indziej niż na typowe 1, 2, 3 i 4. Jedno z tych zagadnień które naturalnie stosują chyba wszyscy nawet o tym nie myśląc na codzień, szczególnie gitarzyści w solówkach akcentując różne miejsca. W dnb taki amen break jest dobrym przykładem synkopy. ;)
@NeXIcE: Dzięki, niby pojmuję - Wasze krótkie treściwe wyjaśnienia dość bardzo mi rozjaśniły o co biega - jednak musiałbym to przerobić w praktyce, żeby zrozumieć - przerobię sobie choć ten jeden dział w Wesołowskim później ;)
@NeXIcE: Oprócz Wesołowskiego poleciłbyś jeszcze jakieś źródła/materiały? Angielskie też mogą być. Chodzi mi o to - co na przykład po Wesołowskim? Z czego Ty się uczyłeś oprócz tego? :)