Wpis z mikrobloga

  • 3
Trochę przerwy było, bo miałem sporo spraw na głowie (a i zainteresowanie słabe) no ale słowo się rzekło.

Historia powstania metra w Berlinie i wyjaśnienie kretyńskiego jak na nazwę Ubahn (skrót od Untergrundbahn) kładzenia torów nad ziemią. Otóż Berlin - wtedy dużo mniejszy - pod koniec XIX wieku zorientował się, że mają problem z transportem.

Wtedy to niejaki Werner von Siemens (to ten, który założył firmę działającą do dzisiaj) zasugerował wykorzystanie nieużywanych murów obronnych jako niezłego torowiska. Władze samego Berlina w sumie się zgodziły ale władze Charlottenburg - wówczas sąsiedniego miasta a obecnie dzielnicy stolicy - zaoponowały bo im się to nie spodobało. To zasadnicza przyczyna.

Pierwsza linia metra to U1 i w sumie jej trasa niewiele się zmieniła (kolejne podobieństwo: władze Wrocławia też trasy pierwszego tramwaju nie zmieniły - woleli zawiesić jego kursy na czas remontu). Początkowo linia ta wyglądała tak: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/Berlin_U_Bahn_Schlesisches_Tor_1900.jpg/800px-Berlin_U_Bahn_Schlesisches_Tor_1900.jpg

W sumie dzisiaj wygląda niemal tak samo (wybaczcie brak zdjęć) i, jak już pisałem, jest uznawane za jeden lepszych systemów komunikacji publicznej na świecie. Miasto ma jakieś 900km^2 powierzchni a wszędzie da się dojechać w jakieś 30-40 minut.

Wybaczcie krótszą formę tym razem ale naprawdę muszę spadać...

#wkrainiewursta
  • 1