Wpis z mikrobloga

Pociągi Oinasza #8: SM42
Nie mogło w tym towarzystwie zabraknąć lokomotywy, która stała się koniem roboczym motoryzacji polskich kolei. SM42, zwana "Stonką" lub "Łajką" była pierwszą polskiej konstrukcji lokomotywą spalinową zdolną do pracy, jakiej wymagają nowoczesne przewozy kolejowe. Wcześniejsze lokomotywy spalinowe były niewielkich rozmiarów i zdolne do pracy praktycznie jedynie jako lokomotywy zakładowe. W związku z brakiem "pełnowymiarowej" lokomotywy manewrowej zdecydowano się na import - najpierw z ZSRR (wręcz absurdalnie nieudana SM15), a potem z Węgier (SM40 i SM41, lepszej jakości i spisujące się dobrze w polskich warunkach). Jednak dopiero SM42 pozwoliła w pełni rozwinąć program wycofania z prac manewrowych parowozów i zastąpienia ich spalinowozami. Stonka weszła do produkcji w 1965 roku, zaś ostatni egzemplarz zjechał z taśm Fabloku w 1992. SM42 można zobaczyć praktycznie wszędzie - od bocznic przemysłowych, przez pociągi sieciowe, po (czasami jeszcze) regionalne składy pasażerskie. 39 tych lokomotyw zostało wyposażone w elektryczne grzejniki do ogrzewania składów pasażerskich i przemianowane na SU42. ZNTK Piła pilotażowo zmodernizowało 3 lokomotywy w latach 1996-2000. Powstała prototypowa EPA42 z napędem akumulatorowym (projekt upadł z powodu nieekonomiczności), zaś modernizacjami na szeroką skalę (6Dg, 6Dk i 6DI) zajmuje się Newag Nowy Sącz. Widoczną na zdjęciu SM42-1453 sfotografowałem 25.03.2014 na dworcu Toruń Wschodni
#pociagioinasza #pociagi #sm42
Oinasz - Pociągi Oinasza #8: SM42
Nie mogło w tym towarzystwie zabraknąć lokomotywy,...

źródło: comment_nrq1K61t88CID8xzopyzH4nmsQ5gesGQ.jpg

Pobierz
  • 15
  • Odpowiedz
39 tych lokomotyw zostało wyposażone w elektryczne grzejniki do ogrzewania składów pasażerskich i przemianowane na SU42.


@Oinasz: Znaczy się, że co? Jakie elektryczne grzejniki ????!!!!!
  • Odpowiedz
@Oinasz: Eh, mieszkam w Chojnicach na Pomorzu(stary, niezelektryfikowany ostbahn) i właściwie wychowałem się na sm/su 42 czy Fiatach. Dzisiaj większość pociągów to już niestety pesobusy, jednak w lecie można się załapać np. na "regio Tur" Su42+bhp+bonanzy
  • Odpowiedz
@mikii77: Z nieba mi spadasz. Dwa razy przejeżdżałem przez Chojnice i stwierdziłem że tamtejsza szopa musi zostać obfotografowana z góry na dół :D jak to jest - można wejść bez problemu na teren, czy trzeba kombinować?
  • Odpowiedz
@Oinasz: modernizacja do SU42 to akurat był słaby pomysł. Lokomotywy, które i tak mają raczej nieciekawe właściwości trakcyjne pozbawiono kolejnych kW na rzecz ogrzewania wagonów.
  • Odpowiedz
@Oinasz: miałem wątpliwą przyjemność prowadzić taką lokomotywę ponad 400 km do naprawy, o ile jazda taką esemka w stacji na manewrach to ciekawe przeżycie to jazdą w dłuższą trasę uszkodzona do przyjemności nie należy. Prowadziłem z kolegą uszkodzoną stonkę do naprawy, odłączone 2 silniki trakcyjne, także brak bocznikowania, prędkość rozkładowa do 60 km/h, pod górkę 40 km/h z górki 60, ale najgorsze były wibracje od diesla, przy braku bocznikowania wejście
  • Odpowiedz