Wpis z mikrobloga

Stało się. 833 dni temu (2 lata, 3 miesiące, 13 dni) po raz ostatni koreańska drużyna nie wygrała turnieju Championship. IGN ProLeague Season 5 nie jest jednak najlepszym przykładem, bo po przegranych przez Azubu Frost Mistrzostwach Świata S2 w regionie Korei Południowej miał miejsce swoisty sezon ogórkowy. Od czasu wprowadzenia systemu ligowego przez Riot Games mieliśmy do czynienia z 7 turniejami klasy World:

- IEM Season VII - World Championship (CJ Blaze > CJ Frost)
- 2013 MLG Winter Championship (KT Rolster B > Gambit)
- Season 3 World Championship (SK Telecom T1 > Royal Club)
- 2013 World Cyber Games (CJ Blaze > OMG)
- IEM Season VIII - World Championship (KT Rolster B > Fnatic)
- All-Star Paris 2014 (SK Telecom T1 > OMG)
- Season 4 World Championship (Samsung White > Royal Club)

Team SoloMid pokazał, że w tym momencie można zbudować ekipę w Zachodnim świecie, która jest w stanie walczyć jak równy z równym z azjatyckimi gigantami. Nie brałbym tego turnieju jednak bardzo za wyznacznik siły na globie. Team WorldElite (notabene triumfator IPL o którym mowa była wyżej) zajmuje obecnie w chińskim LPL - brakuje im także bardzo bardzo dużo do Snake, EDG czy OMG. Chciałbym wykorzystać te informacje by podsumować jak krótkim okresem czasu jest kariera eSportowa i jak to wygląda w innych krajach Europejskich w porównaniu do Polski.

Poziom LCS: EU LCS, NA LCS, LPL, OGN, LMS
Poziom CS: Challenger Series EU&NA, LSPL, GPL, rezerwy ^

Mistrzostwa Świata S1 (2011-06-20)
- 11/41 graczy gra nadal profesjonalnie/amatorsko (26.8%)
= 5 na poz. LCS (12.1%)
= 6 na poz. CS (14.6%)

Mistrzostwa Świata S2 (2012-10-13)
- 26/60 graczy gra nadal profesjonalnie/amatorsko (43.3%)
= 19 na poz. LCS (31.6%)
= 7 na poz. CS (11.6%)

Mistrzostwa Świata S3 (2013-10-04)
- 37/70 (52.8%)
= 31/70 na poz. LCS (44.2%)
= 6/70 na poz. CS (8.5%)

Mistrzostwa Świata S4 (2014-10-19)
- 60/82 (73.1%)
= 45/82 na poz. LCS (54.8%)
= 15/82 na poz. LCS (18.3%)

Po tych liczbach chciałem wam zobrazować jak scena League of Legends jest zmienna. W gwoli przypomnienia mam dla was 4 charakterystyczne wydarzenia: zabicie Osamy Bin Ladena (87.9%), Finał EURO 2012 w Polsce i na Ukrainie (68.4%), Ogromna popularność Bitcoina (47.2%), ALS Ice Bucket Challenge (27.9%). Wszystkie te wydarzenia pamiętamy jakby miały miejsce miesiąc temu.... tak, procenty w nawiasach obok nazwy to procent graczy z najważniejszej imprezy roku (czyli jedni z najlepszych graczy tamtego okresu) którzy nie utrzymali się w topce do dzisiaj.

Na scenie panuje taka tendencja by rzucić w życiu wszystko co mamy, przerwać edukacje, skupić się tylko i wyłącznie na graniu, graniu i jeszcze raz graniu. Liczby powyżej przeczą bardzo mocno takim stwierdzeniom. Jeżeli przed startem sezonu 1 zacząłbym studia to jeszcze bym na nie chodził (okres 5 letni). Wielu młodych poświęca swoją edukacje (bo mało kto wróci na studia), życie rodzinne, przyjaźnie i najlepszy czas młodości na chwilowy zysk i mało realną wizję pozostania znaczącym w przyszłości. Codziennie na swoim ask.fm czy prywatnych wiadomościach dostaję pytania: "Jestem w Diamond 3 - czy powinienem rzucić szkołę i skupić się na graniu?". Chciałbym poznać waszą opinie - czy eSport jest w tym momencie tego warty? Czy warto ryzykować w życiu dla chwili chwały i sławy?

W Polsce odpowiedź brzmi: chyba jednak Tak. Gracz LCS zarabiał w 2013 około 3000 dolarów miesięcznie od Riotu, kolejne 800-1500 EUR od organizacji. Na ten moment: stawka minimalna netto: 1200 PLN, średnia krajowa netto: 2600 PLN. Polski gracz LCS zarabia 13 razy więcej niż płaca minimalna w kraju oraz ponad 6 razy więcej niż średnia krajowa (która notabene tak czy siak jest przechylona bardzo w kierunku ludzi bogatszych). Jedno w tym całym biznesie mnie zastanawia - jak do cholery opłaca się to Duńczykom, Norwegom, Niemcom czy Szwedom. Tam średnia krajowa wynosi od 2 do 4.5 tysięcy EURO. Gracze zostawiają szkoły, wypadają z obiegu, a rynek jest tam bardzo wymagający.

Takie tam luźne przemyślenia. Jak myślicie - jak wy byście postąpili?

#przemyslenia #pieniadze #leagueoflegends
Pobierz k.....z - Stało się. 833 dni temu (2 lata, 3 miesiące, 13 dni) po raz ostatni koreańs...
źródło: comment_RmDKiy4IvDgmtL4Gq3bsaEw3jodaeA4A.jpg
  • 9
@kitz: To znaczy zupełnie... NIC.
Najlepsi gracze z poprzedniego sezonu przenieśli się po prostu z Korei do Chin, i tam teraz grają najlepsi.
Sam fakt, że ostatni team w LPL (Chińska liga) grając testowym składem dostał się do finału IEM-u już wystarczająco mówi, jak potężna jest tamtejsza liga.
EDG, Snake, LGD to teamy, które by załatwiły TSM bez mrugnięcia.
@kitz: Jakoś twój nick kojarzy mi się, ale nie pamiętam dokładnie czemu, szybkie googlowanie też nie pomaga. Możesz mi przypomnieć gdzie grałeś, kogo trenowałeś? Chyba, że to tylko taki nick ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@kitz: A Można wiedzieć dlaczego odeszliście z Kolejnego Ciosu? Bo z tego co pamiętam to w Finale Pucharu Polski? wygraliście właśnie z Team Rockiem (podejrzewam, że z TR jest organizacja, a w KC była tylko drużyna)
Czy TR łączy się jakoś z JaRockiem i samym Rockiem czy tylko nazwa was łączyła?
I jeszcze jedno pytanie, który team najlepiej, a który najgorzej wspominasz?
Trochę tych pytań jest, ale pierwszy raz mam okazje
@kitz: Dlatego dodałem lennyfaca, A jak to jest z płacą wśród takich mniejszych organizacji?
I pytanie trochę nie o twoje doświadczenia, ale ogarniasz temat to może wiesz, Kiedy jakaś drużyna wygra turniej to co się dzieje z wygraną pieniężną? jaki jest podział organizacja/gracze/trener domyślam się, że to zależy od każdej organizacji, ale jakiś przykładowy podział $100.000
I jeszcze takie słabe pytanka trochę : Streamujesz?, Grasz na EUNE ?(jak tak jaki nick),