Wpis z mikrobloga

Silnik rakietowy J-2

Skonstruowany przez Rocketdyne. Był jednym z podstawowych elementów rakiety Saturn V, która służyła w programie Apollo do wyniesienia człowieka na Księżyc.

Do zasilania drugiego stopnia w rakiecie Saturn V wykorzystywanych było pięć silników J-2, natomiast w trzecim stopniu używany był jeden silnik. Bardzo istotną zaletą tych silników była możliwość wznowienia ich pracy; w misjach Apollo silnik J-2 w trzecim stopniu był odpalany dwa razy. Pierwsze odpalenie wiązało się z umieszczeniem statku załogowego na niskiej orbicie wokółziemskiej, a drugie z wysłaniem go w kierunku orbity Księżyca (TLI).

Jego ciąg w próżni wynosił 1033,1 kN a w atmosferze 486,2 kN, ważył 1788kg i był zasilany mieszanką ciekłego tlenu z wodorem. Jego średnica wynosiła 2,01m a długość 3,38m.

J-2 był największym amerykańskim silnikiem rakietowym zasilanym ciekłym wodorem aż do czasów wahadłowców i wykorzystywanych w nich silnikach SSME (Space Shuttle Main Engines).

Prace nad silnikiem J-2 trwały od 1960 r. i był on wykorzystywany do 1972 r.

Komora spalania J-2 znajdowała się w centralnym punkcie montażu silnika i składała się z wtryskiwaczy, zapłonu iskrowego i zespoły łożysk kardanowych. Na około komory spalania zostały przyspawane rury ze stali nierdzewnej o średnicy 0,30mm. W rurach płynęło ciekłe paliwo co zapewniało chłodzenie i cała komora nie przegrzewała się. Wylot paliwa znajduje się w połowie komory spalania, a ciśnienie mieszanki przy ujściu wynosiło 6900kPa (1000psi).

Silnik ten ma bardzo niekonwencjonalną konstrukcję, znacznie odbiegającą od dotychczasowych rozwiązań, i nie wszyscy byli przekonani, że testy okażą się udane. Do grona sceptyków należeli także Rosjanie. Panowała wówczas w ZSRR opinia że Stanom Zjednoczonym nie uda się zbudować tak potężnego zespołu (Saturn V/Apollo). Według Rosjan silniki były zbyt wielkie, rakieta nośna była za duża, a użycie ciekłego wodoru nastręczało zbyt wiele komplikacji.

Poważnym błędem Rosjan było niedocenianie USA. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Sekwencja startowa:

https://www.youtube.com/watch?v=pLQCzfzKsYs

Więcej informacji znajduje się w angielskiej Wikipedii:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rocketdyne_J-2

#ciekawostki #kosmos #silnik #nauka #ciekawostkikrakrokra
K.....a - Silnik rakietowy J-2

Skonstruowany przez Rocketdyne. Był jednym z podstawo...

źródło: comment_1OHHnlAAYOHXezBUsWxfIvVVXviuwv2W.jpg

Pobierz
  • 11
Ciąg silnika rakietowego, siła ciągu, siła wytwarzana w czasie pracy każdego silnika odrzutowego. Ciąg silnika rakietowego (F) równy jest sile odrzutu strumienia spalin wyrzucanych z dyszy wylotowej silnika, pomniejszonej o siłę działającą na powierzchnię przekroju wylotu dyszy, wynikającą z oddziaływania różnicy ciśnień (w strumieniu gazów spalinowych i w ośrodku otaczającym silnik).

Wartość ciągu silnika rakietowego zmienia się znacznie przy wznoszeniu się obiektu z powierzchni Ziemi aż do górnej atmosfery, natomiast w górnej
II zasada dynamiki

Jeśli siły działające na ciało nie równoważą się, to ciało porusza się z przyspieszeniem wprost proporcjonalnym do siły wypadkowej, a odwrotnie proporcjonalnym do masy ciała.

Czyli im większa gęstość ośrodka tym siły oddziałujące na cząsteczki wylatujące z zapłonu są większe, a więc ilość gazu wpływającego do komory spalania jest mniejsza.

W próżni występuje I zasada dynamiki

W inercjalnym układzie odniesienia, jeśli na ciało nie działa żadna siła lub siły