Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko206
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
krk-zdr

krk-zdr

Dołączył 9 lat i 5 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 35
  • Znaleziska 35
  • Mikroblog 0
  • Obserwujący 0
  • Obserwowane 0

317

Kraków Smog - pomiar zanieczyszczenia powietrza na balkonie

Kraków Smog - pomiar zanieczyszczenia powietrza na balkonie

Chciałem się pochwalić moją instalacją czujników zanieczyszczenia powietrza zamontowaną na balkonie na osiedlu Oświecenia w Krakowie. Dane udostępniam przez internet i są aktualizowane co trzy minuty. Jest to najbardziej aktualny pomiar w Krakowie. Pokazuję jego konstrukcję i techniczne szczegóły.

krk-zdr
z
krakow-zdroj.pl
dodany: 12.02.2016, 21:26:00
  • 95
  • #
    smog
  • #
    ekologia
  • #
    technologia
  • #
    krakow
  • #
    energetyka
  • #
    warszawa
krk-zdr
krk-zdr
Autor
12.02.2016, 21:31:12
  • 7
A tak wyglądają obliczenia indeksów jakości powietrza AQI dla danych zmierzonych na balkonie (polski, amerykański i europejski standard).
krk-zdr - A tak wyglądają obliczenia indeksów jakości powietrza AQI dla danych zmierz...

źródło: comment_VOioBzuz3jGtfbSECvyJY8Q6ZFu6ptou.jpg

Pobierz
  • 12
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

krk-zdr
krk-zdr
Autor
12.02.2016, 22:03:07
  • 8
@podajgarnek: Mam dwa sensory. Jeden SDS011 kosztuje ok 30USD, a drugi PMS1003 ok 33USD (wliczając przesyłkę). Na Facebooku umieściłem zdjęcia sensorów i pokazałem techniczne szczegóły ich podłączenia.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
12.02.2016, 22:29:56
  • 6
@majorponury: Masz rację, tak mogłoby być. Na szczęście nie mam sąsiadów palaczy. Przynajmniej się nie ujawnili :). Ale kilkaset metrów dalej jest osiedle domków jednorodzinnych (choć chyba te z tych czystszych). Gdy sąsiad zapali fajkę, to przez 15minut będziesz miał wysoki odczyt, gdy domki dorzucą do pieca, to inhalację będziesz miał przez kilka godzin.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 19:58:14
  • 0
@GrimFandango: Cześć, W dokumentacji nie ma informacji o możliwości kalibracji tego sensora. Więc go nie kalibrowałem. W sporej części poziomy podawane są podobne do oficjalnych, więc wydaje mi się, że nie ma potrzeby go kalibrować. Pewne uwagi mam do odczytów PM10, lubi zawyżać, gdy są wysokie pomiary (powyżej 120ug/m3). Pomiary PM2.5, wyglądają wiarygodnie, więc tu wszystko jest ok. Miałem jakiś czas temu dostęp do dwóch sensorów SDS011 i wykonywałem pomiary
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:03:21
  • 0
@brakujaca_klepka: Dzięki za uwagę. Pomysł dobry. Niestety nie da się takiego czegoś narysować, ponieważ funkcja nie jest stała. Szkodliwość dla zdrowia nie zależy tylko od wysokości poziomu zanieczyszczenia, ale także od czasu wdychania tego zanieczyszczenia. Bardzo wysokie zanieczyszczenie wdychane przez godzinę może być mniej szkodliwe niż średnie zanieczyszczenie wdychane przez cały dzień. Na Facebooku dostałem pytanie dotyczące tego tematu i umieściłem odpowiedź. Zerknij na posta opisującego indeksy jakości powietrza. Może
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:05:55
  • 0
@WujekMaloZly: Tych sensorów nie da się kalibrować. Przychodzą skalibrowane od producenta. Dokumentacja nic nie wspomina o możliwości kalibracji. Jednak dane historyczne porównując z WIOŚ wyglądają zachęcająco. Zerknij też na inną moją odpowiedź, na post na wykopie. Kolega zadał bardzo podobne pytanie.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:10:12
  • 0
@vipe: Porównuję odczytane przeze mnie dane z innymi stacjami WIOŚ. Oczywiście czasem odczytane poziomy są identyczne, czasem się niewiele różnią, a czasem nawet bardzo. Moim zdaniem odczyty wyglądają bardzo zachęcająco i są dość dobrze skorelowane z danymi WIOŚ. Są do nich mniej więcej tak podobne, jak podobne są odczyty sensorów WIOŚ do odczytów innych sensorów WIOŚ. Nie znam polskiej instytucji homologującej taki sprzęt, to nie są alkomaty :).
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:13:38
  • 0
@dzbanek123: Georaficznie os. Piastów jest najbardziej zbliżone, ale nie pod względem jakości powietrza. Stacja na os. Piastów zazwyczaj podaje najlepsze pomiary w Krakowie. Os. Piastów, to jakaś bardzo dobra lokalizacja. Geograficznie moja stacja znajduje się pomiędzy Nową Hutą, a Krasińskiego (odległość kilku kilometrów) i moje pomiary to potwierdzają.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:16:05
  • 0
@drugie_wcielenie: Śledzę te pomiary drugi miesiąc i potwierdzam. Takie korelacje są. Najłatwiej rozpoznać, fakt włączania przez ludzi ogrzewania wieczorem i wyłączania ogrzewania ok. północy.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:16:47
  • 0
@lazynmb: O jakim różowym pasku mówisz?
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:17:50
  • 0
@Gieekaa: Ten pomiar PM10 na WIOŚ Krasińskiego dość dziwnie czasem wygląda. Te gwałtowne skoki zanieczyszczenia wyglądają dość podejrzanie.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:20:43
  • 0
@mandarin2012: Była drobna awaria rutera w mieszkaniu i przez kilkanaście godzin pomiary nie były dostępne. A ja byłem na wycieczce w górach. Niestety mój ruter czasem się wiesza i trzeba go resetować. Ale już mam nowy i go niedługo wymienię. Zerknij na moją stronę na Facebooku. Jest tam dużo informacji, co kupić, gdzie kupić i jak zamontować.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:21:37
  • 1
@vostok: Temat pomiaru zanieczyszczenia w cieczy nie jest przeze mnie rozpoznany, ale myślę, że takie sensory da się znaleźć.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:23:37
  • 1
@friesee: Może połowa wykopu ma to w d*pie, ale stronę tą przygotowałem dla tej drugiej połowy wykopu, która się tym interesuje. Ta druga, zainteresowana połowa wykopu, to masa ludzi.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:25:44
  • 1
@nefili: To doskonały pomysł. Na razie nie mam czasu. Mam jednak pewne doświadczenie w pisaniu aplikacji pod Androida i może za jakiś czasu ten temat zrealizuję. Jeśli takie coś będzie dostępne, to nie zapomnę umieścić info na wykopie :).
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:29:09
  • 0
@krisip: Chcę jednak wiedzieć, jakim powietrzem oddycham w mieszkaniu. W mojej okolicy nie ma stacji WIOŚ i wcześniej nie wiedziałem. Wychodzący na fajkę sąsiad może co najwyżej wypaczyć wynik przez 15minut, ale nie będzie wstanie wypaczyć wyniku przez 24 godziny. Nie mam też sąsiada palącego fajki na balkonie.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:29:57
  • 0
@Dinth: Prawda jest też taka, że to był i jest ciekawy projekt dla mnie. Więc masz rację.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:32:38
  • 0
@Juzbrig: Też tak myślałem. Ale mamy też tu domki jednorodzinne.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:37:29
  • 0
@Jotgie: To jest bardzo dobra uwaga. Dostałem takie bardzo podobne pytanie na Facebooku i umieściłem tam odpowiedź, która wyjaśnia dokładnie temat. W skrócie nie tylko jest ważny poziom zanieczyszczenia, ale także czas wdychania tego zanieczyszczonego powietrza i dlatego nie istnieje stały bezpieczny poziom, ale są dla użytkowników stworzone Indeksy Jakości Powietrza i je publikuję na swojej stronie. Zerknij na Facebooka, tam umieściłem dokładniejsze wyjaśnienie.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:38:34
  • 0
@venice: Za pewien czas zmienimy nazwę Kraków na nazwę Kraków - Zdrój :) I to jest właściwy kierunek.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:40:06
  • 0
@krk-zdr: Dodam jeszcze, że za pewien czas umieszczę wykresy historyczne z ostatnich dwóch miesięcy. Tam będzie można porównać otrzymane przeze mnie rezultaty z oficjalnymi pomiarami.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:42:48
  • 0
@lazynmb: Zerknij na Facebooka, tam jeden kolega zadał to pytanie. Umieściłem dość dokładną odpowiedź. W skrócie pomiary nie muszą się dokładnie pokrywać z oficjalnymi, bo to jest inna lokalizacja, ale powinny być skorelowane i takie są. Więcej info na Facebooku.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:50:06
  • 0
@drugie_wcielenie: Bardzo często obserwuję takie zjawisko, że między 23.00, a 24.00 jest maximum pomiarów. W weekendy to zjawisko jest mniej nasilone. Wnioskuję, że ludzie przez g. 24.00 wyłączają coś co kopci, pewnie dlatego że zakładają, że ich domy już są nagrzane, ciepło będzie jeszcze trzymało przez kilka godzin. Więc zanim wyjdą rano do pracy, to będzie jeszcze ciepło. To takie moje małe myślenie dedukcyjne.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 20:59:26
  • 0
@noirbic: Dzięki :)
krk-zdr
krk-zdr
Autor
14.02.2016, 21:16:53
  • 0
@drugie_wcielenie: Masz rację i dlatego właśnie napisałem, że to jest tylko moja teoria. Ale na chwilę obecną nie mam innego pomysłu na wyjaśnienie tego zjawiska.
PS
Jeśli chodzi o pomiar optyczny, to na Facebooku napisała do mnie grupa z Nowego Tomyśla, która zbudowała czujnik oparty właśnie o sensor optyczny, ale nie są całkowicie zadowoleni z rezultatów i budują teraz czujnik oparty o sensory laserowe. Wrzucają też dane do internetu i
krk-zdr
krk-zdr
Autor
15.02.2016, 19:23:43
  • 0
@krisip: Gdy wyniki pokazują, że mam powietrze mocno zanieczyszczone, nie wietrzę mieszkania, nie idę na rower. Moi znajomi zakładają dodatkowo maski ochronne itp. Generalnie jakbyś trochę poczytał np. opisy indeksów jakości powietrza, to łatwo domyśliłbyś się, czego jedni ludzie nie robią, gdy inni ludzie palą śmieciami w piecach.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
15.02.2016, 19:36:45
  • 0
@friesee: Dziękuję za komentarz. Cieszę się.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
15.02.2016, 19:46:06
  • 0
@tt_tt: Tak, istnieją normy, ale to są normy bazujące na średniej rocznej (PM2.5) i średniej całodziennej (PM10) i nie ma norm dotyczących odczytów chwilowych. Ale, przemyślę to. Zaznaczenie tych norm na wykresach, to jest całkiem dobry pomysł. Dzięki za komentarz.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
15.02.2016, 19:58:27
  • 0
@drugie_wcielenie: Na szczęście korzystając z gotowych sensorów nie trzeba się znać na podstawach fizycznych procesu pomiaru np. "rozpraszanie Mie". Sensory optyczne i laserowe zwracają już przetworzone w jakimś stopniu dane. Np. DSM501, Shinyei PPD42NS zwracają sygnał PWM, a Sharp GP2Y1010AU0F sygnał analogowy. Problem z optycznymi jest jednak taki, że te sygnały mają małą dokładność. Widziałem na sieci eksperymenty z korygowaniem odczytów z tych sensorów, ale autorzy tych artykułów nie byli
krk-zdr
krk-zdr
Autor
25.02.2016, 20:15:55
  • 0
@danielek108:
Cześć,
Dzięki za zainteresowanie.
Napisz na Facebooku. Namiar znajdziesz na stronie z pomiarami.
krk-zdr
krk-zdr
Autor
27.02.2016, 14:52:23
  • 0
Nocny (piątkowo/sobotni) atak smogu w Krakowie.
krk-zdr - Nocny (piątkowo/sobotni) atak smogu w Krakowie.

źródło: comment_pwWbvmdcdgovQrB7HQs4Ccs92GzFk2Pq.jpg

Pobierz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

krk-zdr
krk-zdr
Autor
27.02.2016, 14:52:54
  • 0
Nocny (piątkowo/sobotni) atak smogu w Krakowie. Wykres z ostatnich 24h.
krk-zdr - Nocny (piątkowo/sobotni) atak smogu w Krakowie. Wykres z ostatnich 24h.

źródło: comment_40q0QzccCRsSWqxVeOfhj8tcKzgY0644.jpg

Pobierz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

krk-zdr
krk-zdr
Autor
27.02.2016, 14:53:25
  • 0
Nocny (piątkowo/sobotni) atak smogu w Krakowie. Wykres PM10 z ostatnich 24h.
krk-zdr - Nocny (piątkowo/sobotni) atak smogu w Krakowie. Wykres PM10 z ostatnich 24h...

źródło: comment_NEahlRCRAiklOmqdobxuSMWiSqnLeUoQ.jpg

Pobierz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Krk Zdr

Osiągnięcia

  • Rocznica
    od 12.02.2022

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking