Kierowcy! Uważajcie na rowerzystów.
Jadąc dzisiaj po Gdańsku rowerem, brałem udział w bardzo przykrym i bolesnym wydarzeniu - poruszając się po ścieżce rowerowej przecinającej ulicę, zostałem uderzony w bok przez samochód, który zlekceważył przepisy ruchu drogowego. Efekt - niesamowity ból żuchwy, zdarta, stłuczona i zakrwawiona lewa ręka, obtłuczone żebra z silnym bólem przy każdym mocniejszym ruchu i spuchnięta, stłuczona lewa noga. Przednie koło roweru przypomina teraz bardziej ósemkę, za to na szczęście rama nie jest jakoś bardzo pognieciona i może coś z niej jeszcze będzie.
Reasumując: KIEROWCO! Jeśli droga, po której się poruszasz przecina ścieżkę rowerową, zachowaj dokładnie taką ostrożność, jak przed przejściem dla pieszych, bo to ROWERZYSTA ma w tym przypadku pierwszeństwo przejazdu.
A dla fanów infografik, mały prezent:
(źródło infografiki:
//wiecek.biz/nowe-przepisy-ruchu-drogowego-w-wersji-dla-wzrokowcow.html)
Komentarze (174)
najlepsze
Ogólnie mówiąc ten przepis jest kretyński.
Funkcjonuje z powodzeniem w większości krajów zachodniej Europy i jakoś ludzie nie boją się tam jeździć rowerami po mieście i nie zwalniają przed skrzyżowaniami. Nie wygląda też na to, żeby kierowcy mieli problemy z dostrzeżeniem rowerzystów a liczba wypadków z udziałem rowerzystów raczej nie jest większa. Kierowcy mają tym trudniej, że podobny przepis funkcjonuje na rondach gdzie trzeba naprawdę dokładnie się rozejrzeć żeby upewnić
..zapewne akurat nic nie nadjeżdża ale jeśli jest inaczej...
Oczywiście wg tego kretyńskiego przepisu pierwszeństwo i wina są różne w obu przypadkach, ale technicznie to są bardzo analogiczne sytuacje.
Poza tym widoczność roweru poruszającego się po wyznaczonych ścieżkach pozostawia sporo do życzenia. Znam miejsca gdzie rowerzysta jest w 100% niewidoczny dopóty nie znajdzie się na samej
Przepis nie jest chory. Nie chodzi to o to kto kogo widzi bo kierowcy mają większe szanse zobaczyć rowerzystów niż na odwrót, chodzi tu o to że to kierowca przecina pas ruchu rowerzysty więc to kierowca powinien uważać i ustąpić pierwszeństwa, na innych skrzyżowaniach obowiązują te same zasady.
Przed 88r wiele ścieżek rowerowych się nie nabudowali.
Tegoroczna zmiana polegała tylko na powtórzeniu w Kodeksie drogowym tego co i tak już od dawna obowiązywało na mocy międzynarodowej konwencji aby kierowcy mieli w jasny sposób wszystkie zasady ruchu drogowego spisane w jednym miejscu.
Niemniej jednak życzę sobie i wszystkim innym bezpiecznej jazdy.
Komentarz usunięty przez moderatora
Masz zabawną cechę rejestrowania WYBIÓRCZYCH i wygodnych dla ciebie zdarzeń z przestrzeni publicznej
Gratulacje :>
kierowcę samochodu
1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić..
Teoretycznie rowerzysta miał pierwszeństwo.