AMA: Maszynista kolejowy
Witam. Odpowiadając na społeczne zapotrzebowanie wyrażone ostatnio w komentarzach, stawiam się do przesłuchania. Pracuje głównie na elektrowozach w ruchu pasażerskim, na trakcje spalinową posiadam tylko uprawnienia pomocnika. Zapraszam do zadawania pytań.
Ziner z- #
- #
- #
- 371
Komentarze (313)
najlepsze
Moje pytania:
1. Czy miałeś okazje prowadzić jakiś inny niż Polski elektrowóz?
2. Czy maszyniści znają się na elektryce lepiej niż niejeden elektryk?
3. Na co dzień jeździsz zawsze tą sama lokomotywą? Jeśli tak to urządzacie je sobie tak jak kierowcy tirów swoje pojazdy? Może nadałeś jej jakieś pieszczotliwe imię? :-)
4. Czemu Twoim zdaniem brakuje w tym zawodzie młodych? Czy chodzi o zarobki? Czy może
@KluczDoGwiazd:
@anonim1133: Gdzieś mi zaginęły te pytania, więc poprawiam się:
1. Prowadziłem tylko i wyłącznie elektrowozy polskiego przewoźnika, ale również produkowane za granicą (Siemensy, Traxxy).
2. Tak, taka wiedza jest bardzo potrzebna w codziennej pracy. Pomaga w lokalizacji i usuwaniu usterek.
3. Nie, teraz jeździ się na tym, co się trafi z rozdzielnika. ;-) Kiedyś lokomotywy były planowe - w środku rzeczywiście było jak w domu. Firaneczki, zasłoneczki,
2. Co sprawdza ten facet co na stacjach chodzi i stuka młotkiem?
3. Czy jesteś w kabinie sam i o czym
1. Pociągnięcie rączki powoduje otwarcie przewodu głównego i wypuszczenie sprężonego powietrza - skutkiem jest hamowanie nagłe. Rączki hamulca bezpieczeństwa są plombowane, w wagonie którym zerwany został hamulec słychać syk uciekającego powietrza przez klapę acermana. Maszynista niewiele ma do zrobienia - kran w pozycje hamowania nagłego i czekam aż stanie. Klapę zamyka powtórnie drużyna konduktorska. Potem próba hamulca i można jechać dalej.
2. Docisk wstawek hamulcowych (klocków) do obręczy koła. Sprawdza
2. To prawda, że co xx minut musicie naciskać pedał lub przycisk - w ten sposób system sprawdza czy maszynista nie zasnął. Jeśli
1. W ruchu pasażerskim są stację, tak więc nie ma większego problemu. Towarowe znowu stają co chwila - więc i tu raczej problem rozwiązany.
2. Tak, co 30 s. uruchamia się ostrzegające światełko, po 3-4 sek brzęczyk a po chwili hamowanie nagłe. Fachowo zwie się to czuwakiem aktywnym. W nowszych pojazdach stosuje się pedał który należy cały czas trzymać i co ok 30 s. puszczać na chwile. Gdyby zwolnić pedał,
2. Przewozy Regionalne / PKP IC / PKP Cargo ?
3. Ile zarabiasz?
1. Ja mieszkam w mieście X i pracuje w mieście x. Prace rozpoczynam w miescie x i jade do miasta y i z powrotem. Wszystko musi zmieścić się w 12 h.
2. Pozostawie to dla siebie
3. Wiem, że lubicie to pytanie, ale pozostawię to dla siebie.
2. Gdy EN57 na stacji początkowej stoi przed odjazdem, w pewnym momencie maszynista coś włącza i słychać że jakiś silnik(?) zaczyna chodzić jakby na luzie. Część ludzi (rzadko jeżdżących) myśli że to oznacza że zaraz pociąg ruszy, ale tak nie jest. Co to jest, jakiś jedna z czynności
1. Gdy termostaty są rozkręcone na maxa, to będzie ciągle grzało. Gdy są skręcone do zera to nie będzie grzało. Ale to pytanie raczej do konduktora/kierownika.
2. Jest to sprężarka powietrza - zasila ona hamulce, drzwi i obwody sterowania. I wydaje charakterystyczne tyku-tyku. ;-)
2. Czy zwykły śmiertelnik bez wykształcenia stricte kolejowego może podjąć pracę w PKP jako maszynista? (Czy istnieją odpowiednie kursy, przeszkolenia etc.)
3. Mawiają, że nie przybywa w Polsce maszynistów. Więcej odchodzi na emeryturę niż przychodzi a średni wiek maszynistów przekracza 50 lat. Są przyjęcia na kolei na to stanowisko?
1. Szkoła kolejowa, kurs na pomocnika, jazda za pomocnika, kurs na maszynistę.
2. Tak, są kursy.
3. Są, ja zdecydowanie zaniżam średnią wieku.