Prośba o Wykop Efekt – Krakowianie, razem możemy wszystko!
Mieszkam w Krakowie prawie od 20 lat. Pochodzę z innego kraju, ale Polska i Kraków, to jest teraz moje miejsce. Mieszkałem w wielu częściach Krakowa, ale raczej zawsze na południu. Chyba dlatego, że miałem bliżej do swoich rodzimych stron. Od 3 lat mieszkam w Tyńcu. Z mojego małego ogrodka widać klasztor. (tyle o sobie)
Sprawa dotyczy rozbudowy autostrady A4 o dodatkowy pas po obu stronach pomiędzy węzłem Balice a węzłem Zakopianka. Krakowiacy wiedza, A4 w okolicach Tyńca ( i nie tylko) lubi się zakorkować, albo tak szczerze mówiąc, korkuje się codziennie w godzinach szczytu. Nie ma co ściemniać, autostrada MUSI być przebudowana, bo inaczej wszyscy powyrywamy sobie resztki włosów stojąc w korkach.
Więc tak, jest inwestor, jest projektant i jest chyba kasa, by poszerzyć 17 km odcinek autostrady.
Niestety problem pojawia się na wysokości Tyńca. Wszędzie indziej, poszerzenie jezdni (autostrady) jakoś udaje się pogodzić z istniejącym torem (umiejscowieniem) obecnej A4. Niestety w TYŃCU NIE >> tutaj trzeba NOWEGO 10 PASMOWEGO MOSTU!!
Oto link do petycji. Krakowianie i nie tylko! Polaczmy siły, by zachować to szczególne miejsce jakim jest Tyniec, miejsce, które jest w zasięgu 30 minut jazdy rowerem z samego centrum Krakowa, miejsce rekreacji, których tak bardzo nam brakuje w naszym mieście:
Poniżej przedstawiam listę kwestii poruszonych w petycji a dotyczących projektu poszerzenia autostrady:
· Zniszczenie dziedzictwa historycznego: Nowa przeprawa przez Wisłę zagraża najstarszemu zespołowi klasztornemu w Polsce, Opactwu Benedyktynów oraz narusza widok na ten historyczny obiekt, co jest sprzeczne z zasadami ochrony kulturowego dziedzictwa.
· Wysiedlenia i wyburzenia: Realizacja inwestycji w planowanych wariantach prowadzić będzie do konieczności wysiedlenia mieszkańców, utraty domów jednorodzinnych oraz wyburzenia obiektów przemysłowych, co znacznie utrudni życie ludzi pozostających na obszarze inwestycji.
· Hałas i zanieczyszczenia powietrza: Planowana rozbudowa autostrady spowoduje utworzenie pierścienia z intensywnym ruchem kołowym (sześciopasmowa autostrada, czteropasmowa droga wojewódzka, węzeł komunikacyjny), narażając mieszkańców na silny hałas komunikacyjny, emisję zanieczyszczeń (spalin, pyłów) oraz klaustrofobiczne ograniczenie przestrzeni.
· Wpływ na środowisko przyrodnicze: Planowana inwestycja przecina obszar Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, korytarze ekologiczne, obszar Natura 2000, co grozi utratą siedlisk zwierząt, w tym gatunków pod ochroną, oraz degradacją starorzeczy, wpływając negatywnie na ich ekosystemy.
· Brak analizy zagrożenia powodziowego: Brak analizy zagrożenia powodziowego dla obszarów objętych inwestycją stanowi poważne zaniechanie, co może prowadzić do nieprzewidzianych skutków podczas wystąpienia powodzi.
· Brak alternatywnych rozwiązań: Projekt nie uwzględnia alternatywnych rozwiązań, takich jak poszerzenie istniejącej autostrady na odcinku węzeł Balice – węzeł tyniecki, co w dłuższej perspektywie mogłoby skuteczniej rozwiązać problem przepustowości.
· Zagrożenie dla zdrowia mieszkańców: Wprowadzenie intensywnego ruchu kołowego w bliskim sąsiedztwie mieszkańców niesie ze sobą ryzyko negatywnego wpływu na zdrowie, co potwierdzają badania naukowe.
· Brak uwzględnienia zrównoważonego rozwoju: Planowane działania nie odpowiadają trendom światowym związanym z eliminacją autostrad z przestrzeni miejskich oraz nie uwzględniają zrównoważonego rozwoju miast.
· Brak uwzględnienia analizy natężenia ruchu: Projekt nie przedstawia analizy/symulacji natężenia ruchu samochodowego na poszczególnych odcinkach dróg i węzłach komunikacyjnych, co pozostawia niewyjaśnione kwestie dotyczące planowanej infrastruktury.
· Brak informowania mieszkańców: Brak planu regularnego informowania mieszkańców na bieżąco o postępach prac oraz brak zawiadomień o spotkaniach z przedstawicielami instytucji odpowiedzialnych za inwestycję.
· Utrata turystycznych walorów: Planowana rozbudowa autostrady w obszarze Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, popularnego terenu rekreacyjnego, zagraża atrakcyjności tego obszaru dla turystów, w tym licznych rowerzystów. Zniszczenie ścieżek rowerowych, terenów spacerowych i rekreacyjnych ograniczy dostępność obszaru dla miłośników aktywnego wypoczynku.
· Wpływ na szlaki turystyczne: Przebieg autostrady i związane z nią prace budowlane mogą zakłócić szlaki turystyczne, co z kolei wpłynie negatywnie na atrakcyjność regionu dla miłośników pieszych wędrówek.
· Degradacja krajobrazu kulturowego: Planowana rozbudowa autostrady może doprowadzić do degradacji krajobrazu kulturowego, wpływając negatywnie na walory estetyczne terenów, które są istotne dla turystów.
· Zagrożenie dla lokalnej społeczności turystycznej: Długotrwałe prace budowlane i zmiany w krajobrazie mogą zagrażać lokalnym przedsiębiorcom turystycznym, takim jak restauracje, pensjonaty czy wypożyczalnie rowerów, co może prowadzić do utraty miejsc pracy i obniżenia atrakcyjności okolicy.
· Ograniczenie dostępu do obszarów naturalnych: Budowa autostrady i związane z nią infrastruktura mogą ograniczyć dostęp do obszarów naturalnych, uniemożliwiając turystom cieszenie się pięknem przyrody w danej lokalizacji.
Z góry dziękuję za wasze zaangażowanie i czas i podpisy.
Pozdrawiam Serdecznie,
Mieszkaniec Tyńca.
PS: jeśli chcemy poznać zasięg tego znaleziska, mam na myśli ilość złożonych podpisów przez samych Wykopków, podpisujecie i dodajcie w komentarzach petycji #WykopEfekt. Oczywiście jak macie ochotę to dodawajcie również inne swoje komentarze!
Poniższe zdjęcie przedstawia wariant 1, na którym widać istniejący most a także nowy.
Widok na klasztor w Tyńcu, a w tyle klasztor na Bielanach. Istniejący most praktycznie nie zauważalny, ale to niestety może się zmienić.
Komentarze (17)
najlepsze
To nie problem miasta, że każdy chce wozić tyłek samochodem.
Spokój był podczas pandemii. Czy w GDDKIA nikt się jeszcze nie domyślił, dlaczego?
1. Praca zdalna - została tylko w branży IT, ale duże korpo przeszły na hybrydę typu 3
@Codziennie_cos_nowego: Sprawny transport publiczny to mniej prywatnych samochodów dojeżdżających do Krakowa.
Powinni zacząć od zbadania przyczyny, kto korkuje ten odcinek A4, czy są to mieszkańcy sąsiednich miejscowości, czy skopany jest układ komunikacyjny (wąskie gardła, kumulowanie się ruchu z konkretnych ulic), bo inaczej dobudowa trzeciego pasa będzie rozwiązaniem tymczasowym. Później zajdzie potrzeba dobudowy czwartego, piątego, itd.
Sądząc po archiwalnym natężeniu ruchu za korki odpowiadają