Nie jestem pewny, czy świat bez Flasha naprawdę jest lepszy (opinia)
Flash był wszak przeciwieństwem tego, czym jest Web. Głównymi wątkami dyskusji były standardy, mobilność, bateria oraz los dziesiątek "legendarnych" gier przeglądarkowych. Fani HTML5 przemilczeli jednak pewną kwestię: tworzenie treści we Flashu było łatwiejsze, niż w nowoczesnych językach webowych.
secret_passenger z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 135
Komentarze (135)
najlepsze
@sylwke3100: najważniejsze, że zdechły te wszystkie strony napisane w flashu. Nie gierki, tylko właśnie strony, np. dealerów samochodowych. Przecież kiedyś tego się nie dało używać.
@xsi1: tak, flutter dobry na wszystko - to przypomina mi podejście opisane w jednym z pasków XKCD - mamy 14 walczących ze sobą standardów - wszystkie niedomagają, więc... stwórzmy kolejny, 15 standard.
poczekam.
dla mnie nakład pracy na zrobienie sensownego
AS3 piękna sprawa, do tego integracja z bibliotekami swf, całość fajnie przemyślana w jeden ekosystem.
Brakuje takich narzędzi teraz, jak chcesz zrobić animację z dźwiękiem to trzeba się nagimnastykować, na różnych urządzeniach różnie działa.
A tak jak napisałeś, jakość programistów jest niezależna od języka czy narzędzia.
@secret_passenger: Adobe chciał by AS3 był wzorem dla JavaScriptu (implementacja ECMAScript), ale Google, Apple i Microsoft uwaliły ten draft i Adobe został z tym sam...
1. Adobe nie miało już kasy by wtapiać w tą "darmową" wtyczkę. To nie jest organizacja charytatywna ani jakiś open-source'owy projekt dotowany fundacjami. Jak to zwykle z zamknięto-źródłowymi aplikacjami bywa - nikt nie myślał o security zanim nie zaczęło zjadać większości zasobów rozwoju aplikacji. Adobe nie był w stanie dostarczać "bez profitu" łatek na ten dziurawy jak ser szwajcarski produkt.
2. Technologia Flash nie miała pomysłu na responsywność, jeśli
@gvs: 1. Adobe samo zostawiło tę wtyczkę na umarcie. Paradoksalnie zrobiła to w momencie największej świetności i potencjału. Kłopoty z security to nie była przyczyna tej decyzji, ale jej rezultat.
2. Misiu, we flashu wszysko mogło być wektorowe i automatycznie skalujące się do ekranu... samo, bez potrzeby wydawania osobnych wersji dla każdej platformy.
3. To były problemy dokładnie tego samego
ad 2. sam pamiętam właśnie wektorowe projekty robione przez kolegę (miłośnika Flasha), ktore się skalowały na ogromne wyświetlacze. to że większość była robiona na bitmapach to już całkiem inna historia.
dzisiejsze aplikacje też często mają logo/logotypy w bitmapach, tak samo jak wiele ozdobników graficznych. mało osób rozumie / czuję potrzebę używania svg do tego.
3. tutaj przecież Google w Angularze 2+ wymyślał techniki pozwalające na generowanie statycznie serwowanego "poglądu" stronu
I nie, nie były łatwiejsze w tworzeniu. Tak może napisać tylko ktoś kto jest słaby we współczesnych technologiach. A spróbuj pracować nad projektem flash w zespole w kilka osób i z
@UmCykCyk: Ale dało się zrobić pasek postępu wiarygodnie pokazujący ilość danych pozostałych do załadowania. W JS takich cudów nie ograniesz.
@UmCykCyk: Dasz radę w tym mitycznyn HTML 5 stworzyć w 5 minut jakąś prostą grę w np. łapanie jakiś randomowych gówien spadających w sufitu, wraz z rysowaniem grafiki, scrollowaniem tła, zapisywaniem wyników do zdalnej i lokalnej bazy danych i wydaniem tego dzieła w wersji na urządzenia mobilne, desktopy (exe) i web za pomocą... jednego kliknięcia?
Poza tym coś jest nie tak w logiką w
Flash nie był do webu. Tak samo jak Aplety Javy się do tego nie nadawały. Flash to było świetne środowisko
syf był i tyle, co w cale nie znaczy że teraz też nie ma
@fafulec: Ale wiesz, że dzisiejsze reklamy na te same efekty potrzebują pewnie i kilkaset razy tyle ramu i czasu procesora?
W tyle został android który dzielnie walczy z reklamami, do prawdziwego adblocka jeszcze trochę mu brakuje.
Kiedyś do banku potrzebowałeś jre, teraz wystarczy goła przeglądarka www więc powoli to wszystko idzie do przodu.
Inne cudowne technologie jak np silverlight też umarły głównie z powodu pazerności albo głupoty autorów.