Nie jestem pewny, czy świat bez Flasha naprawdę jest lepszy (opinia)
Flash był wszak przeciwieństwem tego, czym jest Web. Głównymi wątkami dyskusji były standardy, mobilność, bateria oraz los dziesiątek "legendarnych" gier przeglądarkowych. Fani HTML5 przemilczeli jednak pewną kwestię: tworzenie treści we Flashu było łatwiejsze, niż w nowoczesnych językach webowych.
secret_passenger z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 135
- Odpowiedz
Komentarze (135)
najlepsze
@sylwke3100: najważniejsze, że zdechły te wszystkie strony napisane w flashu. Nie gierki, tylko właśnie strony, np. dealerów samochodowych. Przecież kiedyś tego się nie dało używać.
@xsi1: tak, flutter dobry na wszystko - to przypomina mi podejście opisane w jednym z pasków XKCD - mamy 14 walczących ze sobą standardów - wszystkie niedomagają, więc... stwórzmy kolejny, 15 standard.
poczekam.
dla mnie nakład pracy na zrobienie sensownego UI na webei dziś jest wprost kuriozalny. naprawdę - tyle pary idzie w gwizdek, że to jest przerażające. mnogość tych "frameworków" do wszystkiego jest to prostu przerażający. technologie webowe to jeden wielki chaos, a najgorsze w tym jest to, że z punkti widzenia użytkownika nie przynoszą one wiele rewolucyjnych zmian. zapomnijmy na chwilę o rzeczach jakich nie zauważa zwykły użytkownik - co zmieniło się tak bardzo na plus z perspektywy użytkownika? w czym coś pisane dziś w React, Vue czy Angularze jest lepsze niż aplikacja pisana 5 lat temu w
AS3 piękna sprawa, do tego integracja z bibliotekami swf, całość fajnie przemyślana w jeden ekosystem.
Brakuje takich narzędzi teraz, jak chcesz zrobić animację z dźwiękiem to trzeba się nagimnastykować, na różnych urządzeniach różnie działa.
A tak jak napisałeś, jakość programistów jest niezależna od języka czy narzędzia.
@secret_passenger: Adobe chciał by AS3 był wzorem dla JavaScriptu (implementacja ECMAScript), ale Google, Apple i Microsoft uwaliły ten draft i Adobe został z tym sam...
1. Adobe nie miało już kasy by wtapiać w tą "darmową" wtyczkę. To nie jest organizacja charytatywna ani jakiś open-source'owy projekt dotowany fundacjami. Jak to zwykle z zamknięto-źródłowymi aplikacjami bywa - nikt nie myślał o security zanim nie zaczęło zjadać większości zasobów rozwoju aplikacji. Adobe nie był w stanie dostarczać "bez profitu" łatek na ten dziurawy jak ser szwajcarski produkt.
2. Technologia Flash nie miała pomysłu na responsywność, jeśli ktoś robił stronę www we fleszu to na komórkach (tych, gdzie wtyczka była np na wczesne androidy) nie dało się używać bo wszystko było wyskalowane do znaczka pocztowego. W drugą stronę podobnie, strona taka na monitorach 4k, 8k była rozjechaną pikselozą (bo raster) z przeskalowanym UI niczym dla niewidomych dziadków z parkinsonem (nie ujmując im godności).
3. Flash był jednym skompilowanym plikiem binarnym. Jego największa zaleta (jako skompilowanej aplikacji) była zarazem jego największą wadą jeśli chodzi o SEO. Wyszukiwarka nie radziła sobie z indeksowaniem takiej strony, więc co z tego, że miałeś zajebiście bajerancką stronę z muzyczką i wodotryskami jak konkurencja zrobiła prosty HTML i jest pierwsza w wynikach googla.
@gvs: 1. Adobe samo zostawiło tę wtyczkę na umarcie. Paradoksalnie zrobiła to w momencie największej świetności i potencjału. Kłopoty z security to nie była przyczyna tej decyzji, ale jej rezultat.
2. Misiu, we flashu wszysko mogło być wektorowe i automatycznie skalujące się do ekranu... samo, bez potrzeby wydawania osobnych wersji dla każdej
ad 2. sam pamiętam właśnie wektorowe projekty robione przez kolegę (miłośnika Flasha), ktore się skalowały na ogromne wyświetlacze. to że większość była robiona na bitmapach to już całkiem inna historia.
dzisiejsze aplikacje też często mają logo/logotypy w bitmapach, tak samo jak wiele ozdobników graficznych. mało osób rozumie / czuję potrzebę używania svg do tego.
3. tutaj przecież Google w Angularze 2+ wymyślał techniki pozwalające na generowanie statycznie serwowanego "poglądu" stronu aplikacji, po to właśnie by lepiej to przystosować do indeksowania. potem (czy mniej więcej w tym samym czasie) pojawiły się te możliwości w innych rozwiązaniach. ale nie było ich od razu, a raczej pojawiły się w okolicy
I nie, nie były łatwiejsze w tworzeniu. Tak może napisać tylko ktoś kto jest słaby we współczesnych technologiach. A spróbuj pracować nad projektem flash w zespole w kilka osób i z
@UmCykCyk: Ale dało się zrobić pasek postępu wiarygodnie pokazujący ilość danych pozostałych do załadowania. W JS takich cudów nie ograniesz.
@UmCykCyk: Dasz radę w tym mitycznyn HTML 5 stworzyć w 5 minut jakąś prostą grę w np. łapanie jakiś randomowych gówien spadających w sufitu, wraz z rysowaniem grafiki, scrollowaniem tła, zapisywaniem wyników do zdalnej i lokalnej bazy danych i wydaniem tego dzieła w wersji na urządzenia mobilne, desktopy (exe) i web za pomocą... jednego kliknięcia?
Poza tym coś jest nie tak w logiką
Flash nie był do webu. Tak samo jak Aplety Javy się do tego nie nadawały. Flash to było świetne środowisko
syf był i tyle, co w cale nie znaczy że teraz też nie ma
@fafulec: Ale wiesz, że dzisiejsze reklamy na te same efekty potrzebują pewnie i kilkaset razy tyle ramu i czasu procesora?
W tyle został android który dzielnie walczy z reklamami, do prawdziwego adblocka jeszcze trochę mu brakuje.
Kiedyś do banku potrzebowałeś jre, teraz wystarczy goła przeglądarka www więc powoli to wszystko idzie do przodu.
Inne cudowne technologie jak np silverlight też umarły głównie z powodu pazerności albo głupoty autorów.
2. Wiele osób pisze o niewiarygodnym progu wejścia do świata frontu. Spełnienia oczekiwań pracodawców czy stworzenia swojej strony? Bo to są dwie skrajne rzeczy. Czasy juniorów się kończą...
3. Przypominam że stare zasady pisania HTMLa i CSSa dalej funkcjonują. Są blogi dotyczące security które powstają z myślą o . Da się bo czemu miałoby się nie dać? Umarł Flash ale stronę z lat 90 dalej można napisać... Tylko że bez flasha.
4.