@uht200: dwa płaty owszem, ale przy dwóch płatach są one też krótsze, bo nie potrzeba aż tak wielkiej nadwyżki siły nośnej i ogranicza się ciężar. A wiadomo, że naprężenia na skrzydle rosną wraz z odległością od kadłuba.
Witam wykopowych ekspertów na 238. posiedzeniu komisji ds. lotnictwa. @uht200: Dwa płaty w ówczesnych samolotach stosowano między innymi po to, by przy zachowaniu tej samej powierzchni skrzydeł, zmniejszyć rozpiętość skrzydeł, co pozwalało uzyskać dużo mniejszy moment bezwładności wokół osi podłużnej samolotu, czyt. dużo większa zwrotność. Niezmieniona powierzchnia skrzydeł oznacza niezmienioną siłę nośną. Niezmieniona siła nośna oznacza niezmienioną prędkość przy jakiej dochodzi do przeciągnięcia. Drugim powodem zastosowania dwupłata jest uproszczenie konstrukcji,
Nie wiem dlaczego większość ludzi się podnieca lądowaniami i ogólnie lotem z wyłączonym/uszkodzonym silnikiem. Przecież samolot nie traci nagle z dupy całej siły nośnej, po prostu ciężej się tak ląduje i trzeba wszystkie manewry planować z dużym wyprzedzeniem. Prędkość staje się ograniczonym zasobem, który należy odpowiednio wykorzystać.
@security_cam: Z prawie wszystkim się zgadzam z małym zastrzeżeniem, że chodzi przede wszystkim o wysokość. Gdyby się uprzeć i mieć sprzyjające okoliczności, to możnaby zrobić podejście do lądowania pod takim kątem, że prędkość byłaby stała przy malejącej wysokości. Inna kwestia że w szybownictwie faktycznie wysokość i prędkość są "paliwem" i można dość swobodnie zamieniać jedno na drugie.
@security_cam: Jeszcze więcej podnieca się lądowaniem śmigłowca w autorotacji. Paaanie, przecie jak silnik helikopterze siądzie to spadamy jak kamień!111
Komentarze (58)
najlepsze
Obecne lotnisko Katowice w Pyrzowicach w czasie II wojny nosiło nazwę Udetfelt po jego samobójczej śmierci.
A samolot którym leciał Udet podczas otwarcia olimpiady w Berlinie w 1936 znajduje się w muzeum lotnictwa w Krakowie.
@uht200: Dwa płaty w ówczesnych samolotach stosowano między innymi po to, by przy zachowaniu tej samej powierzchni skrzydeł, zmniejszyć rozpiętość skrzydeł, co pozwalało uzyskać dużo mniejszy moment bezwładności wokół osi podłużnej samolotu, czyt. dużo większa zwrotność. Niezmieniona powierzchnia skrzydeł oznacza niezmienioną siłę nośną. Niezmieniona siła nośna oznacza niezmienioną prędkość przy jakiej dochodzi do przeciągnięcia.
Drugim powodem zastosowania dwupłata jest uproszczenie konstrukcji,
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Szybowiec_z_Gimli
https://gloswielkopolski.pl/rosja-awaryjne-ladowanie-samolotu-na-polu-kukurydzy-po-zderzeniu-z-mewami-airbus-a321-lecial-z-moskwy-do-simferopola-zdjecia/ar/c1-14351591
https://pl.wikipedia.org/wiki/Awaryjne_l%C4%85dowanie_lotu_Ural_Airlines_178
Stoi w Krakowskim muzeum lotnictwa, k** jego mac :)