@Trabant777 u nas to nie cementu brakuje tylko kruszywa, albo daje się inne niż w projekcie.
Ale rzadko kiedy brakuje go dlatego że wyparowało i nie było czego dać do kotła, zwykle dlatego, że drogę robi się w niewłaściwym czasie, gdy jest zimno i mokro a terminy gonią - gdyby sklad był właściwy taki jak w projekcie to by popękało przy kładzeniu tego na mokre i zimne, dlatego troszkę nagina się skład
Wydaje mi sie że ogólnie na zachodzie robią drogi betonowe, w Belgii na pewno je widziałem. Dodatkowo, z tego co pamietam to na uczelni jeden z profesorów opowiadał, że w czasie rozwoju naszej krajowej infrastruktury trzeba bylo podjąć decyzje czy drogi w Polsce będą wykonywane z asfaltu czy betonu i wybrano asfalt - ze względu na to że ma duzo mniejszą trwałość i wymaga częstszych remontów, a to daje pole do popisu
@medrzeczewschodu: ja pamiętam jak kładąc A4 chwalili się najnowocześniejszą i unikatową technologią. Ile była warta widac po niekończących się remontach
@DzikiPiesDingo: I można siać propagandę o nowych kilometrach autostrad, ukrywając miedzy wierszami ze chodzi tylko o nowa warstwe nawierzchni na starej, źle zaprojektowanej autostradzie za miliardy zlotych... ( ͡°ʖ̯͡°)
Są drogi: betonowe (te gładkie, twarde), drogi brukowane (te na których leżą kamienie) i drogi szutrowe/gruntowe (taka udeptana ziemia, czasem czymś posypana aby się mniejsze błoto robiło).
Ale nie ma i nigdy nie było dróg asfaltowych.
W ogóle jak by to miało wyglądać jakiś kanał wypełniony asfaltem i pływamy po powierzchni jak po wodzie? Trochę ciężko było by nam płynąć bo asfalt jest bardzo lepki.
Komentarze (24)
najlepsze
Naprawa takiej drogi jest prosta. Co do bezpieczeństwa - takie drogi budują w Skandynawii i jest ok.
Ale rzadko kiedy brakuje go dlatego że wyparowało i nie było czego dać do kotła, zwykle dlatego, że drogę robi się w niewłaściwym czasie, gdy jest zimno i mokro a terminy gonią - gdyby sklad był właściwy taki jak w projekcie to by popękało przy kładzeniu tego na mokre i zimne, dlatego troszkę nagina się skład
Co ciekawe droga hamowania na nawierzchni betonowej przy 100 kmh wynosi 49 metrów, na nawierzchni asfaltowej 58 m, a na szutrowej 92,5 m.
Beton hałasuje jak ma szpary, a większości jest takich. A jeżeli nie ma szpar jest nawet cichszy od asfaltu.
Wracając do szpar to na drugim zdjęciu, na A8 na jakimś odcinku jest beton wogule
źródło: comment_O49kfIo1o2jxAaAVY4VQckzlbYctZp00.jpg
PobierzAle nie ma i nigdy nie było dróg asfaltowych.
W ogóle jak by to miało wyglądać jakiś kanał wypełniony asfaltem i pływamy po powierzchni jak po wodzie? Trochę ciężko było by nam płynąć bo asfalt jest bardzo lepki.
Za to przy budowie dróg betonowych wykorzystuje