Pierwszeństwo przy wjeżdżaniu na przejazd dla rowerzystów
W związku z ostatnim wykopem i jednoznacznym stanowiskiem wykopowiczów, przygotowałem w kilku punktach swoje uwagi na ten temat i proszę o pomoc w zrozumieniu przepisów.
Segor z- #
- #
- 176
W związku z ostatnim wykopem i jednoznacznym stanowiskiem wykopowiczów, przygotowałem w kilku punktach swoje uwagi na ten temat i proszę o pomoc w zrozumieniu przepisów.
Segor z
Komentarze (176)
najlepsze
Na oznakowanym (D-6a/b i P-11) przejeździe rowerzysta będący i wjeżdżający ma pierwszeństwo. Nie jest stosowana żadna zasada prawej strony, Przejazd NIE JEST skrzyżowaniem.
Komentarz usunięty przez moderatora
Co do tematu przewodniego to nie znam wyroków które by zaprzeczały temu co napisałem w pierwszym komentarzu i dlatego właśnie proszę o podanie takich spraw. No bo wg osób forsujących opinię o braku pierwszeństwa rowerzysty
@akatogolem: Znalazłem wyrok, gdzie mimo kolizji na przejeździe rowerzysta został uznany za współodpowiedzialnego i nałożono na niego karę 100 zł - https://czasopismo.legeartis.org/2018/04/pierwszenstwo-na-przejezdzie-dla-rowerow.html
Nawet gdy przez pewien czas po ratyfikacji przez Polskę tej konwencji nasze prawo o ruchu drogowym było z nią sprzeczne to konwencja była ważniejsza i należało się stosować do
Poniższe liczy się? Tylko, że to wprowadza kolejny zgryz: skąd kierowca ma wiedzieć, że tu ma pierwszeństwo przed rowerem?
Artykuł 21 ustęp 1
Każdy kierujący powinien unikać zachowań mogących stanowić zagrożenie pieszych.
Artykuł 21 ustęp 2 punkt b
Jeżeli ruch pojazdów na (tym) przejściu nie jest kierowany sygnałami świetlnymi ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący powinni zbliżać się do tego przejścia tylko z odpowiednio zmniejszoną szybkością, aby nie narażać na niebezpieczeństwo pieszych, którzy znajdują się na przejściu lub wchodzą
Art. 27.1a nie określa pierwszeństwa przejazdu wjazdu na przejzad rowerowy tylko określa co musi zrobić kierujący pojazdem który zamierza skręcić w drogę poprzeczną -
@Segor: Nie jest.
Pas ruchu dla rowerów nie jest jezdnią
https://www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/i/infrastruktura-rowerowa_3000/przejazdy_dla_rowerzystow.pdf
§47.4
Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych
Takie sytuacje są raczej rzadkie, zwykle DDR biegnie równolegle do drogi, która ma pierwszeństwo względem wszystkich przecznic. Stąd na takiej
Ustawa o ruchu drogowym, przecinanie się kierunków ruchu:
Skrzyżowanie: art 25
Przejście: art 26
Przejazd: art 27
Skoro wg was przejazd jest skrzyżowaniem to czemu ma oddzielny artykuł i oddzielne zasady?
Droga i droga dla rowerów to dwa oddzielne pojęcia w ustawie.
Problem na przykładzie Gdańska opisałem tutaj: https://www.wykop.pl/wpis/31987439/jako-rowniez-rowerzysta-zauwazylem-ze-na-przejazda/
W ogóle czy któryś z mądrali widzi tu hipokryzję Ustawodawcy?
Pieszy nie może wbiegać na pasy bo jego pojawienie się nagłe stanowi zagrożenie bezpieczeństwa ruchu i kierujący pojazdem może nie być w stanie wyhamować.
Ale już wjeżdżający na pasy przy prędkości średniej rzędu 15-25 km/h jest spoko.
Ale może po DDR i wtedy samochód musi ustąpić.
@retoosh: 50 km/h
Natomiat, większość rowerzystów jest przekonana, że ma pierwszeństwo jeśli ścieżka rowerowa prowadz wzdłuż drogi z pierwszeństwem przejazdu (głównej), a nie jest tak. Jest to po prostu zwykły przejazd rowerowy i stosuje się te same przepsiy co powyżej. Znak 'ustąp pierwszeństwa" dotyczy skrzyżowania a nie przejścia dla pieszych czy przejazdu rowerowego. Mają pierwszeństwo,
@krad: Bo oznakowaniem dla rowerzystów nikt się nie przejmuje. Dla kierowców samochodów to by była afera że na głównej brakuje znaku, a na DDR nigdy nie ma problemu. Podobnie z zabezpieczaniem robót drogowych, oznakowaniu ślepych ulic i stawianiu ławek i słupów.
DDR może być samodzielna, może też być elementem całej drogi.