@zielone_szekle: tylko czesciowo, lukratywnosc tych szlakow handlowych stracila na znaczeniu wraz z odkryciami geograficznymi i przeorientowaniu handlu na Atlantyk.
Z drugiej jednak strony, drewno ze wschodu Rzeczpospolitej i z Moskwy sluzylo do budowy prawie wszystkich okretow Royal Navy w pewnym okresie, takze Polska stojac zbozem i drewnem zaopatrywala swiatowa kolonizacje swoim budulcem.
Przegrane wojny i uzyskanie przez Rosję dostępu do ciepłych portów Bałtyckich wyeliminowały pośrednika
Ta mapa, rzekomo przedstawiająca szlaki handlowe w jedenastym i dwunastym wieku roi się od poważnych błędów i nieścisłości - twórcy mapy są niekonsekwentni i swobodnie mieszają stare nazwy miast (na przykład Ragusa to obecnie chorwacki Dubrownik, Reval (od roku 1219) to obecnie estoński Tallinn, a stara, grecka Smyrna to dzisiejszy turecki Izmir) z nowymi ich odmianami. Oto kilka wybranych naprędce przykładów: - nie Bratysława (słowacka nazwa od roku 1919), a madziarski Pozsony/Pressburg
Przypatrując się Via Regia, narzuca się znaczenie Radomia na mapie ówczesnych ziem polskich. Radom odgrywał w systemie handlowym królestwa rolę równą Krakowowi.
Widzę przynajmniej dwa braki, a może celowe pominięcia ze względu na być może małe znaczenie szlaków. Z Korytarza Wachańskiego było połączenie z doliną Alajską przez przełęcze Kargusz i Ak Bajtał. W Armenii, z doliny Areni szedł szlak na północ, nad jezioro Sevan, są tam przynajmniej dwa znane gościńce (caravan serai).
Czyli główny szlak przez Turcję leci i do Europy zachodniej. Chińczycy nas podpuszczają odnośnie nowego jedwabnego szlaku... Przez Polskę. To fikcja...
Jakoś nie mam zaufania do map, gdzie nawet miasta położone są niewłaściwie czy niedokładnie, skoro autorzy nie przywiązalo wagi do czegoś tak prostego to jak wierzyć całości?
Komentarze (48)
najlepsze
@zielone_szekle: tylko czesciowo, lukratywnosc tych szlakow handlowych stracila na znaczeniu wraz z odkryciami geograficznymi i przeorientowaniu handlu na Atlantyk.
Z drugiej jednak strony, drewno ze wschodu Rzeczpospolitej i z Moskwy sluzylo do budowy prawie wszystkich okretow Royal Navy w pewnym okresie, takze Polska stojac zbozem i drewnem zaopatrywala swiatowa kolonizacje swoim budulcem.
Przegrane wojny i uzyskanie przez Rosję dostępu do ciepłych portów Bałtyckich wyeliminowały pośrednika
Oto kilka wybranych naprędce przykładów:
- nie Bratysława (słowacka nazwa od roku 1919), a madziarski Pozsony/Pressburg
Radom odgrywał w systemie handlowym królestwa rolę równą Krakowowi.
Tutaj ciekawy filmik (Historia Radomia w 10 minut) https://www.youtube.com/watch?v=NNFx1TTuyu0