X-15 - samolot, który wyprzedził swoją epokę. Pół wieku temu poleciał w kosmos!
![X-15 - samolot, który wyprzedził swoją epokę. Pół wieku temu poleciał w kosmos!](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_SPBEee4Vqe3IscOIHqPAdYPjxpSdKF6r,w300h194.jpg)
X-15 to jedna z najciekawszych maszyn w historii awiacji. Testowano ją ponad pół wieku temu, ale rekordów nie pobito do dzisiaj.
![cccn](https://wykop.pl/cdn/c3397992/cccn_IWxnzH4QaI,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 75
- Odpowiedz
X-15 to jedna z najciekawszych maszyn w historii awiacji. Testowano ją ponad pół wieku temu, ale rekordów nie pobito do dzisiaj.
Komentarze (75)
najlepsze
Dziś żołnierz na wojnie jest znacznie bezpieczniejszy i skuteczniejszy - daleko łatwiejszy jest dostęp do ważnych informacji i ich ilość (pole bitwy widziane na bieżąco z satelity itp.) jakość i funkcjonalność urządzeń, dbałość o bezpieczeństwo (w tym takie czary jak zestrzeliwanie wrogich pocisków w locie)...
Poza piechurami rozwija się broń o jakiej kiedyś nikt nie
Podczas GP F1 Wielkiej Brytanii na torze Silverstone, przeciążenia w zakrętach Becketts i Maggots przekraczały 6G. I tak 102 razy w ciągu 80 minut...
@szczepaniak69: to wszyscy wiemy. Jakieś odniesienie się do przeciążeń 4G a w skrajnych warunkach do 7G? Piloci MIG-29 osiągali 10G (choć to przekraczało graniczne, dozwolone parametry pilotażu). Przeciążenia w X-15 występowały w czasie przyspieszania - to nie była bardzo manewrowa maszyna. Opowieści o ekstremalnych przeciążeniach 7G sa mocno przesadzone, bo 7G w osi podłużnej nie sprawia wielkich problemów. Piloci akrobacyjni w samolotach z napędem
A tu granicą jest technologia, czy człowiek? Zrobić samolot z ogromym przyśpieszeniem i osiągami wcale nie jest tak trudno, wbrew pozorom. Znacznie trudniej jest zrobić to tak, żeby pilot przeżył te akcje.
To dlatego tyle kasy idzie na maszyny bezzałogowe. Elektronika wytrzyma dużo większe przeciążenia i promieniowanie, a do tego się nie męczy.
@Erwin_Rommel: Powiedz to mojej i5 przy renderingu 4k (╯︵╰,)
@mentools: Renderuj to sam, albo nawet kalkulatorem, a potem podawaj miliony wyników na sekundę, to zobaczysz że w praktyce to nie jest żadne zmęczenie. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@ShineLow:
Widzisz wynalazki wojenne nie widzisz drakońskiego opodatkowania wojennego społeczeństwa i firm, które w ten sposób zabiło rozwój w innych segmentach. Tych wynalazków, tego rozwoju już nie widzisz.
Najtrudniejsze jest widzieć to czego nie widać ;-)
Z ekonomicznego, ogólnego punktu widzenia wojna to marnotrawstwo zasobów (do tego centralnie "planowanie"). Marnotrawstwo z ludźmi włącznie (koszt wychowania 1 człowieka idzie w setki tys. zł podczas gdy 1 kula to
No i ten "fuks" musiał być rzeczywiście gruby skoro udało im się 6-krotnie bezpiecznie wylądować i wrócić.
@skinnydog: Teoretycznie SR-71 bije go w obu kategoriach:
Pułap:
MIG-25: 32 000m
SR-71: 36 500m
vmax:
MIG-25: 3470 km/h
SR-71: 3529 km/h
Pewnie kwestia źródeł.
@skinnydog: SR-71 mógł osiągnąć prędkość 3,3 lub nawet 3,52Ma (zalezy od źródeł). Jednak na różnych wysokościach ta prędkość jest różna :)
Nie możemy więc podawać, ze osiągał 3,25 Ma na wysokości 20000m i brać pod uwagę prędkości 1Ma z poziomu morza.
1Ma = 1225 km/h to mamy przy temperaturze 15 stopni, i ciśnieniu na poziomie morza.
Przy temperaturze