Najsilniejsza lokomotywa turbinowa świata
GTEL 8500 "Big Blow" - 8469 KM (maksymalnie 10000 KM)
Absolutną rekordzistką jeśli idzie o generowaną moc jest lokomotywa GTEL 8500 "Big Blow". Ciekawostką jest, że zasilana była bardzo ciężkim paliwem typu Bunker C (zbliżonym do Mazutu). Paliwo to zmieniało swoje właściwości w zależności od temperatury - im niższa, tym bardziej gęstniało. Z tego powodu w zbiornikach paliwa zainstalowano grzałki, które podgrzewały je do temperatury około 90 stopni C. Paliwo zasilało turbinę gazową, która generowała z siebie moc 8469 KM. Co ciekawe, w chłodniejsze dni, przy wyższej gęstości powietrza turbina mogła z siebie wygenerować moc nawet 10000 KM. Lokomotywa składała się z dwóch części. W pierwszej (czołowej) znajdowała się kabina sterująca oraz pomocniczy silnik diesla. W drugiej umieszczono natomiast turbinę oraz generatory zasilające silniki trakcyjne. Lokomotywa mogła się rozpędzić do prędkości 105 km/h, a jej siła pociągowa wynosiła ponad 944 kN.
Taki oto "okaz" znajduje sie w muzeum w Union,Il.Zbudowany w roku 1960 sklada sie z 3 segmentow.
Z angielskiej wikipedii uzyskałem ciekawostki: W UP obliczyli, że ta lokomotywa mogłaby ciągnąć skład złożony z 734 wagonów towarowych ze stałą prędkością 19 km/h. W rzeczywistości ciągnęła skłóady o masie przekraczającej 12000 ton. "Tylko..." Toż to potwór, nie lokomotywa.
Więcej obszernego info na angielskiej Wikipedii:
https://en.wikipedia.org/wiki/Union_Pacific_GTELs
Komentarze (88)
najlepsze
Link
Link 2
Link 3
Producent General Motors Electro-Motive Division, EMD Stany Zjednoczone
Lata budowy 1969–1971
Układ osi Do'Do'
Masa służbowa 247 ton
Długość ze zderzakami
myślałem że to dużo, ale jak zobaczyłem, że przeciętny boeing ma po 200 000l paliwa, to zwątpiłem ( ͡° ʖ̯ ͡°)
Mazutu na statkach nie można nawet używać w portach i wodach przybrzeżnych ale w USA to pod oknem mogła ci przejechać taka lokomotywa kto by się jakimiś normami spalin i rakiem przejmował w latach 60 ( ͡° ͜ʖ ͡°)