AMA z kapitanem jachtowym
![](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_IriCj2rWn0mPgJQKtCI6XK3PQ4GDEGkh,w300h194.jpg)
Cześć! Jestem kapitanem jachtowym, prowadzę rejsy morskie na jachtach o długości >20m po różnych częściach świata. Głównie lubię północne rejony, prowadziłem już wyprawy na Islandię (+ Wyspy Owcze i Szetlandy), Spitsbergen, po fiordach Norweskich, po Oceanie Atlantyckim...
- #
- #
- #
- #
- #
- 237
Komentarze (223)
najlepsze
Najdalszy rejs?
Ile zarabiasz?
Najdalej zależy w którą stronę na północ to nieco ponad Ny-Alesund (~79 stopień N)
2. W jakim wieku zacząłeś przygodę z jachtami?
3. Czy Twoim zdaniem późniejszy wiek (40) rozpoczęcia ogranicza jakoś możliwości rozwinięcia tej pasji?
2. Było to chyba około 3 klasy gimnazjum, natomiast pierwsze rejsy jako kapian po morzu prowadzilem od 19 roku zycia.
3. W zadnym wypadku, jest to pasja ktora mozna rozpoczac praktycznie w kazdym czasie. Mialem zalogantow ktorzy plyneli ze mna na swoj pierwszy rejs w zyciu majac 50+ lat, a teraz po paru atach rejsowania sami organizuja i prowadza swoje rejsy.
Żaglowce nie są mi zupełnie obce, na 'Pogorii' zdarzyło mi sie kiedyś płynąć jako załogant, fantastyczna sprawa. Dziś mam za rufą nieco ponad 5000 mil, więc z grubsza wiem, w czym tkwi cała zabawa :)
@ambasador_kwiatostanu: Dużo zależy od żaglowca. Jeżeli chodzi o żaglowce typu Pogoria, Kapitan Borhardt itd to oni robia takie swoje kursy dla oficerow. Robisz taki kurs potem płyniesz na parę rejsów (1-2) gdzie zakumplowywujessz się z załogą stałą a potem na koljene rejsy biorą CIę za free jako oficera. To jedna z wielu dróg zostania oficerem, aczkolwiek najbardziej popularna.
Z regóły jedno radio jest w kabinie nawigaacyjnej, przy
1. Jakie uprawnienia trzeba mieć by pływać tak dużymi jednostkami?
2. Jaka jest droga do ich zdobycia?
3. Jak zaczęła się Pana przygoda z żeglarstwem?
4. Czy zdarza się Panu pływać na żaglowcach, jeśli tak na jakich?
dziękuję i pozdrawiam życząc mocnych wiatrów
1. Dla jednostek powyżej 18metrów długości wymagany jest patent kapitana jachtowego (najwyższy z trzech)
2. Tak na prawdę przepisy często się zmieniają, jeszcze parę lat temu gdy ja zdobywałem patent kapitana jachtowego były cztery stopnie, aktualnie da się to zrobić dużo szybciej. Wpierw trzeba wypływać 200 godzin w rejsach morskich, a nastepnie zdać egzamin na patent jachtowego sternika morskiego. Następnie po wypływaniu 1200 godzin wraz z spełnieniem paru innych warunków
"Biedny emeryt na swoim balkonie na Kaukazie zbudował 3,7 m długości jacht, którym pożeglował wokół Ziemi. Bez radiostacji, GPS-a, autopilota i silnika..."
Więcej: Jachtem zbudowanym na balkonie popłynął wokół globu
@yolantarutowicz: Bardzo fajnie, że są ludzie którzy wbrew różnym przeciwnością (często finansowym) są w stanie realizować swoją pasję :)
5. Czy czytał Pan Znaczy Kapitana, książkę kapitana żeglugi wielkiej Karola Olgierda Borchardta?
6. Jak wygląda sprawa z piratami, dość często można się natknąć w prasie na wzmianki o ich działalności.
7. Czy da się dostać jakąkolwiek pracę na statku bez wyspecjalizowanego wykształcenia/doświadczenia?
@bartekrasta: 5. Tak, bardzo lubię tę książkę
6. Nie pływałem w rejonach z piratami. Również żaden z znajomych mi kapitanów nie natknął się na piratów, jednak przypadki piractwa jak najbardziej wystepują (Somalia, ostatnio też zachodnia afryka). Trochę jest też takiego małego piractwa, czyli jak sie zostawi w dzikich krajach na kotwicy jacht bez osoby na pokladzie to potrafia troche opedzlowac. Mi zdaylo sie to tylko w Polsce, gdy stalem przy
FILM
@jo12: Nie do końca. Oczywiście na szkoleniu nie da się przekazać wszystkiego, więc trzeba jeszcze trochę wpierw poplywać. Jednak na kursie przekazywane sa podstawy (manewrowanie jachtem, locja, TŻ itd itp) ktore jak najbardziej sa potem potrzebne :)
Ile kosztuje sensowny jacht którym można by prowadzić życie j/w?
Czy będziesz zabierał dzieciaka na wyprawy jak podrośnie?
Pozdrowienia od załoganta z ostatniego rejsu do Olandii :)
Ja na morzu na szczęście nie miałem takiej sytuacji.
2.ciężki jest egzamin na sternika? (Mam żeglarza i może kiedyś zechce mi się "podnieść kwalifikacje", na żeglarza stara morska menda torturowala mnie egzaminem 3 dni i to jeszcze na dwumasztowcu) .jak wyczytałem tuv wcześniej wystarczą łącznie 2 rejsy 200h. Czy mogą to być nawet jednodniowe wypady z portu o łącznej sumie 200h?
2. Egzamin jest latwy, 95 procent osob zdaje a trwa pol dnia i w tym czasi plywaja wszyscy. Kiedys kazdy z rejsow branych pod uwage musial miec minimum 1 pirt pelnomorski ( czyli nie z zatoki wiec Gdynia itd odpadaly) i chyba minum 24h. Wiecej krytetiow nie bylo. Teraz jest chyba podobnie.
I czy uważasz, że papiery są potrzebne? Czy nie powinno być tak jak w UK lub Szwecji?
Jezeli chodzi o papiery to w sumie mam do tego troche ambiwaletny stosunek. Ja jak zaczynalem przygode jako kapitan to zaczynalem prowadzic rejsy od jachtow po 8-9 metrow potem z czasem
Dałoby radę mnie zawieźć na przylądek Morrisa Jesupa tak w Lipcu/Sierpniu? No chyba nie powiesz, że jest to niewykonalne?
Jakie koszta, czas podróży i ryzyko skończenia jak Titanic?
Nie korciło cię nigdy zajrzeć w te rejony, najdalej wysunięty stały ląd, i jeden z nielicznych obszarów całkowicie zapomnianych przez satelity Googla. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Bardzo dobre AMA!
#stalkujo
@tor_Arka: No pewnie Arka :)
Ile km dziennie może zrobić żaglówka, która podchodzi pod ten patent?
Chodzi mi o wygodną łódkę dla sporej ilości osób a nie jakąś regatówkę. Zastanawiam się czy da się przepłynąć z Miami na Grand Bahama w jeden dzień (>110 km)
@sylwester-smal: 5-6 w na godzinę. Czyli 110km w dobrych warunkach ~12 godzin, no chyba że halsówka, wtedy zależy od cosinusa konta martwego jachtu.