@Falcon: Co za z-----y filmik. Do tego o ile mi wiadomo w takim silniku jak w tej animacji około 80% ciągu pochodzi nie z samego "jetu" a właśnie z tego "wiatraczka" który kręci się w złą stronę napędzając powietrze owiewające silnik.
Przy okazji polecam stronę http://www.mekanizmalar.com/ Można tutaj znaleźć mnóstwo filmików i animacji działania różnych mechanizmów, ciekawa rzecz i można się czegoś nauczyć :)
Sposobów odpalania silników jest wiele. Zależy to od warunków i rodzaju silnika. Inaczej jest w czasie lotu - inaczej na płycie postojowej na lotnisku. W trakcie lotu używa się energii kinetycznej samolotu do rozkręcania turbiny i podaje paliwo oraz inicjuje zapłon. Na postoju zewnętrzna siła musi rozkręcić turbiny. taka siła może pochodzić z bezpośredniego doprowadzenia momentu obrotowego z zewnętrznej przekładni mechanicznej. W przypadku
Wciąż nie rozumiem. Nie mogę zrozumieć na jakiej zasadzie działa spalanie paliwa w takich silnikach i w jaki sposób to spalanie zamieniane jest w ruch wirników sprężarek.
1) z przodu powietrze jest pompowane i sprężane przez duże "wiatraki" (sprężarki niskiego ciśnienia) 2) powietrze trafia na sprężarki wysokiego ciśnienia (te z małymi łopatkami) i do komory spalania, w której jest wtryskiwane paliwo - tworzy się mieszanka paliwowo-powietrzna 2b) cześć powietrza trafia na zewnątrz i ulatuje po za silnik dając
Ułożenie łopatek turbiny i łopatek kierownic oraz kierunek obrotu powodują, że moje oczy krwawią :( To zasługuje na "informacja nieprawdziwa" - bez pretensji do autora wykopu. On nie musiał wiedzieć.
@Tapirro: Przemiana adiabatyczna gazu doskonałego. Prawo Poissona. Przeczytaj definicje, wtedy powinieneś zrozumieć.
Na chłopski rozum można porównać silnik odrzutowy do balonu. Wewnątrz masz wyższe ciśnienie a na wylocie mniejsze. Ilość powietrza pompowanego przez silnik nie zmienia się, tzn tyle na wyjściu co na wejściu.
Upraszczając: zmienia się objętość, temperatura i ciśnienie. Jeśli wszystko dobrze działa to jeden parametr rośnie, drugi maleje a trzeci się nie zmienia. Kolejność dowolna.
@Tapirro: Jeżeli tuz przy samym wylocie z dyszy ciśnienie gazów będzie wyższe od atmosferycznego to po wydostaniu się z niej na zewnątrz, gaz się rozpręży do ciśnienia otoczenia. Oznacza to, ze posiadal w sobie energie (w postaci cisnienia) ktora nigdzie nie spożytkowaliśmy - nie zamienilismy tej energii w turbinie na napedzanie walu niskiego cisnienia, a wiec m.in. wentylatora, ktory wytwarza znaczna czesc ciagu silnika. W rozrachunku spalilismy wiecej paliwa niz
Komentarze (52)
najlepsze
Skoro w czwartej minucie kręci się dobrze, a w 0:40 kręci się w tę samą stronę, co w czwartej minucie, to jaki wniosek?
Można tutaj znaleźć mnóstwo filmików i animacji działania różnych mechanizmów, ciekawa rzecz i można się czegoś nauczyć :)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Auxiliary_power_unit
Sposobów odpalania silników jest wiele. Zależy to od warunków i rodzaju silnika. Inaczej jest w czasie lotu - inaczej na płycie postojowej na lotnisku. W trakcie lotu używa się energii kinetycznej samolotu do rozkręcania turbiny i podaje paliwo oraz inicjuje zapłon. Na postoju zewnętrzna siła musi rozkręcić turbiny. taka siła może pochodzić z bezpośredniego doprowadzenia momentu obrotowego z zewnętrznej przekładni mechanicznej. W przypadku
@fishmaker:
1) z przodu powietrze jest pompowane i sprężane przez duże "wiatraki" (sprężarki niskiego ciśnienia)
2) powietrze trafia na sprężarki wysokiego ciśnienia (te z małymi łopatkami) i do komory spalania, w której jest wtryskiwane paliwo - tworzy się mieszanka paliwowo-powietrzna
2b) cześć powietrza trafia na zewnątrz i ulatuje po za silnik dając
Przeczytaj definicje, wtedy powinieneś zrozumieć.
Na chłopski rozum można porównać silnik odrzutowy do balonu.
Wewnątrz masz wyższe ciśnienie a na wylocie mniejsze. Ilość powietrza pompowanego przez silnik nie zmienia się, tzn tyle na wyjściu co na wejściu.
Upraszczając: zmienia się objętość, temperatura i ciśnienie. Jeśli wszystko dobrze działa to jeden parametr rośnie, drugi maleje a trzeci się nie zmienia. Kolejność dowolna.