Czy ktoś doświadczony w takich akcjach mógłby opisać hipotetyczny sposób wyjścia z takiej sytuacji? Szczególnie interesuje mnie spektakularne wykręcenie 360 stopni i powrót na tor jak bohater (o ile to możliwe, może wykręcić koła w przeciwną stronę niż na filmiku jak najszybciej, przy naduszonym sprzęgle?).
@freelancer25k: Podczas lądowania po drugiej tarce miał koła skręcone w lewą stronę, widać jak przód momentalnie łapie przyczepność i ściąga całe auto w lewo na trawę. Momentem do wyratowania było właśnie lądowanie, dalej raczej nie miał opcji odzyskać przyczepności, zbyt duża prędkość.
Pytanie do eksperta... Czy auto tak samo dobrze hamuje jadąc tyłem, jak na filmie czy skuteczność jest z jakichś powodów gorsza od hamowania jadąc prosto?
@sijulejter: To ja Ci odpowiem z doświadczenia. Jadąc tyłem (spinując np w drifcie) hamujesz znaczniej wolniej z hamulcem do dechy niż hamując jadąc przodem. Siła hamowania z tyłu w każdym aucie jest sporo mniejsza niż z przodu, lecąc tyłem też przód się łatwiej blokuje bo jest podnoszony zamiast dociskany jak podczas jazdy do przodu (analogicznie tył auta jadąc normalnie do przodu podnosi się podczas hamowania, a hamując tyłem masa przenosi się
@sijulejter: Nie, biorąc pod uwagę sytuacje, w której cztery hamulce mają taką samą siłę hamowania, a silnik jest z przodu to jadąc do tyłu auto hamuje słabiej ponieważ oś nie jest dociążona przez silnik.
Ludzie zarządzający F1 powinni coś takiego wprowadzić, mega slowmotion gdy bolid jadący 300km/h rozbija się o ścianę. To by na pewno dobrze wyglądało :D
@mlodybog_11: Nie, w żadnych sportach motorowych nie jest używany ABS. Po pierwsze ABS nie poprawia skuteczności hamowania, co w warunkach sportowych przekłada się na gorsze czasy okrążenia w rękach zawodowców jakimi są kierowcy. Prowadzi to jednak do wysypu idiotów na drogach którzy uważając się za królów szos wypinają bezpieczniki ABS czy ESP bo przecież prawdziwi kierowcy tego nie używają. Po drugie przy takiej jeździe na limicie jaka jest w wyścigach ABS
Raczej tylko i wyłącznie z powodu chęci zachowania ducha sportu, no chyba, że ci kierowcy są w stanie kontrolować cztery koła oddzielnie przy użyciu tylko jednego, ewentualnie dwóch, pedałów.
@Idi0ta: Nie, to nie jest duch sportu. To jest wyższa szkołą jazdy i zupełnie inna technika prowadzenia pojazdu niż w normalnym ruchu drogowym. Charakteryzuje się zupełnie innym sposobem hamowania w którym ABS ewidentnie przeszkadza zamiast pomagać. ABSy i inne tego typu systemu
Komentarze (80)
najlepsze
Pewnie niektórzy kierowcy po takim skoku inaczej by zareagowali i nie utracili kontroli nad samochodem.
#f1 #pdk
@Idi0ta: Nie, to nie jest duch sportu. To jest wyższa szkołą jazdy i zupełnie inna technika prowadzenia pojazdu niż w normalnym ruchu drogowym. Charakteryzuje się zupełnie innym sposobem hamowania w którym ABS ewidentnie przeszkadza zamiast pomagać. ABSy i inne tego typu systemu