Jakiś czas temu zdecydowaliśmy się z kumplem, że będziemy poświęcać znaczną część wolnego czasu na tworzenie gier na smartfony, a konkretnie na system android. Dlaczego akurat na ten? Nie wiem. Być może przyczyną jest fakt, że na co dzień mamy styczność jedynie z tą platformą. A teraz przejdźmy do sedna tego wykopaliska, czyli gry “The Eye”.
Po pierwszych mini projektach przyszedł czas na coś poważniejszego. Postanowiliśmy sobie, że wykonamy prostą, ale wciągającą grę zręcznościową osadzoną w świecie fantasy. Mieliśmy pomysł, mieliśmy plan, wiedzieliśmy jak to wykonać... Jednak nie chcieliśmy zepsuć całości swoimi miernymi jeszcze “zdolnościami” graficznymi. Dlatego też zdecydowaliśmy się na współpracę z innym Wykopowiczem: @
lapko. To właśnie jemu możecie bić brawa za wspaniałą oprawę graficzną :).
Krótko o samej grze - czyli o co tutaj chodzi:
Cała akcja rozgrywa się w legowisku smoka śpiącego na stosie zagrabionych skarbów. Gracz wciela się w rolę bohatera, który ma te skarby wykraść. Rozgrywka polega na tym, żeby zebrać jak najwięcej smoczych skarbów i jednocześnie uważać na spadające kawałki skał oraz ukrywać się przed tytułowym “okiem”, bo smok budzi się co pewien czas.
Dzisiaj jest dzień oficjalnej premiery. W końcu udało nam się ukończyć grę, dlatego czas na podsumowanie. Właściwie ‘w końcu’ nie jest odpowiednim określeniem, bo uwinęliśmy się w około trzy tygodnie. Każdy, kto miał jakąkolwiek styczność z gamedevem wie, że ciężko jest wypuścić dopracowany produkt w tak krótkim czasie - nawet jeśli jest to tylko prosta gra na telefon :).
Nie chcę dłużej przynudzać opowiadaniem historii, myślę, że bardziej zaciekawi Was proces powstawania gry - od samego początku aż do jej wydania:
1. Zaczęło się od takich bazgrołów :). Pierwszy amatorski, wykonany na kolanie szkic, który podesłaliśmy do grafika.
Amatorski szkic
2. Zaczęliśmy kodzenie. Na pierwszy ogień poszło stworzenie mechanizmu wykradania skarbów. Dodaliśmy również spadające losowo kawałki skał, jednak nie spełniały one jeszcze swojej funkcji:
Wykradanie skarbów
3. Tutaj można już zobaczyć pierwszą przeszkodę na drodze do zdobycia skarbów, która działa poprawnie:
Zabójcze kamienie
4. Dodaliśmy smocze oko. W tym momencie nie wiedzieliśmy jeszcze co konkretnie z nim zrobić. Do wyboru były dwie opcje:
a) Oko otwiera się losowo, a gracz musi się wykazać refleksem, aby się ukryć
b) Dodajemy pasek złości smoka, a oko otwiera się dopiero po jego wypełnieniu - gracz m większą kontrolę nad tym, co się dzieje
Ostatecznie odrzuciliśmy pierwszą opcję, ponieważ wprowadzała zbyt dużą losowość do rozgrywki.
The Eye
5. Tutaj możecie zobaczyć zaimplementowaną opcję nr 2 :)
Zły smok
6. A następnie dodaliśmy możliwość ukrywania się:
Ukrywanie
7. W tym momencie teoretycznie mieliśmy stworzony już prawie cały mechanizm rozgrywki i zaczęliśmy podmieniać grafiki na te właściwe. Najpierw złożyliśmy animację oka:
Oko - animacja
8. A poźniej animację biegu postaci
Animacja postaci
9. Następnie stworzyliśmy prototyp menu wraz z animacją:
Prototyp menu
10. Menu ostatecznie zamieniło się w coś takiego:
Finalna wersja menu
11. Pozostało nam już tylko dodać kilka bajerów żeby urozmaicić rozgrywkę, a następnie złożyć to wszystko do kupy. Oczywiście jak to zawsze bywa, ostatnie 5% projektu wymaga więcej uwagi niż cała pozostała część, ale jakoś daliśmy radę się wyrobić w przewidzianym terminie. Rozgrywka w ostatecznej wersji wygląda tak:
Kompletna gra
I tak to właśnie było. Mam nadzieję, że zbytnio Was nie zanudziłem. Gra jest bardzo wciągająca mimo swojej prostoty. A może właśnie ze względu na nią? Zostawiam tutaj link, być może ktoś będzie zainteresowany efektami naszej pracy:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.SomaLabs.TheEye
Komentarze (94)
najlepsze
W czym napisaliście grę (LibGdx?)?
Sam mam kilka pomysłów na gry ale najpierw muszę przebrnąć przez "Szkoła programowania, język C++", potem siądę na jave i libgdx. Chyba, że polecacie inną bibliotekę?
http://youtu.be/TuqlCY8bmFY
Jakby było zainteresowanie mogę przygotować tutorial jak to robiłem (czysta Java + OpenGL bez żadnych dodatków)
1. Oplata za aplikacje w momencie kupna
2. Reklamy w grze
3. Zakupy w grze (in app purchases) dajace nowe mozliwosci grania.
- Opłata za aplikację - 30% idzie dla Google, 70 dla Ciebie, z tym że oczywiście płatnym aplikacjom trudniej się przebić wśród masy darmowych więc nie jest to idealne wyjście. Dobrze sprawdzają się promocje - okresowe zmniejszenie ceny na kilka dni może dać bardzo dobry efekt - nie dlatego że cena jest niższa, ale że zostanie to prawdopodobnie wspomniane na jakimś Androidowym blogu/stronie i stąd
Ps może zróbcie ranking wykopowiczow