@ZaczynamOdNowa: obecnie z reguły frezowanie odbywa się na sucho, szczególnie żeliwa. Ostrze tak szybko skrawa że ciepło nie zdąży "wniknąć" w materiał i grzeje się głównie wiór. Przy wierceniu nie takiej możliwości. A bez chłodziwa bo taniej.
A ja mam #pytaniedoeksperta. Patrząc na to ile czasu zajmuje zrobienie takiego wału przy użyciu takiej maszyny (demo czy nie demo) zastanawiam się, czy w wały do masowo produkowanych samochodów robi się w ten sam sposób? A może jakoś się odlewa/kuje?
@koniolubgrubas: Wały niewielkich rozmiarów kuje się poprzez kucie matrycowe. Wiąże się to z naddatkami, które następnie należy obrobić, jednak w znacznie krótszym czasie niż w przypadku widzianym na filmie. Odlew nie wchodzi w gre, ze wzgledu na to, że materiał odlewany (nie przerobiony plastycznie) nie jest w stanie sprostać wymaganiom stawianym wszelkim wałom. Natomiast duże wały korbowe, monolityczne, składane lub chociażby dla wiatraków, odkuwane są w wielu operacjach kucia, początkowo
@kwanty: hmm nie mogę znaleźć żadnego filmu na YT niestety. Metoda ogólnie polega na tym, że wał korbowy jeszcze bez odkształconych korb, tylko z odkutymi "koralikami" nagrzewany jest miejscowo w piecu kołpakowym a następnie kształtowany urządzeniem TR. Skrót TR pochodzi od imienia i nazwiska polskiego profesora Tadeusza Ruta, który opracował tą metodę. Urządzenie składa się z części górnej mocowanej do prasy hydraulicznej i dolnej, która ułozona jest na stole prasy.
A teraz pytanie do ekspertow #cnc. Czy takie chlodziwo jest uzywane raz jeszcze po jakims filtrowaniu czy sie go pozbywa. Jesli pozbywa to w jaki sposob, co sie z nim robi?
@dwa_koty_kastrowane: jesli masz typowa obrobke tzn toczenie szlifowanie, to b. czesto chlodziwo krazy w obiegu zamknietym. Wystarcza zwykle bariery mechaniczne, w transporterze wiorow i zbiorniku chlodziwa i pompa tloczy znowu to samo chlodziwo do narzedzia/glowicy. Oczywiscie obieg zamkniety to fikcja bo raz ze parowanie, dwa maszyny bywaja szczelne, z naciskiem na bywaja.
Jesli mamy do czynienia rowniez ze szlifowaniem, to najczestsza metoda odzysku jest filtr magetyczno-bibulowy, czyli namagnesowany walec po
@dwa_koty_kastrowane: Chłodziwo to woda z dodatkiem Emulgolu (to co na filmie) oraz stosuje się też oleje syntetyczne. Oraz tak jak piszesz... filtry pracują pełną parą :).
Jako ciekawostkę podam ze w produkcji przemysłowej przed nawierceniem nakiełków (te stożkowe otwory w których następnie mocuje się wał w jego osi) surowa odkuwka jest wstępnie wyważana aby zminimalizować ilość skrawanego materiału.
Komentarze (115)
najlepsze
Jesli mamy do czynienia rowniez ze szlifowaniem, to najczestsza metoda odzysku jest filtr magetyczno-bibulowy, czyli namagnesowany walec po