Ładnie widać jak ogólny zarys dróg pokrywa się z obecną mapą istniejących i planowanych dróg A i S. Dziwi mnie tylko dlaczego chciano dublować autostradę na kierunku Warszawa - zachód.
@Xizor: To prawda, aczkolwiek myślę, że nie za bardzo można porównywać autostradę czy ekspresówkę z tym, co ówcześnie nazywano "autostradą" czy drogą typu autostradowego.
Prawdopodobnie większość dzisiejszych asfaltowych dróg łapałaby się pod takie określenie.
Lata 30 to stosunkowo duża bieda i czas, gdy żadna z międzymiastowych dróg nie była utwardzona w całości, a same drogi w jakikolwiek sposób utwardzone (choćby szutrem czy kocimi łbami) były promilem wszystkich dróg.
@michcio: To o czym mówisz jest oczywiste. Ówczesne drogi autostradowe można porównywać co najwyżej do dzisiejszych dróg krajowych. I to tylko jednojezdniowych. Nie było wtedy żadnego uzasadnienia by rozwijać transport samochodowy tak mocno. Transport kolejowy był w tamtych czasach zdecydowanie bardziej opłacalny i szybszy. Dzisiaj w sumie również bywa bardziej ekonomiczny niż transport kołowy.
Krótko po zakończeniu II wojny światowej także planowano budowę autostrad. Oto co Wikipedia podaje:
W owym czasie powstały również ambitne plany budowy sieci autostrad na terenie całej Polski. W magazynie "Drogownictwo" z 1946 r. (nr 1) inż. Eugeniusz Buszma zaproponował następującą sieć:
Wschód – Zachód (Słubice – Warszawa – Białystok) – 680 km
Północ – Południe (Gdynia – Warszawa – Bałkany) – 650 km
@Siotson: Do Lwowa to ekspresówki nie będzie na pewno, ale do Lublina i Rzeszowa owszem - o ile oczywiście kolejny rząd po wyborach nie spartoli sprawy budowy dróg w Polsce.
Warto dodać, że w Polsce myślano (tylko myślano) o budowie toru wyścigowego.
Polskie drogi były w opłakanym stanie, więc tor wyścigowy byłby zbawieniem. Wielokrotnie w XX-leciu międzywojennym postulowano konieczność budowy takiego obiektu. W roku 1927 miesięcznik „Auto” wraz z Komisją Sportową Automobilklubu Polski, rozpisali na łamach miesięcznika otwarty konkurs na projekt toru.
Dodam, że cześć autostrady do Gdyni już wybudowano. Dzisiaj są to drogi wojewódzkie w płn. PL. Jednak parametry techniczne odbiegały sporo od obecnych (a także ówczesnych niemieckich). Np. były dopuszczalne jednopoziomowe skrzyżowania nie wspominając o jedno-jezdniowych odcinkach.
Ciekawe, kiedy to miało powstać, biorąc pod uwagę, że nawet w dzisiejszej wschodniej Polsce (nie mówiąc o Kresach) brakowało dróg utwardzonych w wielu miejscowościach. W Europie Zachodniej (pomijając Niemcy) budowa autostrad na dobre ruszyła na przełomie lat 50 i 60, więc zakładając brak wojny, zapewne też ruszylibyśmy gdzieś wtedy, ukończone zostałby zapewne ok. 1990.
Ja osobiście nieco rozszerzyłbym projekt o drogi na Kresach - na Łuck oraz na wschód od Brześcia, a
@stefangabon: Przedwojenna polska była biedna jak mysz wojenna. Poczytaj sobie różne roczniki statyczne z tego okresu to zobaczysz jak blado wypadaliśmy choćby z Czechosłowacją.
@BobMarlej: Nie zapominaj ze przed woja jednak bylismy potega gospodarcza, nie to co dzis. Eksportowalismy wyroby przemyslowe na caly swiat. mielismy nowoczesny przemysl, górnictwo, dzis w porownaniu do 20 lecia miedzywojennego to nie mammy niczego.
Komentarze (61)
najlepsze
Prawdopodobnie większość dzisiejszych asfaltowych dróg łapałaby się pod takie określenie.
Lata 30 to stosunkowo duża bieda i czas, gdy żadna z międzymiastowych dróg nie była utwardzona w całości, a same drogi w jakikolwiek sposób utwardzone (choćby szutrem czy kocimi łbami) były promilem wszystkich dróg.
Raczej nie myślano
Wschód – Zachód (Słubice – Warszawa – Białystok) – 680 km
Północ – Południe (Gdynia – Warszawa – Bałkany) – 650 km
Śląsk – Bałtyk I (Gdańsk – Łódź –
Więcej w artykule Legendarne tory wyścigowe
http://poznajpolske.onet.pl/kujawsko-pomorskie/droga-wojewodzka-nr-214-niedokonczona-przedwojenna-betonowa-autostrada/v3v3y
1. Szczecin-Gdańsk-Elbląg ("berlinka", mniej więcej wzdłuż DK20)
2. Wrocław-Świdnica-Kłodzko w kierunku Wiednia
3. Świdnica-Jelenia Góra-Zgorzelec
4. Zgorzelec-Szczecin (nieco na wschód od dzisiejszej granicy)
5. Kostrzyn-Złocieniec (łącznik odcinków 1 i 4).
Ja osobiście nieco rozszerzyłbym projekt o drogi na Kresach - na Łuck oraz na wschód od Brześcia, a
Komentarz usunięty przez moderatora