@AdrianoD: W torze klasycznym - tak. W torze bezstykowym ta zasada nie obowiązuje. Tor bezstykowy jest wyższą technologią i opisanie jego pracy nie jest już takie proste.
Ale np. w mostach stalowych o dużych rozpiętościach dalej się stosuje możliwość kompensacji temperatury przez tzw. przyrządy wyrównawcze.
@AdrianoD: przerwa dylatacyjna w zwykłym montażu służy do kompensacji (w lato się zmniejszają, w zimę zwiększają), w montażu bezstykowym zmiana odległości jest zamieniona w naprężenia ściskające i rozciągające i oczywiście szyny muszą być wykonane z odpowiedniego stopu który jest w stanie wytrzymywać taki obciążenie (żeby szyny nie popękały), a samo osadzenie szyn musi być odpowiednio wytrzymałe tak żeby nie powstały łuki pionowe albo poziome
@rea9: Takie życie. Ale korzyści są znaczne - łatwiejsze i tańsze utrzymanie (brak styków), większa spokojność jazdy, lepsze parametry. A do spawania są ekipy które robią to i tylko to. Dodatkowo przechodzą bardzo rygorystyczne egzaminy, a na każdym spawie jest nabity numer spawacza. Nie mówiąc już o tym, że każdy spaw ma swoją dokumentację, a powyżej jakiejś prędkości (120 km/h?) każdy spaw jest badany defektoskopowo.
Komentarze (14)
najlepsze
Ale np. w mostach stalowych o dużych rozpiętościach dalej się stosuje możliwość kompensacji temperatury przez tzw. przyrządy wyrównawcze.