Ale o co się burzą. Problem wynika z nałożenia akcyzy na gaz. Przedtem akcyzy nie było. Więc niech mają pretensje do Vincenta. Zresztą przecież i tak te firmy są państwowe, więc co za różnica?
Pominięto taki detal, że metan spala się o wiele czyściej, niż olej napędowy, na jeden węgiel przypadają cztery atomy wodoru i tyle. Żadnych długich łańcuchów, siarki, sadzy, węglowodorów aromatycznych, nic. Spaliny to dwutlenek węgla z dość dużą ilością pary wodnej i pewnie trochę tlenków azotu jak to w silnikach bywa (i tak mniej, niż w dieslu). Nie ma też Adblue, filtrów cząstek stałych, które w ewentualnych nowych dieslach się znajdują i podnoszą
"- Na dziś cena gazu to dla nas 2,72 zł netto, a za olej płacimy 4,14 zł netto. Gaz wychodzi więc nieco drożej, a na tym nie koniec. Kiedy w autobusach zostaną zamontowane dodatkowo monitoring i biletomaty, spalanie będzie jeszcze wyższe – mówi prezes Filip."
Mówcie co chcecie ale te autobusy są świetne. Niech nawet podrożeją bilety ale w końcu w sezonie letnim porządnie chodziła klimatyzacja a w zimowym cieplutko było aż miło :)
Myslac czysta ekonomia wycofano by sie z pomyslu budowy kolejki naziemnej. Rzeszow kupujac autobusy powinien kupowac gazowki ktore sa bardziej ekologiczne niz ropniaki.
Komentarze (28)
najlepsze
Mądre słowa, bo my w tym kraju ciągle jesteśmy karani za nieodpowiedzialne decyzje polityków
WTF?!
Podejrzewam, że olej to 4.14 zł za litr, a CNG to 2,73zł za m^3.
Więc policzmy. Wg artykułu zwykły autobus pożera 42l oleju na 100 km, a gazowy - 65m^3 na tym samym
Autobus spala 65 m^3 CNG na 100 km. Czyli po przeliczeniu spala na tym dystansie 65000 litrów tego paliwa.
65000 * 0,00273 =
niech zgadne - maja solarisy ?
Na miniaturce widać Mercedesa.
Przepraszam.