AMA - F1 od srodka. Praca w McLarenie.
Zaczynam ten watek za namowa Wykopowiczow.
Przez ostatnie 2.5 roku pracowalem dla McLaren Applied Technologies jako User Experience Engineer.
Jako ze srodowisko F1 jest dosyc scisle, udalo mi sie poznac kilkoro wplywowych ludzi w F1, kierowcow, jak i 'szaraczkow'' ktorzy sa w tym biznesie od kilkudziesieciu lat (wierzcie mi, kilka minut z mechanikiem ktory sklada auta F1 od 1980 roku jest o wiele ciekawsze niz kilka godzin spedzonych z Hamiltonem)..
Zwolnilem sie trzy tygodnie temu, dzieki czemu moge przedstawic szerszej publicznosci jak 'swiat F1' wyglada od wewnatrz -gdybym zrobil AMA bedac pracownikiem tej firmy (i bylbym szczery), po prostu stracilbym prace (i najprawdopodobniej wyladowalbym w pierdlu). Teraz mam troche wiecej 'luzu', aczkolwiek nie obrazcie sie jesli na niektore pytania nie bede w stanie odpowiedziec - oni naprawde maja duzo prawnikow ;)
To by bylo na tyle. Pytajcie o co checie.
Aha - do maruderow - tak, nasza wspaniala Rzeczpospolita zaplacila za 12 lat mojej edukacji. Ale wracam do Polski za dwa lata, wiec odrobie w podatkach.
Komentarze (135)
najlepsze
1) Czy poznałeś/znasz człowieka który nazywa się Sean Taylor?
Jako ze jest juz pozno, ciezko mi znalezc cos co by moglo sluzyc jako 100% dowod ;) poki co, tutaj link do fotki przy ciekawym SLR
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/183721_10151241935285209_765000832_n.jpg
jutro potwierdze z administracja zeby nie bylo niedomowien
Przeciez od poczatku pisalem ze nie bylem w teamie F1 tylko w McLaren Applied Technologies.
2. Czy Formuła pamięta jeszcze o Kubicy?
3. Gdzie jest informacja o tym ile zarabiałeś?
4. Jak wygląda transport tych wszystkich maszyn z jednego kontynentu na drugi? Jest to zapewne dość duże wyzwanie logistyczne.
5. Praca w F1 kojarzy mi się raczej z prestiżem, jeżeli w tym siedzisz to już raczej do końca. Nie myślałeś o poszukaniu szczęścia w innych zespołach?
6. Lewis Hamilton jest
1. Raczek marmolade
2. Raczej tak, wszyscy nadal uwazaja go za dobrego kierowce i naprawde bylo im przykro gdy odszedl z F1. Ale nie mam zadnych informacji z wewnatrz o tym , czy rzeczywiscie ktos wezmie go do jednego z zespolow F1 - sprawy kierowcow sa scisle tajne, nawet wewnatrz firm F1.
3. Ponizej.
4. Wewnatrz europy, wszystko podrozoje w tirach. W naszym przypadku sa to Mercedesy, (poki co). Poza
Generalnie mam zasade nie czytania komentarzy w internecie i nie braniu udzialu w forach, gdy nie musze tego robic. Dla tego AMA robie wyjatek. No i w zwiazku z tym nie znam 'procedur' jakie tutaj panuja, czego ludzie sie spodziewaja, w jaki sposob czlowiek powinien sie wypowiadac jesli nie chce byc zaminusowany.
Nie to, zebym sie tym przejmowal - nie mam z tym problemu - pisze szczerze (mowie jak jest?;)
Niech sie porzadnie przylozy do nauki, to po pierwsze :)
Jesli mysli o karierze w teamie F1, na pewno bedzie mu latwiej jesli zrobi studia w UK powiazane z inzynieria. Wszystkie ekipy F1 sciagaja ludzi juz w trakcie studiow na praktyki. jesli osoba sprwadzi sie na praktykach, dostaje posade po zakonczeniu studiow.
Firmy jak McLaren oferuja przerozne posady - to sa duze firmy, zatrudniaja ludzi od marketingu, prawa, finansistow, jak
A oto kilka(naście) moich pytań
1. Czy pracowałeś kiedyś przy jakimś wyścigu?
2. Co Ci nie pasowało w hamiltonie i czym tak zaskoczył Cię Di Resta?
3. Czy "wewnętrzny" świat f1 uważa formułę za nudny sport? (poza oczywiście kubica, jego wypowiedź chyba każdy zna ;) )
4. Dużo było rozmów o oponach? Jakie było nastawienie do nich?
5. Poznałeś Vetela albo Schumachera?
6. Możesz opisać bardziej jazdę w
1. Nie
2. Hamilton to hmm.. 'gwiazda popkultury'. jest nieprawdopodobnie zadufany w sobie. Ale kazdy team bardzo chcialby go miec, bo jest bardzo dobrym kierowca i ponadto jest genialny przed kamerami - w F1 pieniadze robi sie przez marketing, nie wygrywanie wyscigow. Z di Resta ciekawa historia byla. bylem w silowni firmowej tylko, jakis koles wszedl to zaczelismy gadac. Dopiero wtedy zaczalem prace, wiec nie pamietalem wszystkich pracownikow - jego
2. Czym się tam zajmowałeś?
3. Dlaczego się zwolniłeś?
4. Kogo poznałeś, kto Ciebie zaskoczył pozytywnie, a kto negatywnie?
5. No i też tradycyjne wykopowe pytanie: wolisz walczyć ze 100 końmi wielkości kaczek, czy jedną kaczką wielkości konia?
Trochę późna pora na AMA, no i zweryfikuj się jakoś u administracji.
1. Bylo
2. Bylem odpowiedzialny za 'presentation layer' wszystkich produktow zwiazanych z telemetria. Ciezko mi to ubrac w proste slowa - w skrocie ''McLaren Applied Technologies" jest firma, ktora wdraza technologie stworzone dla F1 w inne dziedziny rynku - najrozniejsze dziedziny - od czolowych zespolow Premier League do firm zajmujacych sie wydobyciem ropy naftowej. Bylem odpowiedzialny za projektowanie interfejsow.
3. Bardzo dobre pytanie. Sam na nie nie jestem w stanie
Zaraz obok przedniego skrzydla! Nicole siedzi w piwnicy i pilnuje.
Co będziesz robił po powrocie do Polski, masz jakąś pracę załatwioną?
Miałeś okazję jechać bolidem F1?
Na jakich GP/w jakich krajach miałeś okazję być dzięki tej pracy?
Czym będziesz się teraz zajmował?
Przenioslem sie do sektoru e-gambling, przeprowadzilem sie na Gibraltar i korzystam z zycia poki jestem mlody :)
Co będziesz robił po powrocie do Polski, masz jakąś pracę załatwioną?
Tak, ale nie chcialbym aby AMA tego dotyczylo
Miałeś okazję jechać bolidem F1?
Niestety, nie ma lekko - potrzebujesz superlicencji zeby wsiasc za kierownice. Ale za to mialem okazje przejechac sie w symulatorze F1... Po wszystkim nie
Mnostwo! Historyjki i anegdotki to chyba najciekawsza czesc z mojej przygody z McLarenem. Mam nadzieje, ze jutro (na trzezwo) bede w stanie przypomniec sobie i opisac choc czesc z interesujacych historii ktorych doswiadczylem w ostatnich kilku latach ;) poki co wkleje jedna, ktora zamiescilem juz w poprzednim wykopie jakis czas temu
Historie ta slyszalem od mojego wspolpracownika z wiekszym stazem niz moj, miala miejsce dobrych kilka lat temu
Pewnego razu
Chciałbym Ci zadać parę pytań związanych z pracą i moją obecną sytuacją. Moim marzeniem jest praca w F1. Ukończyłem maturę międzynarodową IB w Polsce, a za tydzień zaczynam studia na uniwersytecie w Southampton na kierunku Aeronautyki (to samo co studiował A.Newey)- mam 19 lat :)
Oto moje pytanka:
1) Czy pracodawcy (team F1) będą patrzeć czy jestem z Soton czy może z Cambridge/Imperial? Jeśli tak, to czy lepiej przenieść się na
1. Jesli jestes naprawde dobry, i potrafisz to udowodnic, dyplom z mniej prestizowego uniwersytetu tez wystarczy. Aczkolwiek jesli masz mozliwosc, probuj przeniesc sie na Cambridge. Imperial jest nieprawdopodobnie dobry, moze nawet lepszy niz Cambridge, ale mam wielu znajomych i po cambridge i po imperialu - w imperialu zapie*dol jest najwiekszy ;) ten uniwerek od lat probuje dolaczyc do oxfordu i cambridge, i cisna nieprawdopodobnie mocno.
2. tak, to jest bardzo
Co Cię najbardziej zszokowało?
Dlaczego nie zmieniłeś na innego pracodawce w F1?
Co jest najgorsze w F1?
Odpowiedzi na te cztery pytania sa bardzo mocno ze soba zwiazane.
Najbardziej zszokowala mnie polityka. To juz nie jest po prostu sport - potezne pieniadze zmieniaja wszystko.
Gdy zespol podpisuje kontrakt z nowym kierowca, ktory nie jest w formule 1, zazwyczaj nie jest to dlatego, ze ma niesamowity talent. zazwyczaj ma znajomosci. Popatrzcie na Bruno Senne. Dostal sie do F1 tylko dlatego, ze ma niesamowite nazwisko i poteznych sponsorow w
2. Ciężko jest się utrzymać w takiej firmie?
3. Czy nadal potrzebują osób sprzątających?
1. Nie, jest nas duzo ;) niestety glownie w ekipie sprzatajacej / restauracyjnej, ale inzynierow tez mamy kilkoro, do tego kilkoro ludzi w finansach, marketingu itp
2. Zalezy od posady i dla ktorej firmy pracujesz. Jezeli jestes dobry, to nie jest ciezko sie utrzymac.
3. nie wiem
hah, dokladnie ;)
Jak pisalem wczesniej, wazne, hisotryczne bolidy mozna ogldac, bo stoja na 'boluevadzie'. Czy mozesz do nich wsiasc? pewnie ze mozesz, ale tylko raz. na drugi dzien sprzatasz ulice ;-)
2. Czy jesteś petrol-head'em?:)
1, Szczerze, nie wiem. znajoma nazwa, ale nie moge potwierdzic
2. Troche tak, ale nie jestem fanatykiem :)
Ciekawe pytanie. Nie sadze, zeby w ogole robili zdjecia rozebranych bolidow (przynajmniej z aktualnego sezonu). Ale do fotografii generalnie zatrudniaja profesjonalistow, nie slyszalem o jakims nadwornym fotografie. Chociaz mozliwe ze maja takiego w marketingu.
http://media.mclarenautomotive.com/img/1234/430/0/mclarentechnologycentreinteriorboulevard.jpg
tutaj masz zdjecie z 'boulevard'-u w McLaren Technology Centre. stoja tam wszystkie najciekawsze bolidy McLarena, od pierwszego sprzed 50 lat, do bolidu ktorym Hamilton wygral mistrzostwo swiata w 2008 roku. Oprocz bolidow jest tam 12C, trzy McLareny F1 LM (!) i od niedawna P1. mimo uplywu lat, F1 LM robi niesamowite wrazenie. Ron Dennis po zwyciestwie Hamiltona w 2008 obiecal mu dac pomaranczowego F1 w prezencie, jesli wygra jeszcze
najstarsi gorale tego nie wiedza.
Z góry dzięki za odpowiedź.
Szukalem pracy, wiec skontaktowalem sie z agencjami rekrutacyjnymi. Traf chcial, ze jedna z nich wspolpracowala z McLarenem. Dostalem sie ta, klasyczna, droga.
To czy jestes w UK czy w Azerbejdzanie nie ma zadnego wplywu, chociaz na pewno przyda sie jakiekolwiek doswiadczenie / edukacja w UK. Aczkolwiek na pewno nie jest to czynnik ktory moze miec decydujacy wplyw na to czy dostaniesz prace czy nie.
Jesli chodzi o proces rekrutacyjny na
McLaren poki co go wdraza - jeszcze nie skonczyli wiec nie mialem szansy z nim pracowac przed odejsciem.
2. Jakich technologii tam używałeś
3. Czy kojarzysz z zespołu typowych programistów (a nie "ludzi od wszystkiego") i ile zarabiali?
4. Teraz na temat symulatora F1 :)
a) jak wyglądała jego konstrukcja? kiedyś gdzieś widziałem coś takiego, że to była dosłownie hala, a człowiek latał po niej na końcu dźwiga z wieloma stopniami swobody
b) w jaki sposób prezentowany był
1. Rozmowa przez telefon, pozniej techniczny test na maila (zaprojektowanie malego 'dashboardu'), pozniej wycieczka do McLarena i techniczna rozmowa kwalifikacyjna ktora trwala z 4 godziny. Ale to bylo w moim przypadku, jesli starasz sie o prace w zespole do pracy nad bolidem, proces jest duzo dluzszy i trudniejszy.
2. pracowalem z technologiami ktore McLaren zrobil wewnetrznie przez ostatnie xx lat dla F1. Bardziej konkretnie, ja glownie pracowalem z systemem telemetrycznym
2. Masz jakieś interesujące zdjęcia wnętrzności bolidu, dokumentacji technicznej?
3. Jeśli masz jakieś ciekawostki odnośnie budowy bolidów - np. ruchome skrzydło, f-duct to dawaj śmiało :)
1. Ciezko okreslic. Mechanik mechanikowi nie rowny ;) od 30 tysiecy za bardzo 'junior' po kilkaset tysiecy za czolowych mechanikow, ktorych firma chce zatrzymac
2. Juz raz w McLarenie byly ciekawe zdjecia dokumentacji technicznej (z Ferrari) - nie musze przypominac jak to sie skonczylo ;)
Jesli chodzi o zdjecia bolidow badz czesci - niestety jest absolutny zakaz robienia zdjec w MTC.
3. Bardzo ciekawe jest ruchome skrzydlow nowym McLarenie P1
To inaczej - słyszałeś o Formule Student? Czy to pic na wode i fotomontaż, a w środowisku F1 to mocno pomijany temat i wszystkie wypowiedzi Rosa Browna, Jamesa Allisona itp. to marketingowa ściema?
Szczerze powiedziawszy, nie slyszalem.
a tak bardziej serio, czym jeździsz?
od początku chciałeś do mclarena? Gdybyś miał możliwość, chciałbyś pracować np w Ferrari?
podróżowałeś z ekipą na wszystkie GP?
interesujesz się ogólnie motorsportem czy raczej głównie F1?
Teraz jezdze vectra kombi ktora kupilem zeby sie przeprowadzic na Gib, bo jest wielka. wczesniej jezdzilem Mercedesem z systemu ktory juz tutaj opisalem.
Szczerze nie interesowalem sie az tak bardzo F1 przed podjeciem pracy. Zobaczylem ciekawa oferte, zaaplikowalem i sie dostalem. 'Wkrecilem sie'w F1 juz od srodka ;)